Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #1 Skrevet 6. juni 2010 barnet mitt var på samvær å kom utslitt hjem etter lite søvn siste døgnet. barnet legger seg normalt kl 19. Barnet er 4 år og trenger 12 timers søvn. da barnet kom hjem litt over 17, og da gråt barnet å ville ikke til meg, men bli med den som leverte. sa at barnet måtte rett i seng om ikke han/hun sluttet å gråte å skape seg vrang, fordi jeg vet at om barnet er trøtt klarer barnet ikke slutte med den oppførselen. Fikk da beskjed i etterkant at jeg straffet barnet på et vis, og mest sannsynlig for å få ha kvelden rolig og "barnefri". For det første, straffer jeg et barn som er utslitt ved å legge barnet uansett hva klokken er? skulle jeg tvingt barnet til å være våkent til kl 19? Og for det andre,er det mulig for dere å legge barn til å sove som ikke er trøtt????? Jeg har ALDRI klart å legge et barn som ikke har hatt behov for søvnen. Tro meg, med ett barn som våknet 06.00 en lørdagsmorgen så prøvde jeg iherdig å få barnet til å sove mer, men det gikk ikke.... Så hvordan i huleste kan jeg bli anklaget for å legge barnet tidlig for å få en rolig å barnefri kveld??
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #2 Skrevet 6. juni 2010 Jeg hadde nok ikke lagt barnet, men heller tatt det med inn og tatt en rolig kosestund i sofaen, spist kveldsmat og evt sett litt tv... Men ja, hadde sikkert kommet til å legge barnet litt tidligere enn vanlig dersom det var veldig trøtt, men IKKE kl 17
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #3 Skrevet 6. juni 2010 Dett kjenner jeg igjen, har et barn som står opp tidlig ,er aktiv og som har rutiner her hjemme og ikke minst har behov for søvn. Vet ikke hvor mange klager jeg ahr fått på at jeg har lagt han såååå tidlig!! Overse det, så godt du kan
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #4 Skrevet 6. juni 2010 og selvfølgelig, ikke legge så tidlig som klokken 17.. hvis det skulle være en straff eller konsekvens for noe så må det da finnes annet å gjøre??
Rampongi Skrevet 6. juni 2010 #5 Skrevet 6. juni 2010 Handler vel kanskje like så mye om hva barnet oppfatter som straff. Sies dette i streng tone og med brysk oppførsel, vil vel barne kjenne seg straffet. Forklarer man barnet så godt det lar seg gjøre hvorfor det må legge seg tidlig, og gjør noe hyggelig ut av kveldsstunden (feks ekstra eventyr/sang) vil det sikkert oppfattes annerledes. Høres jo tidlig ut å legge en une klokka 1700, hadde vel prøvd å dryge tida med tv-titting/boklesning/kveldsmat og barnetv, men det er meg. Husk på at det ikke er ungen selv som kan noe for at hun er overtrøtt, det er jo den omsorgspersonen hun har vært til som er årsaken. Si i fra så godt du kan. Hun skal jo ikke være utslitt etter en slik helg/dag..
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. juni 2010 #6 Skrevet 6. juni 2010 Du straffer ikke et barn ved å legge det tidlig om det er trøtt og trenger å bli lagt. Men for meg høres det ut som en straff å si til et barn som kommer hjem fra samvær, trøtt sikkert, og kanskje med masse følelser og ting som det er preget av at om h*n ikke slutter å skape seg, så er det rett i seng. Det hørtes ikke mye hyggelig ut. Jeg ville i alle fall ha prøvd å roe barnet ned med en hyggelig stund i sofaen eller noe slik først, eller gitt det god tid til å roe seg ned.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Å sende overtrøtte sure unger til sengs lenge før leggetid er ikke straff, det er belønning. Og om hun virkelig er så utslitt så kan hun godt være lagt en times tid før, men ikke allerede klokka 5 for da blir d kluss i rutinene. Jeg har prøvd selv! Våre unger vet hva leggetidene sine er, og de holder vi uansett om de er helt utslitt eller ikke. Og det går helt fint.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Nei det er ikke straff som sådann. Vi har en fireåring som av og til sover fra henting i barnehagen og ti lneste morgen. Det er ikke straff å legge trøtte barn. Det er heller ikke noe en gjør for å ha barnefri, men det er faktisk nesten umulig å holde de våkne når de er trøtte. Ikke er det bra for barna heller. MEN, om du ikke slutter å skape deg så legger jeg deg nå! Den var litt drøy! Da skaper du en straff følelse. Et slikt overtrøtt barn vil naturligvis protestere på å bli lagt, et slikt overtrøtt barn protesterer på absolut alt. Da på en måte gjorde du det om til straff. Alternativ metode er å si at han er nødt til å komme inn. Tilby litt mat, tilby kos, drikke eller et bad. Om det er protester så går det an å ta barnet på fanget og si: Jeg vet du er trøtt. Kom så går vi å pusser tennene og så kan du sove. Eller kom å sitt litt på fanget til mamma, se en dvd eller tv, la barnet sovne og glem tannpussen bare for en natt. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå