Gå til innhold

Nugatti, hva mener du om dette pålegget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sambo og jeg er veldig uenige. Jeg mener det ikke hører til i hverdagen, mens han sier det ikke har noen betydning.

Jeg mener at de får i seg så mye sukker ellers at man ikke trenger sjokolade på skiva.(jeg syns det hører en gang innimellom bare, mulig jeg er sær men...)hvertfall ikke på matpakke i barnehagen.

hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun helgene her i gården. Sånn er jeg oppvokst.

Skrevet

Her er det lov kun på lørdag og søndag..

Skrevet

Mitt favorittpålegg, men spises kun i helgene. Hører ikke hjemme på matpakka i barnehagen.

Skrevet

Ingen her i huset som liker det, men om det skulle bli aktuelt, blir det kun i helgen ;o)

Gjest irismor
Skrevet

Ingen skade med en skive nugatti i ny og ne. Her i huset er nugatti helgepålegg. Men så er ikke søta noen søtmons heller, hun er ikke så glad i alt for søtt pålegg.

Barnehagen søta går i har en regel mot søttpålegg som matpakkemat. Kun tillat på brødskiven den dagen man har bursdag. :-)

Skrevet

Jeg fikk ofte nugatti når jeg var barn, men jeg spiste så altfor lite, så foreldrene mine var nok bare glade de fikk i meg en skive og ikke så nøye på pålegget.

Hos mitt eget barn er ikke nugatti noe som kommer til å bli servert daglig.

Men jeg har italiensk samboer og alle ungene i italia spiser gjerne sånne kinderegg-sjokiser som inneholder litt fint brød og gjerne noe sjoko-krem imellom til frokost, og de voksne spiser nesten alltid noen søte kjeks til teen sin, før de drar på jobb.

Så her kan det bli litt vanskelig, da vi stort sett ellers har italienske måltider, vi får se. Men som sagt, jeg vil prøve i det lengste å ikke servere sjokolade på brødskiva..

Skrevet

Velg dine kamper sier nå jeg:)

Om mine barn vil ha det på en dag midt i uka så får de det. Jeg prøver å la mine barn velge pålegg selv og som oftest blir det hvit eller brunost uansett. Når jeg ser at barna selv tenker at de velgte nugatti i går og ikke velger det i dag...dvs tenker selv føler jeg at jeg har gjort det jeg kan gjøre i den saken ;)

Har aldri vært et tema her hos oss egentlig. Det samme gjelder syltetøy.

Men nå er ikke jeg hysteriks heller da for godte og søtsaker ;)

Skrevet

Pålegg er pålegg her i gården. VI har ikke alltid nugatti i skapet, men ofte...Men ungene velger selv og ikke noe problem med at de bare spiser nugatti om vi har det..Det mest populære pålegget er hvitost, så kommer salami, så jorbærsyltetøy (hjemmelaget), kaviar (da helst under kvitost), sjokopålegg og etter det "alt det andre"....... Så vi har en boks i litt over en måned i snitt, for vi har det nesten hele tiden i skapet, men kjøper ikke HVER måned har jeg funnet ut...

Men her er det jo stor forskjell på unger da,- kanskje er vi bare heldige, kanskje har vår "avslappede" forhold til vanlig mat og snop æren for det..Hos oss er ingen matvare "farlige", alt med måte, og selv om vi har det i skapet MÅ vi ikke spise det :o) Så vi har fått to barn som spiser sundt, regelmessig og variert, selv om vi alltid har brus, kjeks, sjokolade og potetgull stående i skap og skuffer........Men igjen, skal ikke ta æren for noe av det, for det kan jo være bare flaks..Men tror at å "farliggjøre" noe som er spiselig gjør vondt verre...Også er aktivtetsnivå mer viktig enn mat mener jeg...Et normalt aktivitetsnivå nomaliserer matinntaket automatisk..Ser jo det på meg selv også.......Og et normalt aktivitetsnivå for barn er ganske høyt......Heldigvis får de rørt mye på seg på skolen og barnehagen...Men lenger opp i klassene blir det jo bare mindre og mindre lek, DA kommer ettermiddagene til å bli slitsomme om mor må dra med seg ungene ut og "ta igjen" det tapte :o) Enn så lenge berger vi med å være ute mellom 1530 og 1800 (senere på godværsdager) NESTEN hver ukedag :o) Slitsomt for meg som voksne, men ungene står på HELE tiden..Disser seg, hopper trampoline, sykler, klatrer i trær, leker i sandkasse, spiller ball eller bare løpe retter hverandre og krangler......Veldig mye det siste, føler jeg...Om ungene velger nugatti til nistepakka, får de det, men brødskivene blir veldig "oppbløtet" med det pålegget, så det er ikke så populært og ta med seg har jeg merket.....Den siste måneden har vi null dager med nugatti på skiva..Jeg er vel den verste nugattispiseren her i gården i såfall :o)

Skrevet

Nugatti er sjokolade og sjokolade spiser vi i helgen eller i ferier :)

Synes ikke noe om sånt på skiven i ukedagene, hadde det vært lov hos oss så hadde sukkerungen KUN villet ha det ;)

I barnehagen vår er det ikke lov med slike ting i matpakken så akkurat det trenger vi ikke tenke på :)

Skrevet

Nugatti, sjokade og prim hører kun helgene til. Når det gjelder sukkerinnhold så er disse omtrent identiske.

Her får ungene ikke dette på matpakka.

Skrevet

Vi hadde ei jente som ikke ville spise om hun ikke fikk dette på brødskiven, og selv med dette på brødskiva så spiste hun veldig lite. Mitt manns barn. Men da jeg flyttet inn her ble meg og min mann enige om at nugatti ikke skulle være i vårt hus, for vi merket at de 3 andre ungene begynte å ta etter. Vi innførte ganske strenge regler rundt middag også, som hun ikke hadde spist her i noen stor grad. Alt var æsj.

Men etter en uke med kamp, grining og lite spising skjønte hun penget og begynte å spise. Og hun spiser normalt, hun spiste veldig mye mer brød når hun ikke hadde nugatti på skiva.

Nå er det 3 år siden, og vi har nå nugatti i skapet fra tid til annet. Vi har det mest når vi skal på tur, har med brød og nugatti. Det syns alle i huset er grei mat om vi skal på tur.

Selv liker jeg nugatti, men spiser ganske lite av det siden jeg syns det bare er godt av og til.

Skrevet

Jeg har ingen voldsomme motforestillinger mot sjokoladepålegg og syltetøy, men jeg skjønner ikke poenget med det :)

Her finnes aldri prim, syltetøy, brunost eller sjokoladepålegg. Det blir heller aldri spurt etter. Hvis ikke ungen vet at det eksisterer blir det heller ikke noe savn. Nå har han smakt det andre steder, men spør ikke etter det hjemme."Vi spiser ikke sånt" som han så kjekt fortalte en tante.

Skrevet

Vi er vokst opp med at det ble kjøpt inn en boks nugatti til påske som vi delte, og når den var tom var den tom. Hehe..

Her kjøpes det kanskje én eller to ganger i året.

Skrevet

Det er jo vel mer godteri enn mat, tenker jeg. Et barn som får nugatti på skiva i bhg. og i alle fall på skolen kan lett bli stigmatisert. Det er jo fokus på sunn mat i bhg. og skole, og i alle fall i gutten vår sin klasse snakker de litt om de barna som har loff, nugatti og saft på flaska. Når jeg snakker med norske venner husker de også hvem som fikk nugatti på skiva på skolen, og de fleste brukte nugatti i ferier og noen få bare i helgene som pålegg etter de hadde spist en skive med sunt pålegg.

Jeg har vokst opp i USA og den typen pålegg var jo mer vanlig enn uvanlig, selv om vi "norske" bare fikk peanutbutter daglig og nugatti hjemme hos bestemor i Norge.

Skrevet

Det er godteri på brødskiva, så litt helgepålegg, synes jeg. Her i huset er de mest far som liker nugatti, jeg kan fint leve uten. (liker sjokolade, men ikke så godt på brødskiva)

Skrevet

Eldste får det når vi er på hytta eller hos bestemor. Minsten liker det ikke.

Det er ikke et hverdagspålegg - selv om jeg hadde tilgang på det hver dag om jeg ville ha. Da ble det også mindre attraktivt, så det var mange andre ting jeg heller valgte på brødskiva....

Skrevet

Her får de Nugatti på til frokost lørdag og søndag hvis de vil. Først må de spise et halvt rundstykke eller en skive med annet pålegg, så får de Nugatti hvis de vil (ikke alltid de vil ha det da). Hører ikke hjemme i hverdagen eller i matpakken i bhg syns jeg. Hadde det vært opp til meg hadde vi aldri hatt det i hus in the first place, men det var mannen som kjøpte det en gang og da var det gjort;-) Er helt greit til helgene i grunn, greit at de kan kose seg litt ekstra da. De spør aldri om det ellers i uken, så de vet godt at det er et helgepålegg;-)

Skrevet

Det har vi aldri i hus. Syltetøy er også sjeldent, det går vel stort sett kun i blåbærsyltetøy på pannekakene...

Ungene våre er veldig glad i salami, skinke, leverpostei og hvitost, så det spiser vi.

Nå skal det sies at jeg er (tidligere) bulimiker, så det å ha søte ting i kjøkkenskapene kan lett føre til et kick her, som gjerne ikke ender så godt :P Familien får heller "lide" litt under det tror jeg...

Skrevet

Ungene min får spise det når de vil, og de spiser det bare en gang i mellom, så jeg ser ikke helt problemet. Den som spiser mest nugatti er min mann.

Men når det er sagt, så er det mer fett og dritt i servelatpølser og salami, men det regner jeg med dere synes er ok mat å servere ungene deres?

Skrevet

De får det dann og vann egentlig, ikke noe de spiser hver dag.

Skrevet

Heller fett enn sukker. Når det er sagt er mitt barn så uheldig å ha en mor som ikke kjøper det hun ikke liker, så det eksluderer jaggu salami og servelat også.

Skrevet

Det kjøper vi aldri. Har vi lyst på sjokolade så spiser vi det ikke på brødskiva. ;o)

Skrevet

Skummelt å se hvilket hysteri som er her i verden vil jeg si... Hvor i all verden har den sunne fornuften tatt veien?? Her så får hun smake litt forskjellig nå og da om hun har lyst på men det er ikke ofte hun ber om det heller! Synes det er verre med de som aldri får smake slikt hjemme, de blir helt hysteriske og helt paniske når de først får smake! Da ligger rovdyrinstinktet langt framme!

Alt med måte sier jeg.. det er lov å bruke sunn fornuft og ikke la hysteriet råde, da skaper man ihvertfall et usunt forhold til mat!

Skrevet

Jeg spiser det en sjelden gang, men jenta på snart 1,5 år får ikke (: Hun liker best leverpostei og prim :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...