Gå til innhold

Han vil ha ungen 50%


Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninna mi har unge med en fyr. Han vil at de skal ha ungen 50% hver.

Ungen er 1 år. Er det vanlig når ungen er 1 år?

Jeg vet at det er opp til retten å bestemme osv, jeg bare lurer på om det er normalt at det blir 50% når ungen bare er 1 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, han vil aldri få 50%. Kanskje etter at ungen er fylt 3år, men aldri nå

Skrevet

det vil ha aldri få igjennom, tror ikke det hadde blitt reelt selv etter at ungen er 3 år, når barnet har bort hos mor så lenge. Hva er det med ham, er han bitter eller?

Skrevet

"Hva er det med ham, er han bitter eller?"

 

Kanskje han er like glad i barnet som mor er og ønsker å tilbringe mest mulig tid sammen med barnet. Eller er det helt utenkelig?

Skrevet

beklager men hvis han tenker litt på datteren sin skjønner han at ett så lite barn har det best hvis hun har ett fast bosted. Hvis han ikke skjønner dette er han egoistisk og ute etter å ta hevn på moren ved å ta fra henne litt av ansvaret!

Skrevet

Selvsagt kan han be om ha barnet 50%.

Hvorfor skulle han ikke det?

 

 

Skrevet

Nromalt i den forstand at de aller fleste skilte fedre har ettåringen sin 50%?? Nei.

 

Uvanlig?? Aboslutt ikke:)

 

Kan han få det? JA, aboslutt - hvid forholdene ligger til rette for det.

Skrevet

20:16, det finnes faktisk en del fedre som er glade i barna sine og vil være med dem mest mulig. Har aldri tenkt på at det har noe med bitterhet å gjøre. At det er ugunstig for barnet å ha to hjem når hun er så ung er jo noe han sikkert ikke er klar over.

Skrevet

Eventuelt kan far ha hovedansvaret, og mor vanlig samvær og 50 % når ungen er 3 år!!! Hvem her inne vet at mor er den som i aktuelle tilfelle er best skikket til å ha hovedomsorgen?

Skrevet

Traff HI en nerve hos deg 20:20? Du mener vel "...ta fra henne litt av makten?"

Barnet kan vel bo hos far og mor kan ha samvær annenhver helg.

Skrevet

Takk for svar.

De bor 50 mil unna hverandre. Tenkte bare på at det må bli litt slitsomt for en 1 åring å reise sånn fram og tilbake så ofte.

Skrevet

Det er vanlig å da ha litt kortere intervaller enn annenhver uke, gjerne 3-4 dager hos hver. 1 uke blir regnet som for lenge for barn i den alderen der.

Skrevet

"De bor 50 mil unna hverandre. Tenkte bare på at det må bli litt slitsomt for en 1 åring å reise sånn fram og tilbake så ofte."

 

Dette var vesentlig informasjon du ikke hadde med i det første innlegget da.

 

Da er det klart at en slik deling blir vanskelig med mindre man skal ha større intervaller rundt samvær.

 

Skrevet

Mannen min ble skilt fra sin daværende kone når datteren deres var 14 måneder. De fikk råd om å la ungen være mest hos en av dem siden hun var så liten ennå. Men de fordelte samværet 40% hos far, 60% hos mor. Ikke store forskjellen fra 50-50 altså.

 

Personlig synes jeg ikke noe om at barn skal ha delt bosted. Jeg kan ikke tenke meg at det gagner barnet å flytte mellom mor og far annenhver uke. Men jeg har jo full forståelse for foreldres følelsesmessige dillemma i en slik situasjon. Ingen vil jo gi slipp på sitt eget barn.

Skrevet

Jeg synes ikke barn skal ha delt bosted uansett, muligens når de er 12-13 år og om de nsker det selv.

 

MEN jeg er imot at det automatisk er mor som regnes som best omsorgsperson. "Om han er glad i ungen, må han skjønne at 50/50 ikke er bra" Ja, sant det. Men da kan jo han få hovedomrorgen, så kan mor han barnet annenhver helg f eks.

 

Mødre på slutte å se på barn som deres eiendom, og se på barnefar som et hår i suppa, som kun skal bidra med å betale bidrag...

 

Skrevet

nå har det seg slik at man må tenke på barnets beste og ikke sette sine behov først. Det er klart at en ettåring har det best med ett fast bosted noe annet er bare ett resultat av foreldrene sin egen egoisme. Kjenner flere som er vokst opp med 50/50 deling og ingen av de var det minste fornøyd med det, følte de levde i en koffert og ikke var spesielt ønsket noen steder. Er en grunn til at det har blitt vanskeligere å få gjennom 50/50 nå...

Skrevet

I prinsippet er jeg enig med deg i at mor ikke er automatisk den som skal ha hovedomsorgen.

Men når det gjelder en ettåring er det gjerne mor som har vært hjemme med ungen hver eneste dag i det ene året barnet har levd. Og da å skulle sende ungen til far og la mor komme på banen i helgene vil være direkte hjerterått mot et lite barn. Med mindre far er bedre egnet som omsorgsperson enn mor, får han finne seg i å komme mer på banen etter hvert som ungen vokser til. Man kan si hva man vil om likestilling, men det er nå engang slik at det er mor ungen kjenner når den kommer til verden, og det er stort sett fortsatt mor som er ankerfestet de aller første leveårene.

Skrevet

Jeg er heller ikke for at mor automatisk skal få omsorgen, men det er hun som har hatt mest med ungen å gjøre, og det er hun som er best "egnet" til å ha barnet på heltid.

Jeg sier ikke at han aldri skal få se ungen, det fins jo en ordning på det, jeg syns bare 50% var litt mye.

Skrevet

50 mil unna hverandre? Hadde dette gått igjennom hadde barnevernet vært der på flekken for å kreve at ett så lite barn skal reise den lange veien og ha 50/50, det sier seg selv at det ikke går. Grenser til omsorgssvikt. Beklager altså, men utifra innleggene dine hi virker barnefar som en skikkelig dust av dimensjoner hvis han vil datteren sin så vondt

Skrevet

50% er en uting. Ødelegger barna.

Skrevet

Hvis de ikke var samboere da barnet ble født så er det MOR som har full omsorg for barnet. En dommer i en rettsak kan IKKE bestemme at de skal ha delt omsorg (50% hver).. Det er noe de selv må bli enige om og begge må skrive under på.. Har selv lest mye om dette siden jeg selv snart blir alenemor..

 

http://www.paragrafen.no/?id=50

 

Den nest siste setningen lyder som folgende: "Fylkesmannen eller retten kan ikke bestemme at det skal være delt omsorg – avgjørelsen må gå ut på at barnet skal bo fast hos en av foreldrene."

Skrevet

j, fra 1. juli kan det idømmes delt bosted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...