Gå til innhold

Noen her som har erfaring med hold av skilpadder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har allergi mot pelsdyr her i huset, så jeg har stor tro på at vi hadde fått tillatelse til å eie en skilpadde. Tror det kunne vært koselig for gutten på snart to og et halvt år.

Men mannen er skeptisk. Han er oppdratt til å tenke at alt hold av dyr skal ha en hensikt, og ser ikke poenget i kjæledyr. Jeg, derimot, har hatt masse glede av kjæledyr i hele min oppvekst (før jeg utviklet allergi, hehe).

Det vi er skjønt enige i; er at det ikke bør være altfor slitsomt eller tidkrevende. Derfor lurer jeg på:

- Hvor mye stell kreves?

- Kan man reise på ferie fra den, dersom man sørger for tilførsel av mat og drikke?

- Er det stor risiko for at skilpadden biter, o.l.?

- Er det sant at de går i dvale om man putter dem i kjøleskapet? ;)

Som dere forstår, er jeg grønn! Men vil gjerne lære mer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Hadde selv skilpadde før - som hadde gått i arv i mange år ( den ble ca.70 år..)

Min erfaring er at den ikke trenger så mye stell; badet den av og til, så var det selvfølgelig å ta bort bæsj og tiss (vår gikk "fritt" rundt i huset).

- Om sommeren var skillpadden oftest ute i bur og levde da på løvetannblad hvis vi var på ferie - fikk noen til å se innom ;-)

- Vår beit aldri...

- Vår gikk i dvale under en sofa og sov oftes i noen mnd.

Koselig dyr som vi hadde mye glede av :-)

Skrevet

Takk for svar :)

Kan de bli stuereine? Vet du om man kan trene dem opp til å gjøre fra seg i en kasse eller noe?

Synes det var litt vittig at den la seg under en sofa og gikk i dvale, hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...