Gå til innhold

Til dere som har tatt akupunktur..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangs og 40+4, altså 2 dager på overtid. Har ikke fått akupunktur til nå i svangerskapet.

Men tror dere at det kan ha noe for seg å få enten modning eller igangsettelseakupunktur? Eller er det for sent??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er veldig lurt, ring i morgen å få snarlig time:)

Skrevet

Det er nok litt individuelt hvordan man reagerer på akupunktur - og det har selvsagt noe å si hvor dyktig akupunktøren er, ikke alle har den samme utdannelsen eller erfaringen. Best å velge en akupunktør som også er jordmor, dem finnes det flere av så ring rundt og spør.

utover det så er det gjort mye forskning rundt akupunktur og fødsel, og det ser ut til at modningsakupunktur (A) og igangsettingsakupunktur (B) kan bidra til en raskere modning av livmorhalsen (A) eller kraftigere rier (B) smertelindring (B). Noen fasit finnes likevel ikke fordi det uansett vil være opp til hormoner i fra baby og mor som tilsammen utgjør rett tidspunkt for fødsel.

Det skader i alle fall ikke å prøve! En time hos akupunktør koster ca 400kr og om ikke det blir noe baby av det, så kan det være god velvære i en times tid med avslapping uansett. En dyktig akunptuktør kan sette muskelavslappende nåler også slik at du ikke går fødselen mer anspent enn nødvendig i møte. :-)

Skrevet

Hei du:)

Jeg prøvde igangsettende akupunktur på fredag (termindagen)... Jeg har ikke fødd enda.. Men jeg har tro på det. Magen har "jobbet" mye mer i helga enn jeg noengang har kjent tidligere... Men som han akupunkturmannen sa; er ikke kroppen klar så er den ikke.. Lurer på å bestille enda en time neste uke.. :)

Skrevet

Jeg fikk kjempeeffekt av modningsakupunktur sist... og skal abssolutt ta dette igjen.. =) Er ikke alle som reagerer likt på akupunktur som hun her over sier... men det er absolutt vert det om det fungerer!

Skrevet

Fikk satt modningsakup. to ganger sist, og har tenkt å gjøre d nå også. Vet ikke om det utgjorde noen forskjell, gikk 11 dager på overtid (bare tre dager over mens-termin), men hadde en ganske rask og veldig grei fødsel.

Så jeg tenker det skader jo ikke å prøve:-) Det er jordmoren min som setter nålene, så det koster ingenting heller!

Skrevet

Jeg ringte føden i morges og fikk time en time senere :) De tok det egentlig litt på sparket, var ikke så vanlig å sette seg opp på time liksom.

Ble møtt av en koslig jordmor som satte nålene. De sved ganske godt da hun satte de i. Ble satt en i maven, en nedenfor hvert kne, en i hver fot og en i hodet. Men da hun skulle ut for å hente et glass vann til meg hadde jeg klart å besvime i mellomtida (lå på ryggen).

Kom fort til igjen da hun fikk snudd meg og kasta en kald klut i panna mi :) Men jeg var greitt "ute" en stund. Oi, der ble du borte for meg, sa hun. Syntes det var litt skremmende i og med at jeg ligger endel på ryggen. Hun mente det var vena cava-syndromet. Ikke minst var det skremmende å merke hvor fort jeg besvimte. Tror ikke det gikk spesielt lang tid.

Men men..skremmer meg ikke fra å reise opp igjen på torsdag dersom jeg fremdeles går her å vagger.

Var forresten gratis også :)

Skrevet

Få hør om det funker da:) Jeg er nysgjerrig:)

Skrevet

jeg er førstegangs, og gikk til modningsakupunktur 4 ganger før jeg gikk i fødsel til termin nå sist tirsdag!

Modning anbefales!!! Jeg hadde mentalt forberedt meg på ørten timer rier og smerter, etter å ha lest historiene her på bim. Så, da noe rielignende startet på tirsdag så tok jeg det helt med ro.. Men etter 4 timer med tak jeg begynte å ha det ganske vondt.. (fikk 1 minutters lange rier med 6 mins mellomrom, klarte ikke snakke, kastet opp litt.. men mellom riene var jeg jo fin, snakket i telefonen og barberte leggene) jeg tok en telefon til føden og avtalte å komme for en sjekk (følte meg litt pinglete - "jeg har hatt vondt i magen i fire timer.." - totalt forberedt på å bli avvist.. ) Vi kom til sykehuset, måtte stoppe hver tredje meter for å puste meg gjennom ny ri, og da vi kom opp til jordmor sa hun - oi de kommer tett! Jeg fikk umiddelbart fødestue og la meg ned for åpningssjekk og der hadde jeg 8 cm åpning alledere! jeg kunne ikke tro det! fikk ikke tid å tappe vann i badekaret som jeg hadde ønsket meg, ikke noe vits i - her kom det baby raskt! det var full åpning etter tre kvarter, og timen etter det igjen var jenta født. 6 timers forløp altså. Jeg spurte om jeg kunne få akupunktur som smertestillende, og fikk tre nåler i hodet og øret som dempet smertene i slutten av den syyykt vonde rietiden rett før jeg kunne begynne å presse.

Følte meg litt dum som hadde gått med tette rier uten å ringe føden, men jeg skjønte vel ikke egentlig at det var rier i starten, bare at det var vondt, kom i tak og var ganske regelmessig.. Jeg tenkte hele tiden at det skulle bli mye værre og vondere og vare leeenge, så jeg ville bare vente litt til..

Er ikke i tvil om at akupunkturen hadde effekt på forløpet!Modningsriene var hvertfall svært effektive, for min del. Og kanskje derfor klarte jeg meg uten smertestillende under fødselen - jeg var jo ikke utslitt! Hadde fortsatt energi igjen til pressing, og var våken og mentalt tilstede. Nålene til smertestillende har visst også bedre effekt hvis kroppen har fått akupunktur tidligere - man er mer mottakelig da, visstnok. Jess baby - jeg digget akupunktur. Verdt hver kone - betalte tilsammen 1500 kr for timene mine.

Skrevet

Noen som kan informere litt om dette. Hvor gjorde dere dette, når i svangerskapet og av hvem. Jordmor? Akupunktør privat eller???

Er veldig klar for å modnes litt. Selv om det er 4,5 uker til termin. Gleder meg sååååå sykt til å bli ferdig med ventetiden. Magen oppi haken er ikke en herlig følelse akkurat. :-)

Skrevet

Jeg kontaktet akupunktør privat - ei jordmor fra sykehuset som har spesialisert seg på det og driver egen praksis. jeg bare googla etter det, og fant en liste over godkjente folk rundt om i landet.

man kan vel starte fra uke 37-38 tror jeg.

pris: jeg betalte 500 for første time - da tok hun først anamnese (sykehistorien min) for før graviditeten og j fortalte hvordan graviditeten hadde vært så langt - spesielle plager osv. Så sjekket hun puls og tunge og diverse skumlerier. Til slutt satte hun noen få nåler - startet rolig.

De neste timene kostet 300 kr stk - da fikk jeg nåler i bena og armer/hender mens jeg slappet av på en benk. etterhvert som vi nærmet oss termin satte hun strøm i noen av nålene - en jevn dirring bare. den siste uken fikk jeg i tillegg tre bittesmå nåler i øret som jeg skulle ha i en uke, dekket med små plaster. masse små triks !

Skrevet

Skal si det er stor forskjell på jordmødrene som setter akupunktur..

Var opp igjen i dag, siden d ikke var noen som kunne sette i går. Og ble møtt av en annen jordmor enn sist gang, veldig koslig dame. Hadde forresten med meg samboer i dag, litt artig for han å se hvordan denne "voodooen" føregår :D

Ho startet med å ta pulsen på begge håndleddene, og spørre meg om forskjellige ting som.....er du mest fysen på salt eller søtt, sover du ok, er du kald på bena ofte osv.. Og så i tillegg på tunga mi. Den forrige jm sjekket ingen av de tingene.. Ho bladde til og med i en bok for å finne ut hvilken behandling som var best for meg ut i fra det hun hadde funnet ut. Jeg hadde, etter det hun hadde funnet ut, lite energi. Det strømmet dårlig rundt i kroppen, og da kunne jeg heller ikke forvente at det skulle skje noe. Det ville ikke sette igang rier i kroppen på en måte.

Fikk også beskjed på å holde meg unna sukker og melk fordi det stjal energi fra meg. Kjempe fascinerende å høre hvordan alt henger sammen.

Fikk så nåler i hendene, på siden av knærne, fremfor storetåa, ved anklene på to forskjellige steder på begge bena og på magen. Jeg kjente goooodt de nålene hun satte, det var pga at jeg hadde opphopning av energi akkurat der. Så vi får håpe at det satte ting i gang. Skal opp igjen på søndag. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...