Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #1 Skrevet 5. juni 2010 Det er skremmende, men etter min mening bra at de faktisk våger å sette en grense på hvor mye vi har råd til å betale for helsebehandling. Det vil selvfølgelig kunne føles ille for dem som vet de kunne levd et år eller ti lengre om de hadde fått den dyreste behandlingen men det er tross alt bedre at det er en rimlig fast regel på dette enn at det sakl avgjøres på skjønn eller at vi skal måtte bruke alle våre resurser på å forlenge livet til masser av uproduktive individer. Hva synes dere?
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #2 Skrevet 5. juni 2010 Uproduktive individer? Hva mener du, at et menneske er mer verdt enn et annet for det det ytrer sine meninger eller har en "viktigere" jobb i samfunnet? Da har du misforstått begrepet av et samfunn. Jeg mener at så langt vi rekker og klarer skal alle som trenger det, få den hjelpen de behøver. Samme om det er et uproduktivt eller produktivt individ. Jeg skulle ønske du kunne legge ut link til hvor du har funnet denne "prisen" på et liv..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #3 Skrevet 5. juni 2010 Synes det er helt forkastelig rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 Så du mener at vi skal bruke for eksempel 25% (1 av 4 kroner for dem som ikke forstår prosentregning) av BNP på helse? Da blir det ikke mye igjen til mat, hus, samferdsel, trygd osv. I praksis finnes det grenser i dag også. Det har bareikke vært noen som harturt å si det før.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 http://www.aftenposten.no/helse/article3680117.ece
Gjest Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Tror nok det de mener er at de kommer til å sette visse grenser dersom man vet at det er snakk om max ett ekstra leveår. Om det er noen der man kan si ganske sikkert at kommer til å bli helt friske, og leve mange mange år i etterkant, tror jeg ikke de kommer til å bruke denne utregningen på "hva et liv er verdt". Jeg håper ikke det, iallefall. For vår del, som har ei jente som skal ha levertransplantasjon, ville det vært helt absurd om de skulle nekte det pga. kostnader, da man vet at de aller fleste får et godt og langt liv etter en transplantasjon. Forresten,så kan jo selvfølgelig ikke et liv måles i penger, uansett hvor "uproduktivt" eller "produktivt det er.Alle har rett på å få den hjelpen de trenger, og istedet for å sette en makspris på et liv, burde de heller gjøre noe drastisk, slik at man kan fortsette sånn som nå, nemlig at alle får den behandlingen de trenger, så lenge det er mulig.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 De fleste av oss må jo bare godta det. Er jo ikke slik at vi vil få spørsmålet om dette er greit for oss eller ei, dersom det er vårt barn som trenger dyr behandling! Men da bør det neimen være andre regler som gjelder for statsrådenes barn da!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #8 Skrevet 5. juni 2010 Vel. Etter en del år i helsevesenet ser jeg at det er mange pasienter som forventer at de skal få rådyr, og ofte eksperimentell, behandling dekt av staten. Og selvsagt forventer de det. Enhver er seg selv nærmest, og vil selvsagt ikke si "nei, bruk ikke mer penger enn nødvendig på meg. Det er nok noen andre som trenger det mer". Så ja, jeg syns det er fornuftig at man får en øvre grense på hvor mye man kan bruke pr pasient. Når det er sagt, vil jeg gjerne få presisere at jeg ikke har noen forutsetning for å si hvor denne grensen skal ligge. Syns 425.000,- virker lite, med mindre det kun dekker medikamentkostnader? Et langvarig sykehusopphold vil jo fort krype opp til 425.000 kun i opphold, før man i det hele tatt har begynt å regne medikament- og behandlingskostnader.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #9 Skrevet 5. juni 2010 En leveransplantasjon som de regner med at vil kunne gi for eksempel 30 gode år vil ut fra denne modellen kunne koste 12.750.000,- før den blir "for dyr". I hovedak vil dette slå ut for eldre mennesker som man uansett ikke kan forvente at skal leve lenge, de som må ha varig dyr behandling og de som bare kan regne med en relativt liten forlengning av livet.
Gjest Skrevet 5. juni 2010 #10 Skrevet 5. juni 2010 Ja, det var noe sånt jeg mente Er ikke verdens beste når det gjelder å forklare ting skriftlig Men nå tror jeg ikke medisiner og kontroller kommer til å koste 425000 i året etter endt transplantasjon, men, nå vet jo ikke jeg hvor dyre disse medisinene er, da...sikkert svindyrt som all annen medisin
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2010 #11 Skrevet 5. juni 2010 Nå er det ikke snakk om 425.000,- for å redde et liv, men 425.000,- for hvert år man kan forvente at pasienten får ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå