Gå til innhold

Unnskyldninger for ikke å drikke alkohol. Noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på tredagers konferanse i neste uke, og jeg er helt i begynnelsen av svangerskapet. Jeg har ikke lyst at alle skal vite at jeg er gravid, jeg kjenner ikke de fleste en gang. Det kommer til å bli servert alkohol på konferansen, både til måltidene og det kommer til å være dans på kveldene. Hvilken unnskyldning kan jeg bruke for å ikke drikke alkohol? Jeg kan ikke si at jeg er avholds, for det vet flere av de som er der at jeg ikke er...

Tips mottas med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si du går på penicillin for ørebetennelse eller noe? greit at de fleste nå sier det er greit å drikke fordeom, men jeg vet at jeg pleier å bli kjempe trøtt hvis jeg blander, så da kan du si at du ikke gidder å sitte halvsove? Eller du kan si allergimedisiner? der er det vel også noen som ikke skal blandes med alkohol? det er vel pollensesong og sånn? eller gress eller noe sånt...? Eller jo, hvis de ikke ville visst at du har migrene er det også noen av de jeg har kjøpt i utlandet en aldeles ikke skal blande.

Men det er vanskelig det der altså...:( blæ..!!

lykke til.... ! uff... gleder meg til det er offentlig....:(!!

Skrevet

Det var et veldig godt tips :) Jeg kan si at jeg går på en hestekur med pencillin, må bare dikte opp en sykdom. Kanskje halsbetennelse? Det pleier jeg av og til å ha...

Det blir skikkelig mye lureri for meg denne sommeren (om alt går som det skal, krysse fingrene..) Allerede i går var jeg "bakfull" når jeg stakk innom en bursdagsfeiring...

Skrevet

Hei!

Det med å si at man tar penicilin er en gammel gammel gammel unnskyldning for ikke å drikke. Ville aldri brukt den...

Jeg har ofte vondt i hodet, og kan skylle på det.

Det merkelige er jo at man må bruke en unnskylding for ikke å drikke. Tenk at man må det! Det er jo en menneskerett å ikke drikke. Har latt være på fest noen ganger, oftest for at jeg har hatt vondt i hodet, og selvfølgelig mistenker noen at man er gravid. det er nesten ikke til å unngå.

Da en venninne av meg var gravid fant vi ut at hun skulle si hun hadde magekatarr, eller problem med magen og ikke tålte alkohol akkurat nå. Da er du så nære sannheten som mulig, uten at noen tror du er gravid!

Lykke til! :)

Skrevet

Hehe, likte "mageproblemer". Det er jo nesten helt sant, bare at det forhåpentligvis ikke er et problem der inni :)

Er helt enig i at det burde være akseptert å bare la være å drikke. Håper at det er noen andre på konferansen som ikke har tenkt å drikke heller, men gratis alkohol har ofte dårlig innvirkning på folk...

Så du tror at folk gjennomskuer en pencillinkur? Kanskje det er bedre å gå på noen andre medinsiner?

Skrevet

Jeg har i allefall ikke blitt "busta" med mine penicillin kurer før:)

Skrevet

Hva med at alkohol utløser migrene? Det er noe du sjeldent får men vil ikke ta sjansen på at det skjer når du er på konferanse.:-)

Skrevet

Si at du går på en flagyl penecilinkur, den kan man ikke drikke på før 2 uker etter endt behandling, da man blir kjempedårlig... Gir samme effekt som hvis man sydd inn antabust(et stoff som skal hjelpe alkohollikere å slutte å drikke)..

Den brukes bl.a for å ta knekken på mage og tarm infeksjoner, det kan kanskje være greit å legge til, i og med at flagylen er mest kjent for sin virkning på underlivsinfeksjoner, noe som kanskje ikke er like stilig å informere om, hehe ;)

Skrevet

Ikke dumt! Hihi... Er det vanlig at man kan få migrene av alkohol?

Skrevet

En ting du kan si som absolutt ikke er løgn, men kanskje kan føre til flere spørsmål er:

"Jeg har en nydannelse i mageregionen som ikke er ferdig utredet ennå, og har fått råd om å ikke drikke på en stund."

Dette indikerer jo kreft, så det er en bedre unnskyldning blant bekjente enn blant de nærmeste. Nærmeste vil spørre mer. I tilfelle spørsmål er det greit å ha fakta om den lille nydannelsen din;

- den er sannsynligvis godartet :)

- oppdaget på rutinekontroll

- Du blir fulgt opp med videre tester og undersøkelser

Skrevet

Hahaha! Den var veldig fin.

Kan si at jeg har godartede celleforandringer i mageregionen ;) Tihi

Skrevet

Jeg var på konferanse der det var stor press å drikke.

Jeg dro på baren når ingen var der og bestilte Munkholm, fikk den i vanlig glass... alle (som ikke så at jeg bestilte Munkholm) trodde jeg hadde vanlig øl!!

Seinere ble det servert vin, jeg ble spurt om jeg ville ha hvitt eller rødt. Jeg svarte at jeg ville gjerne ha et glass hvitvin :o) Jeg lot som jeg drakk av glasset, men seinere gikk jeg på do, tok glasset med meg... og litt vin i vasken :) Enda seinere gikk jeg ut av rommet med hvitvinsglasset mitt, traff annet folk som trodde da at jeg hadde drukket masse hvitvin på rommet som vi var på :)

Hvis man siger "ja takk" så antar folk at man drikker ;) Ingen som tenker på det om man drikker vinet fra glasset eller ikke :o)

Skrevet

Et annet tips som har funket best for meg er rett og slett ikke å si noe. Bare si ja takk til vin med maten, men også be om vann/mineralvann. Det er ingen som legger merke til at man ikke drikker noe av vinen/ølen, jeg har bare latt som om jeg tok en nipp i ny og ne. Og utover kvelden kan man jo bare skylde på at man er trøtt om noen kjører runder i baren... Det er ofte man selv som tenker så mye på det, sjelden noen andre følger med på det;) Og dersom noen spør om hvorfor man ikke drikker så mye kan man jo bare si at man ikke er helt i form (som jo er litt sant;)

Ps - har også bestilt "rom og cola", altså kun cola med sitronskive i i baren, så tror alle det er rom&cola;);)

Lykke til!!

Skrevet

Den med "rom&cola" har jeg også kjørt på private fester, drukket kun cola med sitronskive, og "blandet" på kjøkkenet mens det ikke har vært noen der ;-)

Funker bra på fester der man kanskje ikke kjenner så mange så godt, men jeg tror ikke det hadde fungert med mine aller nærmeste venninner, de er sååå mistenksomme mot alle på fest, haha! Det inkluderer selvsagt også meg, vi er i den alderen. Det skulle virkelig vært lov å bestemme om man vil drikke selv, den inngrodde normen der er ikke bra altså. Men, men, nå er det engang sånn, og man MÅ ha en god unnskyldning for å la vær.

Jeg tror forøvrig jeg kommer til å drikke alkoholfri rødvin også, og kanskje helle i glasset når ingen ser (i tilfelle innpåslitne vinkjennere skal se på merket). Evt i aller tryggeste fall bytte ut innholdet på rødvinsflaske med alkoholfri. Har også hørt om folk som har drukket vann fra ølflasker, haha! Litt kjipern om noen vil ha en slurk da men, da er man jaggu ferska!

Selv lurer jeg veeeldig på hva jeg skal gjøre om en måneds tid, vi er en liten fast gjeng på 4 som møtes ca hver 3-4 måned for en heidundrandes jentekveld. Disse kveldene planlegges laaangt i forveien så alle skal ha mulighet til å sette av tid, og jeg har ingen som helst unnskyldninger for å ikke komme, da det til og med var jeg som foreslo datoen denne gangen. Jeg vil ikke si det til dem på festen, og de vet at jeg har slutta på pilla etc, så det vil være max mistenkskomhet dersom jeg dropper å drikke. Jeg må dermed ha et godt skalkeskjul som gjør at det ser ut som jeg drikker. Tips?!!??!

Skrevet

Mange gode unnskyldninger her :)

Tenkte bare å si at jeg har fått beskjed av legen om å ikke drikke jeg, siden de fleste godtar det med et "ok" og går videre i livet..

Forrige gang jeg var gravid prøvde jeg å si at jeg ikke var helt i humør, men da mener de fleste bare at "du blir i humør etter noen øl vettu!" :P

Skrevet

Rozalita; du kan jo ha hatt hodepine tidligere på dagen og tatt noen piller og derfor ikke ønsker å drikke alkohol siden du "egentlig" skulle ha hatt hodepine. Sånn tenker jeg iallefall om jeg har hatt vondt og smerten er borte med en pille. Føles litt feil å drikke alkohol da.

Dette med penicilin; det er ikke så vanlig lenger at man får det i tide og utide. hadde du vært syk hadde du hatt rusten stemme eller vært sliten, kanskje ikke engang vært på seminaret. Om det er folk du jobber med som også er der så vet jo de at du ikke har vært borte fra jobben eller vært hes eller hostete. Har en venninne som sa som unnskyldning da hun var hravid at hun tok antibiotika for hun hadde urinveisinfeksjon, det første jeg tenkte var at jøss har aldri hørt om at noen får antibiotika mot det med mindre man er gravid! :)

De fleste av oss unge er ganske imot antibiotika idag og jeg iallefall blir provosert om noen som virker relativt friske tar det. Derfor ville jeg antakelig spurt og gravd om noen sa til meg at de ikke drikker pga det. Hva? Oi? Har du vært sååå syk?" Leger skriver nødig ut antibiotika om man ikke absolutt må ha det og da tror jeg dessuten man hadde vært så syk at man ikke hadde vært på seminar:)

Bare for å forklare hvorfor jeg ikke helt tror på penicilin-trikset for å unngå alkohol....:)

Sats på magetrøbbel - eller hodepine! Lykke til!

Skrevet

Arg! Det er så mye drikkepress på slike konferanser! Har ikke kost meg i kveld, bare vært urolig for hva folk tror. Og man blir skjenket aperitiffer, vin og mere vin hele tiden. Gruer meg til i morgen når det skal være fest. Uff... Hvorfor kan det ikke være mer akseptert å ikke drikke?

Skrevet

Jeg var på konferanse i de baltiske landene, men dette var like før jeg ble gravid. Der var Der sa passet jeg på å nevne at "jeg ikke drikker når jeg er utpå i jobbsammenheng". Det gikk greit det.

Skrevet

Kjøp alkoholfri vin og tøm over på en vanlig vinflaske, eller ha med vann i spritflaske. Må bare lure så godt vi kan, er 4 uker på veg, og lurer fælt på hvor lenge jeg klarer å skjule det i disse øl-tider ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...