Gå til innhold

Hadde dere kjøpt et hus til 5 millioner, dersom:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntekt pr år er på ca 1,2 mill

Leieuínntekt pr mnd på ca 10.000

Og egenkapital på ca 1 million?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det blir et lån på 4 millioner på en inntekt på 1,2. I utgangspunktet mer enn man bør ha, men samtidig vil leieinntektene dekke halvparten av låneutgiftene, og et lån på 2 mill klarer dere mer enn fint. Så det hadde jeg gjort ja.

Skrevet

Det er altså inntekt etter skatt, 100 000 utbetalt mnd? Med leie er det jo 110 000, så ville tro at man kan bruke 60 000 til huslån i mnd, så hus til 5 mill (egentlig 4 mill med EK) er ikke så dyrt da.

Skrevet

Ja, vi har lån på 2 mill i dag og det går jo bra det :)

Huff, blir så usikker! Inni h.... mye penger!

Skrevet

Da hadde jeg heller kjøpt et billigere hus uten utleie. Ville aldri i livet gjort meg avhengig av å ha leieboer i huset.

Skrevet

Nei, jeg vet... Er en risiko! Mest fordi det er så utrolig mange mennesker der ute jeg helst ikke vil ha i samme hus som meg. Har mulighet til å leie ut her vi bor nå også, men har valgt å ikke gjøre det.

Evige spørsmålet jeg sitter med i natt.... Kjøpe nytt og større eller bygge på og pusse opp... Utrolig vanskelig å velge da!

Skrevet

Før du kjøper noe med utleie og belager det på å måtte leie ut, så sjekk lovene om dette.

Jeg har hørt at du ikke kan kaste noen ut selv om de ikke betaler, og at du forplikter deg til å evnt skaffe dem nytt bosted.Men vet ikke om det er sant.

Derfor,sjekk opp i det først.

Skrevet

Ja, jeg vet. Leietaker har større rettigheter enn utleier... Man får de ut, men det er -til-slutt...

Skrevet

Med 100 000 disponipelt hver måned så har der jo råd til et lån på 4 mill selv uten leietaker. Med effektiv rente på 15 prosent (ja, tok en svært høy en bare for å vise, er snakk om lån på 20 år) så måtte dere betale ca 50 000 i mnd i lånet. Da har dere 50 000 til noe annet og det er svært mye! Med 5% i rente blir det under 30 000 i mnd, og da har dere 70 000 til annet.

Hva jobber dere egentlig med, nå vil jeg også ha så mye penger :P

Skrevet

Jeg jobber på kontor i staten - ikke jeg som gjør pengene som du sikkert forstår :) Gubbeluren driver med it - bedre stilt der i gården.

Men vi har ikke en jevn inntekt på 100 000 i mnd. Vi har vel en 60 tror jeg + bonusutbetalinger 4 ganger i året. Skummelt å satse på bonusen også, men gubben har aldri tjent under 800 000 i året, så det må jo kunne regnes med da!?!! Har vært stabil på min det i noen år nå....

Skrevet

Hadde aldri orket å kjøpe et hus til en pris hvor det er nødvendig med leietakere. Vet ikke om dere klarer dere uten, men siden du har det med i beregningen så regner jeg med at dere trenger de ekstra 10 000 i mnd.

Skrevet

Skjønner ikke hvordan flere av dere som har svart får avdrag og renter på et 4 mill lån til å bli 50-60 000 i måneden? Sånn gjennomsnittlig koster det ca 5000 i mnd for hver million man har i huslån. 4 mill i lån skulle derfor gi rundt 20 000, eller har alle dere andre her vanvittig høy rente?

Vi har "bare" 2 mill i huslån og betaler 8500 i mnd.

Skrevet

Jeg er faktisk den anonym som har nevnt såpass høye summer. I det første innlegget var det jo for å presisere at med såpass høy inntakt kan de ha ekstremt høye utgifter til hus, dvs 60 000 i mnd. Det er jo veldig mtp en høy middelklasse familie, og det er ikke vanlig å bruke så mye på hus, men det går altså an. Med greit forbruk ellers kunne de faktisk brukt 80 000 på hus i mnd!

Så ville jeg ta med en høy rente når det gjaldt å regne ut hvor mye de må ut med i mnd, og selv med 15% i rente blir det ikke en gang 60 000. De har dermed helt klart råd til et hus på 5 mill når de har 4 mill i egenkapital og 100 000 utbetalt i mnd. Men det blir trolig ca 30 000 i mnd. Skal de ha et hus uten utleiemulighet må de sikkert ikke ut med 4 mill, så da blir det lavere.

Skrevet

Ok, da forstår jeg hva du mente. Jeg leste det som at du gikk ut fra 60 000 som fast utgift, mens du egentlig mente at de potensielt sett _kunne_ brukt opptil 60 000 på bare bolig.

Skrevet

Ja, var det jeg mente :)

Man forbinder jo ofte høy lønn med høyt forbruk, mange bilder eller hytte, sommerhus, båt og sånt. Men når man har tatt vekk utgifter til strøm, telefon, mat, klær, reise og alt slikt så kan man jo faktisk sitte med mange titalls tusen. Og da kan man potensielt sett bruke alt det på eiendom. Lever man sparsomt ellers kan man jo få et mye større hus når man går opp i lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...