Gå til innhold

Blir det for dumt/feil å si at desemberbarn er de som er mest ønsket?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det viser seg jo år etter år at mange hopper over prøvinga i mars/begynnelsen av april for å unngå å få barn i desember.

Så har du de som har prøvd lenge og som virkelig ikke bryr seg om _når_ barnet kommer, bare de får et barn.

 

Ikke missforstå meg nå, de aller fleste barna er ønsket uansett om det kommer er i desember eller mai, men hvis man har prøvd lenge nok så er det vel ikke så vanlig å hoppe over en prøveperiode for å unngå desemberbarn? Eller?

Og for de som planlegger barn, men som ikke har prøvd så lenge bare hopper over den mnd for å "slippe" desemberbarn - er det så lett?

Jeg turte ikke å hoppe over en prøveperiode for det kunne jo være da spiren satt, og jammen gjorde den ikke det! :) Enn hvis jeg hadde hoppet over den prøveperioden da? Kanskje det hadde tatt laaang tid før jeg ble gravid..?

 

Er det noen som skjønner hva jeg mener, eller er det alt for knotete skrevet?

 

Velger å ta dette anonymt jeg da det i grunnen er en drøy påstand ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er litt enig med deg der. Hvis man virkelig ønsker seg barn så er det det samma hvortid på året de blir født!

Har nok vært inne på tanken selv om at det hadde vært bedre med januarbarn enn desember men nå ble det nå engang slik og jeg ville ikke gjort noe anderledes. Det viktigste for meg er at det faktisk blir et barn av det til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner deg veldig godt. Vi prøvde også en god stund, men jeg hadde mistet litt troen. Ikke fordi det hadde tatt år og dag, men fordi jeg ikke ville ha barn sent på året, og fordi jeg kjenner så mange som skal ha barn nå.

jeg kjøpte meg fertilitetsmonitor, og i bruksanvisningen sto det at den brukte et par perioder på å "lære meg å kjenne". Derfor hadde jeg null tro på at det skulle fungere på første forsøk med den. Men allikevel prøvde vi like iherdig, eneste forskjellen var at jeg løp på do så fort vi var ferdig ;) Dette endte selvfølgelig i en desemberspire. Barnet er ønsket, men jeg skulle jo allikevel ønske at den fikk bursdag en annen gang enn akkurat inne i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Husk at de som ble gravide uten å prøve ("uhell") også kan få desemberbarn!

 

Tror egentlig barn kan være like mye ønsket uavhengig av hvor lenge foreldrene har prøvd...

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i desember og jeg er resultatet av et uhell på et nachspiel :) Så det kan nok være begge deler. Men jeg tenkte aldri tanken om å hoppe over en prøveperiode for å unngå desemberbarn. Det tar man nok ikke sjansen på når man har prøvd en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ønsket meg baby i lang tid, men det tok sin tid å få samboeren med på tanken. Når vi endelig skulle prøve, så brydde vi (eller jeg- som hadde best oversikt på utregning av datoer) oss ikke så alt for mye om å bruke prevansjon for å utsette termin til januar evt, regnet uansett ikke med å bli gravid på første forsøk uansett... men den satt visst med en gang :) :) Men den hadde uansett vært like ønsket og velkommen om det hadde blitt desember eller en hvilken som helst annen måned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvorfor mener dere at det er dumt å være født i desember? Har tenkt tanken selv; at jeg skal planlegge å få barn tidlig på våren...men så plutselig (og forholdsvis planlagt) ble jeg gravid, og termin er i desember :-)

 

Eneste jeg kan komme på som er en litt "slikkelig" grunn er jo dette med at barnet da begynner et helt år på skolen i forhold til om det hadde vært født noen uker senere... og det kan sikkert være en ulempe for flere barn. De begynner jo allerede tidlig nok på skolen :-)

 

Ellers er det jo bare grunner som at "en får lappen sist" og "blir 18 år sist", men det er jo ikke grunner som har noe å si sånn egentlig...

 

Hva tenker dere?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid uten å prøve og har termin i begynnelsen av desember. Syns ikke det er noe dum tid hverken å få barn eller bli født på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig i at skole-argumentet er det viktigste! Statistikken viser at de som er født senest på året sliter mer på skolen de første årene, men det jevner seg heldigvis ut når de blir eldre.

 

Ellers synes nok mange det er kjedelig å ha bursdag i jula, fordi gavene ofte blir slått sammen og de ikke får en egen bursdagsfest.

 

Selv har jeg bursdag midt på sommeren, og har alltid syntes at det er veldig praktisk å få gaver hvert halvår. Da kan jeg ønske meg sommerting til bursdag og vinterting til jul. Men herregud, det er da ikke det som bestemmer om man får et lykkelig liv eller ikke! :-)

 

Jeg kjenner flere fantastiske desemberbarn (som har blitt voksne), så er ikke bekymret for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er enig i at desemberbarn er mer ønsket, men jeg forstår hvorfor enkelte kanskje i utgangspunktet vil vente en måned og unngå desemberbarn.

 

For meg personlig, var det uaktuelt å hoppe over en måned etter å ha prøvd i 2 år. MEN var ikke den måneden jeg prøvde mest, eller lå med beina opp en halvtime;-)

 

Jeg tenker litt på at stakkaren får bursdag sent på året med tanke på skole etc, men tenker at HVIS h*n virker for umoden så får man vente et år ekstra.

 

For oss er dette et særdeles ønsket og velkomment barn som skal få det beste vi evner og som ikke skal bli hemmet over å være yngst i klassen.

 

Jeg er selv født sent på året, og overlevde fint;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at jeg tenkte at det ikke var så farlig om spiren satt akkurat den måneden, men det var absolutt ikke noe alternativ å droppe prøvingen. Hadde bare prøvd 3 pp før det, men jeg syns det var lenge nok jeg... (Men jeg håper jeg slipper å føde akkurat på julaften da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med deg om at hvis du ønsker barn, har det ingenting å si når den kommer. Männen min og meg måtte ha hjelp med prøverør og da vi fikk datoene visste vi at det ble desemberbarn. Vi ble da spurt om vi ville vente til neste periode, men det viktigste var å bli gravide for oss. Vi hadde ventet lenge nok.

Men da jeg forteller de rundt meg om terminen, vipper alle på hodet og sier "åja". Hvorfor skal alle være så negativ?

Det viktigste er at babyen blir elsket når den kommer, ikke når på året den er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei alle dere som venter fantastiske desemberbarn!:)

 

Her måtte jeg bare engasjere meg!

 

Vi har nok vært av de heldige parene som ble gravid på første forsøk. Vi tenkte aldri på å vente med å prøve for å kunne planlegge når barnet burde bli født! Vi var innstilte på at 'det som skjer det skjer, og vi blir lykkelige hvis vi får det til'. I ettertid har jeg fått en del kommentarer på at vi venter i desember. 'huff da, det blir kjedelig for barnet', 'du får prøve å knipe igjen til januar' eller 'vi venter litt med å prøve for vi vil heller ha barn født på våren/sommeren'. Jeg må inrømme at slike kommentarer stikker litt.

 

Kanskje er jeg litt følsom tir tiden...;) men jeg er faktisk kjempeglad for at vi i det heletatt kan få barn og har kommet godt ut svangerskapet uten komplikasjoner av noe slag!

Så jippi for meg, og jippi for alle dere andre som venter barn i desember!! Det blir en kjempefin tid! :)

 

Klem fra meg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en teit ting å mene om at der får baby i desember?! Herregud så mange rare kommentarer det er ute å går altså...jeg vil heller være et desemberbarn av greie og snille foreldre, trass i bursdagsfeiring oppi julen...enn født på en annen tid av året og ikke ha bra foreldre...

 

Ok, ser at argumentet med greie/ikke greie foreldre selvsagt ikke har noe med når barnet er født. Poenget mitt var vel det at når en er født på året ikke har noe med hvordan barnet får det i livet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på at det er "dumt" å få desemberbarn før jeg leste denne tråden jeg:) Og ser vel ikke problemet etter å ha lest gjennom heller...

 

Vi får mirakelet vårt tidlig i desember, babyen ser ut til å være frisk og fin etter ultralyden, og det er ei nuydelig, lita jente:) Vi kan få barn, tenk så heldige vi er da!!! Neimen ikke noe en skal ta som en selvfølge det!

 

Når jeg tenker meg om, nevnte vel ei venninne at de ikke ville ha desemberbarn slik som oss, så de skulle "time" prøvingen for å få vår/sommerbarn, husker jeg bare ristet på hodet, og gledet meg enda mer over min lille babymage:) Vi prøvde bare et halvt år, men du verden, det var lenge nok for oss:) Og for en lykke når test etter test ble POSITIV!!!! Glad jeg ikke må vente en eneste måned lenger enn desember på lille jenta vår:)

 

Gratulerer alle sammen med desemberbarn i magen!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...