Gå til innhold

Termin?


littlefairy

Anbefalte innlegg

Hva kan man stole mest på? Ultralydtermin eller legens beregning?

Noen som har erfaring?

Men det er vel i utgangspunktet ganske få som får akkurat på termindato:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legens beregninger baserer seg på når man hadde første dag og av siste mens, og som de fleste vet er ikke dette alltid til å stole på, da man bruker å regne med en gjennomsnittlig syklus på 28 dager. Dersom man har en syklus som er lenger eller kortere enn dette vil det si at eggløsningen ikke er på den 14. dagen i syklusen og terminberegningen blir således feil.

 

En UL termin fastsettes etter barnets størrelse og vekt, og er mer korrekt. Men jeg tror nok ikke at man får et helt eksakt svar (om man noen gang vil få det) før man er på UL i uke 17-20.

 

Men dersom du vil ha en termin å forholde deg til så ville jeg forholdt meg til terminen til UL'en (dersom du har vært på en tidlig UL). Det gjør i hvert fall jeg. :)

 

Håper svaret var avklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ja det er dette jeg også har tenkt hele tiden, men legens beregninger var at jeg var 11+2, han regna ut fra en vanlig terminkalkulator, og kom frem til at befruktningen skjedde akkurat den dagen jeg vet at jeg ble befruktet :) (så da stemte kalkulatoren bra på min syklus) men når jeg da kom til ultralyd samme dag, så sa han også at jeg var 11+2 ut fra størrelse etc, men fikk da allikevel termin to dager tidligere.

Er dette fordi ultralyd-pc'en kanskje bare regner ut 40uker, men terminkalkulatoren regner ut 40+2???

 

Hehe kanskje ikke mye å bry seg om, men syns det var litt rart :):) men er nok ikke værre enn at de regner ut forskjellig antall dager i svangerskapet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme som med meg dette :) hadde lege termin 10 desember, men fikk ul termin 8 desember.. tror det har noe med at de ikke regner med de 2 ekstra dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...