Gå til innhold

Lagring av hjemmelage rabarbrasyltetøy. Hvordan? Hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til med å lage rabarbrasyltetøy idag. Oppskriftene jeg finner har jo kun rabarbra og sukker i seg, så lurer på hvordan holdbarheten blir?

Må man ikke ha i noe mer om man skal lagre over tid? Frysepulver om man skal fryse? Kan jeg kanskje lagre det i kjelleren uten å fryse? Husker bestemora mi hadde sånne norgeglass vi fikk med syltetøy, de hadde jo ikke vært fryst men fikk de lenge etter det var laga. (Hun er død, så kan ikke spørre hvordan hun gjorde det.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan hermetisere syltetøy i glass, men det er en prosess som krever mye og det er risiko for forurensning hvis man ikke er helt rutinert.

Jeg synes det er greiest med frysing. Bruker frysepulver i syltetøyet. Hvis man ikke fyser syltetøyet så vil det begynne å gjære etterhvert om det ikke er sterilt.

MIn mormor steriliserte norgesglass i steikovnen husker jeg og så brukte hun voks i tillegg for å sørge for at lokkene var helt luft-tette. Fylte glassene helt opp også.

Skrevet

Oi, det hørtes komplisert ut, tror jeg får ty til frysepulver og fryseboks, hehe!

Blir det noen forskjell på smaken med frysepulver? (har aldri laga syltetøy i store mengder før, kun kjøleskapposjoner)

Tusen takk for hjelpa, forresten:-) Må vente til mandag da, har ikke frysepulver i hus.

Skrevet

Nei, merker ikke noe på smaken. Blir mye sylting og safting her også etterhvert, godt å ha litt i frysen utover høsten og vinteren synes jeg....særlig sånt som smaker av sommer :-)

Skrevet

Så bra at sånne som deg finnes, og er tilgjengelige, når google ikke vil gi svar!

Tusen takk:-) Da får jeg skjære rabarbraen og legge på sukker over natta og koke imorgen når jeg har kjøpt frysepulver:-)

Skrevet

Åh, gull! *smask*

Skrevet

Det er ingen sak å hermetisere sylte på glas! Einaste ein må gjere er å koke/steike glasa og lokka,og koke sylta. Treng ikkje noko voks eller slik (kan legge over plastforlie før ein skrur på lokka). Lurt å sette glasa opp ned menst det kjølar seg ned, for å skjekke at det er lufttett. Er det ikkje det, så må ein gjere det ein gong til (men det er ytterst skjeldan).

Frysepulver innehelde mykje dritt. Så eg foretrekke definitift hermetisert sylte. Den holder seg mykje lenger og, dersom det er gjort rett(då er det snakk om fleirfoldige år!)

Tips: søk etter oppskrifter på hermetisert frukt (f.eks. pære), det er same prosessen på det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...