Gå til innhold

Hva feiler det enkelte foreldre?

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Vi var i en park her vi bor i går hvor det går løs noen store flott fugler. Disse fuglene er en attraksjon, og man kan komme helt innpå dyr som man vanligvis bare får se i bur.

Vi sto og beundret fuglene, da to jenter på 9-10 år kom mot fuglen bakfra. Den ene langer ut et spark, og sparker faktisk fuglen i ryggen. Hun var på vei til å gjøre det enda en gang, men jeg er allerede på vei mot henne og brøler "Kutt ut det der med en eneste gang" Jeg er ikke typen som skriker offentlig, men nå rant det bare over for meg. Rett ved sto et sett med tiltaksløse måpende foreldre som bare luntet av gårde med jentene uten å så mye som si et lite FY..

Fatter ikke at foreldre er så fjerne at de ikke klarer å snakke til barnet sitt når det mishandler et dyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt du sa fra! Det blir helt sikkert husket.

Skrevet

Tragisk. Bra du ropte og sa ifra! Foreldrene burde skjemmes.

Skrevet

Eplet har en tendens til å falle inntil stammen...

Skrevet

Tenker du skulle tuppa foreldrene i ræva på samme måte som jentene tuppa fuglen

Gjest Tale30
Skrevet

Det har du nok rett i, Dobbeltopp. I dag var vi tilbake i den samme parken. Det var kaninløp der, og kaninene skulle hoppe over hinder. Den ene kaninen ville ikke hoppe, og eieren pirket den i siden for å få den til å hoppe. Da brøler datteren min, mens hun peker på kaninen: "NEI.. itte dø la" Ikke vet jeg hva det betydde, men kanskje hun var bekymret for kaninen.. hehe

Skrevet

Det i utgangspunktet at så store barn langer ut mot dyr sier meg at foreldrene i utgangspunktet ikke har lært barna respekt for dyreliv. Trist er det rett og slett.

Er selv vokst opp i en familie der vi har vært med på jakt og fiske fra tidlig av, men lærte at det var viktig å respektere det livet vi tok og ha respekt for dyr og ikke forvolde unødig smerte og lidelse.

Skrevet

Da så og hørte jeg deg, Tale for der var nemlig jeg med mann og barn også! Flott gjort av deg! Har null toleranse for dyremishandling, noe som tydeligvis avles videre fra enkelte foreldre...

Kjempepen dame du er forresten!

Gjest Tale30
Skrevet

Seriøst? Var du der? Shit, hehe. Takk for komplimentet forresten. :)

Skrevet

isj, så ekkel situasjon :/ Men forhåpentligvis så var det en grunn til at barnet oppførte seg som hun gjorde, at det ikke er tiltaksløse foreldre som er problemet. Da er det mye vanskeligere for dette barnet å bedre sin oppførsel.

Jeg har jobbet med et barn som hadde ADHD, Tourettes og generelle psyksosiale vansker. Hun var en dyremishandler, hun kunne ikke være i nærheten av dyr av noe slag med mindre man satt med henne i fanget og regulerte kontakten. Foreldrene slet selvsagt, for jenta stakk jo av, men de jobbet hardt for at barnet skulle få en annen oppførsel. Å kjefte eller gi konsekvens uteenfor hjemmet kunne virkelig slå begge veier, og hvis jenta ikke var mottakelig i en situasjon så ville irettesettelse eller konsekvens føre til at hun ble helt vill. Hun svartnet totalt og ble voldelig, brutalt voldelig. Hun kunne skade seg selv eller andre i nærheten, stikke av osv. Så i noen situasjoner måtte man bare akseptere feil oppførsel og fjerne jenta med lokkemiddel e.l.

Denne jenta ble helst ikke tatt med på ting som kunne trigge en dårlig oppførsel hvis hun hadde perioder som kanskje kunne ende opp i situasjoner, men ellers kunne det gå veldig bra og jenta var "normal". Det var vanskelig å se ann dagen hennes i perioder, fordi hun kunne snu på et halvt minutt. Folk som så denne jenta når hun hadde en "dårlig dag" ville nok tro at foreldrene var elendige, men de var veldig oppegående og flinke.

Nå vil jeg si at de foreldrene og jenta du beskriver ikke faller innunder denn karaktristikken, men det kan ligge noe bak oppførselen man ikke kan se utad. Dog ville jeg aldri tatt med meg et barn som hadde slike tendenser til områder der man kan være sammen med dyr på en slik måte da... Det blir jo som å dingle en kjøttbit foran en hund...

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg vet jo ingenting om bakgrunnen til denne jenta, eller hvordan foreldrene var. Hun trakk seg i alle fall unna når en fremmed ropte til henne, og hun så ikke ut til å komme ut av kontroll (mer ut av kontroll) av irettesettelsen heller. Foreldrene sto bare og kikket på hele opptrinnet. Jeg følte i ale fall at jeg MÅTTE rope, for hvis ikke hadde fuglen fått seg et spark nummer to.

Jeg mener, som du, at barn med slike adferdsvansker ikke bør tas med til slike parker hvor man skal kunne være helt nærme dyrene. Nå syns jeg også at det virket som om at disse to jentene ekset hverandre opp, og at de hadde det kjempegøy, men jeg kjenner ingen med slik diagnose som du beskriver, så jeg ville nok ikke ha gjenkjent det.

Skrevet

Var du på Gulskogen gård i dag eller?

Skrevet

Så utrolig bra gjort!

Slik oppfører man seg da bare ikke mot dyr! (Og jeg er ingen dyreelsker, for å si det sånn, men ett sted går grensen!)

Gøy at dere var på Gulskogen, forresten. Det er familiegården til samboeren min. Vi (jeg) har ikke vært der, men svigerfar har et stort maleri av stedet hengende på stua, og vi har store planer om å ta med ungene dit en dag. Jeg lover at mine unger ikke skal tuppe noen fugler i ræva ;)

Gjest Tale30
Skrevet

Det er en kjempeflott gård, og et utrolig godt tilbud for dem som kan besøke parkanlegget.

Siden jeg har sagt hvilket sted det var, kan jeg jo også nevne at det dreide seg om påfugler. Den fuglen jenta sparket hadde alle fjærene ute og laget en sån hvislelyd med dem - tror det signaliserer at den føler seg veldig truet.

Skrevet

Forferdelige foreldre. Helt grusomme. De lager jo voldsforbrytere av jentene sine når de får holde på slik og stakkars dyra!

Gjest Tale30
Skrevet

Bra at jeg sa fra da.. nå får Norge to mindre kriminelle takket være meg, hihi ;)

Skrevet

2035

Man kan ikke la barn være til skade for seg selv eller andre. Da må de rett og slett passes bedre på for vi kan ikke ha slike ute i samfunnet.

Dyremishandlere fortjener ikke sin frihet uansett diagnose.

Skrevet

Er det i Oslo? Drittfolk forresten, jeg hadde gjort akkurat det samme, men hadde nok ikke klart å styre sinnet mitt ovenfor foreldrene.

Altså, jeg hadde ikke banket dem:), men spurt hvorfor i helvete de lar barnet oppføre seg sånn! Jeg hadde også fått dem kastet ut av parken.

Skrevet

Det er i allefall et steg i riktig rettning, håper de vokser opp til å bli klokere en foreldrene sine.

Skrevet

Vi var også på Gulskogen gård i dag! Vi stod sikkert rett ved siden av hverandre å så på kaninhoppingen ;) Jeg hørte ikke datteren din, ei heller at du kjeftet på noen! Fin gård da, og vi koste oss masse i dag :-)

Gjest Tale30
Skrevet

Jeg kjeftet i går, datteren min i dag, hehe. Som mor, så datter. Hun er bare 1,5 år, så det var mer engasjement enn klar beskjed.

Skrevet

Kjempeflott at du sa ifra Tale. Jeg kan og godt finne på å skjelle ut fremmede barn som ikke eier grenser offentlig, godt jeg ikke er alene hihi.

Det er desverre alt for ofte man ser slike situasjoner på steder hvor man kan "slippe barna løs". Jeg tenker da på hoppeslott utenfor senter,stranda,ulike parker osv.

Det virker som foreldrene rett og slett er for late til å gidde å følge med barna sine,og det irriterer meg til døde!!!!

At felles morro skal være en oppsamling at drittunger som ødelegger for andre barn bare fordi foreldrene ikke gidder å følge meg.Pftøy!

Skrevet

Tommelen opp for Tale :)

Jeg stoppet engang to gutter i 8årsalderen som drev og kastet steiner på en andemor med andunger, de påstod det var brød de heiv, men når jeg ba om å få se brødbitene de hadde i hånda hadde de hver sin stein!

Og så kom mora til den ene bort og lurte på hvorfor jeg kjeftet på dem, og mente, i fullt alvor, at jeg ikke hadde noe med hva andre sine unger gjorde..

Det kan du ta deg fanden på at jeg har når de plager forsvarsløse små dyr, møkkakjerring!

Skrevet

Kjempebra Tale!

Det er så viktig at noen tar ansvar.. når visse tydeligvis ikke gjør det:(

Jeg hadde en lignende situasjon her med noen gutter. I 12-13 års alderen.

De kastet store steiner mot en flokk med gjess i en park her i Tønsberg.

Huff - jeg ble så sinna at jeg freste.. !!

Det var ingen foreldre i nærheten på det tidspunktet, men..

Jeg HATER folk som mishandler stakkars uskyldige dyr :((

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...