LilleVildeogMamma Skrevet 5. juni 2010 #1 Skrevet 5. juni 2010 Jenta vår får aldri brus, sjokolade, syltetøy på brødskiva osv., men det blir endel is og kjeks...Det har nærmest blitt en vane at hun får noen kjeks, rosiner eller en is litt etter middag. Dette tror jeg kommer av at vi selv får lyst på litt søtt rundt den tiden. Hun elsker is, men det får hun ved spesielle anledninger, som f.eks. lørdager eller når det er veldig fint vær ute. Hun er veldig bestemt så det er en kamp å ta når hun ikke skal få. I det siste har jeg blitt litt bekymra for om de spesielle anledningene blir for ofte.. Nå i juni har det blitt tendenser til at det vanker is hver dag i perioder. Hvor strenge er dere på dette med deres 2 åringer`?
*Rutletutt* Skrevet 5. juni 2010 #2 Skrevet 5. juni 2010 Jenta vår er snart 3 år og har spist endel is i det siste. Stort sett en til barnetv etter middag nesten hver dag. Hun må liksom ha noe som lokker henne til å spise opp middagen, for hun er ikke flink å spise. Da hjelper det å bestikke med is;-) Jeg husker jeg pleide å få is etter middag hver dag da jeg var liten, så i utgangspunktet ser jeg ikke noe problem med det så lenge de ikke spiser mye søtt ellers. Vi gir henne ikke mye søtt utenom det, ikke noe fast i forhold til lørdagsgodt eller noe enda. Hun får drops, kjeks og rosiner en gang i blant, men ikke spesielt ofte. Spør ikke så mye etter det. Hun er mer glad i salt, som chips, og får det av og til i helgene.
Hikken Skrevet 5. juni 2010 #3 Skrevet 5. juni 2010 Hehe, mer enn hun burde.. Hun drikkre stort sett bare vann, men av og til får hun en kuli-boks eller utvanna eplejuice. Is spiser hun alt for ofte, og særlig nå når vi har pusset opp og hun har tilbragt dagene hos besteforeldre som villig deler ut godsaker. Blir gjerne en kjeks eller tusen i løpet av dagen også.. Kanskje en bolle i ny og ne og? Hjælp..
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 Ja, vår toåring gjør det. Nugatthi og saft flere ganger i uka (vi besøker besteforeldrene, her kan det også vanke kjeks og det som verre er). Kaker og brus i bursdager og nå i vår var det utrolig mange bursdager og selskaper. Regner med hun vil få is hvis det noengang blir sommer og varmt. Da tenker vi egentlig daglig dersom været er pent og vi andre gumler is. Pappaen i huset er nemlig over gjennomsnittet glad i is... Kjeks og rosiner går litt i perioder, har ikke vært så mye av det de siste månedene.
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 Tror jeg skal la være og skrive noe her, jeg Is er knall på sommer'n!
Lemonia Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Gutten min er bare 18 mnd da, men jeg svarer likevel. Han får lite til hverdags, men det hender han får en mariekjeks hvis han ber om det og innimellom også rosiner. I helgene får han litt sjokolade og potetgull siden vi også spiser det. Søt drikke får han sjelden, men en gang i uka eller så får han litt utvannet juice. Søte pålegg spiser han aldri. Nå den siste uka hvor det har vært så varmt har han spist is nesten hver dag. Har ikke noe problem med det, sommeren er kort og han spiser sunt og variert ellers.
Ksenia & Anjem Skrevet 5. juni 2010 #7 Skrevet 5. juni 2010 nugattHi?? haha er det slik det skrives nå..
MathildeC Skrevet 5. juni 2010 #8 Skrevet 5. juni 2010 Vi har brukt veldig lite søte pålegg her i huset, vi har f.eks ikke syltetøy, sjokoladepålegg og prim. Saft har hun ikke fått før helt i det siste (hun blir snart tre år), og kun til middag. Sjokolade får hun nesten aldri, og svært sjelden potetgull. eller ikke lørdagsgodt. Det hun derimot får, er noen kjeks etter barnehagen et par dager i uka (oftest torsdag og fredag..), rosiner eller yoghurt. Og så har hun fått bolle litt for ofte (nå har jeg byttet de ut med bokstavkjeks på torsdagen og fredagen). Nå om sommeren får hun hjemmelaget "is", dvs fryst smoothies. Og så en ordentlig is en gang imellom. Føler vi har vært veldig strenge, men er i en overgangsfase til å bli mindre strenge :-). Tror nok lillesøster på 8 mnd kommer til å få alt mye tidligere enn storesøster ja..
erteposen + 4 Skrevet 5. juni 2010 #9 Skrevet 5. juni 2010 Et moderat inntak av sukker skader vel ikke, og et rørt syltetøy kan jo være et mye bedre og sunnere alternativ enn kjeks som ofte er fulle av palmeolje og sukker. Vi er ikke noen søtmomser selv, men barna våre i alle aldre får smoothie o.l. hver dag, og den er sukker/honning i av og til. Om vinteren får de solbærsyltetøy o.l. og stort sett er godter forbeholdt lørdagen. Ellers lager vi gjerne surmelkslapper onsdager, og nå om sommeren er is hyppig inntatt. Til så små er jo frossen smoothie kjempegreit å gi, eller tykk, og det er jo svært sunt. Nå er jeg ikke så redd sukker, men det er mange andre ting jeg er opptatt av at barna ikke skal få så mye av.
Simply Skrevet 5. juni 2010 #10 Skrevet 5. juni 2010 Hun kan i perioder spise noe søtt ofte, men så kan det gå lange perioder hvor hun ikke spiser noe søtt. Kommer helt an på hva vi gjør osv. Is kommer det til å bli mye av i sommer, om det blir fint vær osv. Av mannen i huset har de plukket om hans kommentar om at "is ikke er godteri", så når de spør etter is til vanlig og jeg sier at vi ikke skal ha noe godteri i dag, så sier de "is er jo ikke godteri"...ha ha Var strengere med eldstemann på 4 år, Man blir gjerne slappere med de som kommer etter.
FrøkenSprøken Skrevet 5. juni 2010 #11 Skrevet 5. juni 2010 Eh... Jeg trodde ikke at vi var spesielt strenge, men ser jo nå at vi er det... Kjeks får han omtrent aldri. Ikke boller heller. Kanskje en gang i mnd? Han drikker melk, vann og biola. Nesten aldri saft, noen ganger juice, men da vanlig fruktjuice, og ikke slik leskedrikk. Godteri, noen få smågodtting i ei skål til lørdagsbarnetv. Av og til en bit mørk sjokolade i ukedagene når han tar sin mor på fersken Aldri syltetøy, nugatti eller slike søte pålegg. Is etter frisørbesøk, noen ganger på lørdager og av og til hos besteforeldre. Nå har vi lagd egen is av fryst smoothie, og den blir det spist en del av, men det blir jo noe helt annet. Det er ikke det at vi nekter ham søte ting, men vi har det ikke i hus, og da blir det ikke til at han får det. Ingen av oss som spiser noe særlig kjeks, søtpålegg, brus e.l. og da gir vi det jo ikke til guttungen heller. Men vi baker "ofte" muffins e.l. og jeg er et menneske som elsker å kose meg med noe godt å spise, men pleier da heller å lage smoothie, ostesmørbrød, horn, kakao, havrevafler eller noe annet "vanlig mat" som er litt ekstra god... Han er forresten fire år.
tre små knotter Skrevet 5. juni 2010 #12 Skrevet 5. juni 2010 Hmm, her i huset synder vi vi visst en del.. Prøver å unngå det meste i hverdagene, men etter at ungene har vært en del syke har de nok fått litt brus og kjeks. De får litt snop på lørdagene, og litt på søndagene om det er mer ighen fra lørdagen. Prim er noe som regel har i kjøleskapet, syltetøy får de når vi ikke får i de mat, og litt på havregryn i stedet for sukker. Nugatti og andre sjokoladepålegg spiser vi ikke så det vet de ikke hva er Moderasjon er vel stikkordet her.
Gjest Skrevet 5. juni 2010 #13 Skrevet 5. juni 2010 Har blitt mye is nå den siste måneden gitt.. nesten hver dag. Ellers så holder vi det til lørdagen og lørdagsgodt, er ganske strenge der. Har ikke sjokoladepålegg i huset, det vet ikke lille hva er, men hadde vi hatt det i huset hadde ikke de store spist annet på brødskiva. Men som sagt, is går det litt i om dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå