Gå til innhold

Tips til nattavvenning for barn på 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir snart sprø, ammer 2-3 ganger hver natt enda, gjort det hele tiden. Må sove snart. Noen som har tips? Trenger jo ikke avvenne helt kanskje, men max en amming hadde vært fint=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å kutte tvert. Babyen har for vane å våkne for å få pupp, og det er den vanen som må avvennes. Det hjelper ikke at du bestemmer deg for ett tidspunkt det er greit at den får mat på i løpet av natta. Babyen kan jo ikke klokka og vil ikke forstå hvorfor den får pupp en gang, men ikke den neste. Den vil stadig våkne opp for puppen for vanen er ikke brutt.

Det beste er om pappaen(om der er en)tar babyen de nettene det pågår. Tilbyr vann på flaske, roer og får i søvn igjen. At det blir skriking er dessverre ikke til å unngå. Dette er gjerne verst første natta, så litt den neste, allerede tredje natt vil det verste som oftest være over.

Det er også viktig at babyen får nok fast føde på dagen, helst 3 måltider, sånn at man er noenlunde sikker på at den ikke skriker pga sult.

Det er tøft når det står på, men når man er ferdig føler man stor lettelse over å endelig ha gjort det.

Skrevet

Kjempetusen takk for svar! =)

Pappaen er bortreist, noe som gjør at det føles enda tyngre om dagen, men jeg skal ta "kampen" alene i natt. =)

Skrevet

Jeg kuttet bare tvert da han var 7,5 mnd, og det gikk helt fint.

Gjorde det uten pappaen, og det gikk mye bedre enn forventet faktisk.

Tilbyr vann, og det vil han gjerne ha om natten. Det magiske klokkeslettet er 6, men han har også stått opp med pappaen og gått rett på grøt uten at det var noe problem.

Våkner fortsatt om natten et par ganger, men det er jo en annen sak. Skulle gjerne hatt noen råd for å få ham til å slutte med det...

Skrevet

Mange gode råd her - jeg har akkurat vært gjennom det samme med min lille på 6 mnd- fikk råd av helsesøster om at det ville være lurt da jeg selv spurte, de fleste vil bare får det verre jo lengre de venter, samt at babyen egentlig har behov for mange timer sammenhengende søvn selv også på denne alderen. Noen får også for lite lyst på fast føde ved nattamming, men det var ikke noe problem her i huset.

Det var jeg som tok det meste av trøstingen, men det gikk likevel - selv om den første natten da hun skrek i en time sammenhengende - og hun er av den høylytte typen, var ille. Jeg hadde henne opp til meg i senga, strøk henne på ryggen, ga vann på flaske, sang, og trøstet - men puppen fikk hun ikke - selv om jeg nok felte en tåre eller ti selv i løpet av natta. Tok også på meg en T-skjorte selv om jeg vanligvis sover uten. Tok nok en 4-5 netter før hun helt aksepterte det - men nå noen få uker senere sover hun hele natten - hvis klokka nærmer seg 6 om morgenen regner jeg natta som over - da får hun, og det det flommer - mer enn på lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...