Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger merke til at jeg er veldig grønn på dette området her. Hva kler man en nyfødt (blir født i august)? Har sett på et par utstyrslister som snakker om body, bukser, trøyer og sparkedresser. Men det eneste man finner i butikkene er body, bukser og pyjamas (i hvert fall i kjønnsnøytrale farger). Hvor får man tak i sparkedress? Og hva kler man ungen i til vanlig. Bare body hvis det er varmt? Body og bukser hele tiden? Hva med armer, blir de for kalde? Hvis noen har noe gode råd hadde jeg vært takknemlig. Eller lenker til gode artikkler som lærer litt forvirrede førstegangsforeldre å kle på ungen sin...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Lurer på det samme jeg teknomor!

Og jeg er andregangs! Så det hjelper ikke;)

Lillegutt ble født i slutten av september, og da er det jo mer høst, så syntes det var lettere, men nå er teminen 9.aug. hmmm....

sønnen vår var/er veldig varm av seg, så for han hadde det vært tortur med like mye klær som enkelte av de andre bebisene på helsestasjonen hadde...hehe

håper noen kloke mødre her kan hjelpe oss begge!

eneste svaret jeg fikk ang pysj i en barnebutikk var at det var greit med lange armer og med føtter! om det hjelper noe?

ha en god dag!

Skrevet

kommer litt ann på hvor kaldt det er .. men tidlig i august pleier det jo å være ganske varmt. Jeg ville pakket med lette sommerklær, og noe litt tykkere tilfelle det skulle regne og blåse dagen dere skal hjem.

Er det veldig varmt holder det med body,tynn bukse,tynne sokker og en tynn bomullslue.

Er det litt kaldere ville jeg tatt med en tynn jakke også.

Er det regn og kaldt ville jeg gått for velourdress:) de er gode!

Sparkebukser/dresser får du kjøpt i butikker som Barnas Hus osv. De har mye fint:)

Mener kjedebutikkene(Cubus,HM,Lindex osv) skal ha sparkedresser også,noe utplukket dog. Men fant en del på Cubus(i grått,beige og hvitt) for ikke lenge siden.

Kjøpte en grå velour sparkebukse (snekkerbukse) til under hundrelappen:)

Skal dere kjøre hjem fra sykehuset så pass på at bilen ikke blir for varm. Ta evnt av et lag med klær og lua inne i bilen! Nyfødte mangler evnen til å svette og reagerer på varmen ved å få feber i steden. Dette er ikke ønskelig:)

Lykke til jenter, kos dere i sommer og gled dere til babyen kommer:)

Ps. Dette er personlige erfaringer og meninger altså:) jeg er absolutt ingen ekspert, men fikk baby tidlig i april så skjønner dilemma med varmt/kaldt:)

Skrevet

Glemte å si at om det er veldig varmt så er det ikke sikkert dere trenger buksen. Men pass på å smør med solkrem om det blir naken hud synlig:) og husk ansiktet:)

Skrevet

Jeg har ks neste uke og har pakket ned 3 omslagsbodyer med lange armer, 1 body m. korte ermer, en tynn bomullslue, en strømpebukse, ett par sokker, en linbukse og 2 velourbukser (fra lindex).

Da har jeg 3 skift i tillegg til en tynn ulljakke og en tynn bomullsgenser + helseteppe og ullteppe mtp hjemreisen.

Veldig vanskelig å planlegge klær til hjemreisen ift været syns jeg, men blir det varmt, så lar vi babyen ha på kun body i bilsetet med evt helseteppe over bena.. må nesten bare se det an! Skal ha med regntrekk (ligger i bilen) til over bilsetet, sånn i tilfelle pøseregn når vi skal hjem. (Vi "frakter" ham nok fra sykehuset til parkeringsplassen i bilsetet.)

Uansett skal pappan være hjemme om natten, så jeg kan få ham til å ta med det babyen evt. mangler!

Skrevet

hørtes fornuftig ut:)

Skrevet

Noen bodyer med lang arm, noen bodyer med kort arm. Jeg var ikke fan av å tre bodyer over hodet på babyen i starten så da var det greit med bodyer som kunne kneppes eller knytes rundt babyen. De legger du den åpen på stellebordet, legg babyen oppå der og så er det bare til å brette på:) Sparkebukser med knapper mellom beina ( tenk på stellingen, det er heller ikke ideelt å måtte dra hele sparkebuksen av hver gang det skal skiftes.

Smikke til sikling og gulp.

Pyjamas med lang arm og fot. Babyer regulerer ikke temperaturen så bra så de blir raskt kald på armer. De sparker lett av seg sokker så da er bukse med fot kjekt å ha:) Jeg brukte ikke strømpebukse og bukse før navlen til babyen var fin. Noe som gnager akkurat over der virker ikke godt. Men navlen blir som regel raskt fin da.

Sokker, luer,gensere, innerjakker (uten hette vel og merke til de minste)

Tenk litt over tykkelsen og plasseringen av knapper på babyklær. Noen klær har mye knapping på ryggen og det virker både vondt for babyen å ligge på og er upraktisk når babyen skal stelles og byttes på.

Her er hvertfall noen tips som er grei.

Håper det var til litt hjelp. Men du må bare prøve deg frem til hva du foretrekker =)

Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi er at du skal lytte til mammaen i deg.. ;)

Det nytter ikke alltid å spørre andre, eller se hvor mye andre har på babyene sine.. De har forskjellig kroppstempratur og reagerer ulikt på kulde og varme. Sjekk heller nakken og ryggen ofte.. er de kalde i nakken og ryggen så kle på dem mer... er de svette/varme så kle av dem litt..

Ps. babyer har kalde hender og kalde føtter... de kan ha det selv om de egentlig er varme.. derfor er det alltid best å sjekke nakken/ryggen.

Tenk på vind.. dersom det blåser.. blåser det lett gjennom klær og sånt.. da er det lurt å pakke dem inn i et teppe. Jeg hadde alltid hvertfall et teppe for hånd hele tiden, da slipper du å kle av og på hele tiden, men heller regulere litt med et teppe.

Jeg syns også det er frustrerende men augustbaby.. vet jo ikke om det er kaldt eller varmt... når hun kommer og tiden etter.. var myyye lettere med januargutt.. ;)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar. Nå forsto jeg plutselig at jeg har misforstått litt hva sparkebukse er. Jeg tenkte det var sånn hel dress med armer og alt men når jeg tenker på det så jeg faktisk sånn snekkerbukser et par steder. Flaut :) . Må vel ta meg en tur på shopping igjen...

Jeg er egentlig glad for at få august baby. Tror jeg hadde stresset mer over å kle en unge i vinterhalvåret. Føles som det er farligere å ta feil i vinterhalvåret.

Men jeg får håpe at jeg har en mamma i meg og klarer dette :)

Skrevet

Tusen takk for mange fine svar. Nå forsto jeg plutselig at jeg har misforstått litt hva sparkebukse er. Jeg tenkte det var sånn hel dress med armer og alt men når jeg tenker på det så jeg faktisk sånn snekkerbukser et par steder. Flaut :) . Må vel ta meg en tur på shopping igjen...

Jeg er egentlig glad for at få august baby. Tror jeg hadde stresset mer over å kle en unge i vinterhalvåret. Føles som det er farligere å ta feil i vinterhalvåret.

Men jeg får håpe at jeg har en mamma i meg og klarer dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...