Gå til innhold

barnevernet. når melder man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lest en del på vg.no i det siste, og da tenker jeg på alle de barna som er blitt drept av foreldrene sine.

Jeg har et nabo barn jeg er beskymret for. eler barnet er det jo ikke noe galt med. men foreldrene er sånne skikkelige hippier.. laaaaaaaaaangt ustelt hår, stygge klær, lukter vondt osv de røyker nok både inne og jeg har sett de røyker i bilen. faren i huset tror jeg lider av en psykisk sykdom. det virker sånn, men de har aldri nevnt noe om det.

jeg vet jo at folk er forskjellige og at det ikke nødvendigvis er slik at disse foreldrene gjør barna noe. men jeg har en vond magefølelse. men kan ikke gi noen hendelse... det må i såfall være at barnet lukter røyk....

går det an å melde anonymt? hvis ikke blir det styr i nabolaget og jeg er ikke tøff nok til å take disse naboene om de vet det er meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man tar kontakt når man er bekymret. Så er det opp til barnevernet å ta saken videre. tror ikke man kan melde anonymt, men de opplyser ikke nødvendigvis hvem bekymringsmeldingen kommer fra.

Skrevet

Jeg ville ha ringt barnevernet og spurt dem om dette. Bedre å melde om "ingenting" enn å la være å melde om noe som kunne reddet et barn fra helvete.

Nabojenta ble misbrukt i årevis før det endelig ble oppdaget. Og i alle disse årene hadde "alle" de voksne i nabolaget reagert på at det var noe som ikke stemte hjemme hos den jenta, men ingen meldte i fra. Til slutt var det hun selv som sa fra til helsesøsteren på skolen, noe som sørget for at hun kom seg bort fra marerittet og i dag har et bra liv.

Skrevet

ja det er noe i det. jeg har jo ikke anelse om akkurat hva som skjer. og om det er noe som skjer. men jeg vet bare det at mitt barn IKKE får gå på besøk der.... barnet som bor der er hjertlig velkommen til oss, og har vært her flere ganger... med engang jeg ser de leker ute så spørr jeg kjapt om barnet vil på besøk til oss og da sier de ja....

nei jeg får ta å ringe barnevernet og si ifra. kanskje jeg kan melde anonymt....

Skrevet

Har du en ekkel magefølelse er det grunn nok til å melde. Så lenge du har bekymring rundt noe konkret og det ikke bare er magefølelsen. Du kan, så vidt jeg vet, melde annonymt som privatperson. Andre instanser har ikke mulighet til å være annonyme. Bvt undersøker så saken og har en behandlingstid på opptil tre mnd før de skal ha en konklusjon. Det kan være så enkelt som at disse foreldrene kun trenger veiledning i foreldrerollen sin, som det kan være noe langt mer alvorlig. Ring og hør, men tenk litt over på forhånd over hva du egentlig melder;) lykke til.

Husk at det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite. Dersom det ikke er noe, vil bare saken bli henlagt.

Alle er desverre altfor redde for bvt og det hindrer de i å gjøre den jobbeb de er til for. De er der for å hjelpe;)

Skrevet

Du kan ikke bare ringe barnevernet og "si ifra"... For at barnevernet skal kunne gjøre noe så må det inn en bekymringsmelding, og du KAN melde anonymt, men det er også sånn at dersom det blir noe stort ut av saken er det ikke sikkert at du vil forholdes anonym - f.eks i en rettsak. Forøvrig er det vanskelig å kunne være anonym i et mindre samfunn!

Du må jo ha en reell bekymring å melde da, tror ikke barnevernet går noe videre dersom det kun er at det lukter røyk av ungen.. Når jeg leser hovedinnlegget ditt så sitter jeg litt igjen med følelsen av at du er veldig fordomsfull overfor disse foreldrene som tydelig ikke er som alle andre. Du sier jo at det ikke er noe med ungen?? Utdyp gjerne mer! For øvrig er det ikke noe i vegen for å ringe bvtj og rådføre deg......

Gjest Tale30
Skrevet

Du kan da ikke melde på det grunnlaget der! Dersom du er bekymret for at barnet ikke får den omsorgen det skal ha, ja da kan du melde. Hvis du pga dine fordommer antar at mennesker med langt hår, som KANSKJE har en psykisk lidelse, ikke er gode foreldre.. nei da melder du ikke slik jeg ser det.

Skrevet

Enig med deg, Tale!! Hvis det ikke ligger mer til grunn enn det HI skriver her, så syns jeg ikke det er noe å melde til BV..

Skrevet

Men så er det den magefølelsen da.....

jeg ser jo at foreldrene er glade i barnet sitt... men de har ikke kontroll på barnet i det heletatt. barnet får gjøre som det vil... barnet er 4 år. midt på vinteren i snø og minus 10 grader kom gutten ut i tøfler, genser og strømpebukse..... han hadde fått nye tøfler og ville gå med de.....

når gutten er ute og leker og moren roper han inn for det er middag, så vil han ALDRI inn. det i seg selv er jo ikke noe uvanlig... foreldrene kommer da ut og begynner å lokke med alt mulig. det ender ofte opp med at han tilslutt blir med de med lovnader om at han trenger ikke spise middag skal heller få lage sjokoladekake..... det er helst faren som sier dette. med engang gutten lager grinelyd får han gjøre som han vil. faren blir helt stresset. holder seg på hodet mens han rister på det... er han jeg har mistanke om at det er noe psykisk. for et års tid siden var politiet innom der. var noe voldsomme lyder der men jeg vet jo ikke hva som skjedde.

så det er jo en del ting liksom......

Skrevet

Det var jo veldig mye mer informsjon enn hva vi fikk i ditt første innlegg... Her leser jeg en bekymringsmelding!

Skrevet

Dette er så typisk. Først skriver man at man er forbannet/bekymret/såret over noe, men alle mener det er ren overdrivelse. Så plutselig blir historien bygget videre på og det ble ekstremt ille...

Skrevet

Så hvis de klipper håret, og ikke lar barnet få vilja si er det greit?

Nei, dette var svakt syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...