Gå til innhold

Samboer sitter og følger med hva jeg spiser :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er overvektig, og ja jheg prøver å gjøre noe med det.. Men jeg ammer fortsatt og jeg kan ike akkurat begynne på noen hard slankekur heller. Jeg går på Grete Roede for å prøve å gå ned litt, og for å forhindre at jeg går mer opp i vekt.

Når vi spiste frokost i dag, sitter han og følger med hva jeg spiser, og så sier han *skal du spise alt det der? Skal du ha så mye smør på knekkebrødet? osv osv.' Jeg begynner selvsagt å grine :( og han skjønner ikke hva galt han har gjort.

Han er av typen 'spis alt mulig i store mengder uten å legge på seg', mens jeg går opp to kg av et glass vann :(

Jeg blir så lei meg når han holder på sånn, og jeg gjør så godt jeg kan. Og det blir ikke bedre av at han sitter å teller det jeg putter i munnen.

Måtte bare få det ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er frekt, selv om han antakelig ikke mener det slik. Be ham ganske enkelt om å klappe igjen, forklar at du er et voksent menneske og at du selv styrer hva du spiser. Det er ikke hans oppgave, og du synes det er sårende og respektløst.

Skrevet

Uansett hvordan folk ser ut så kommentrer man ikke andre sin mat. Det er direkte frekt!

Skrevet

Kjære dib-damer, hvor finner dere disse idiotene? Virker som de fleste her inne er sammen med emosjonelt retarderte menn.

Skrevet

Stopp han med én gang!!!! Sett foten ned, hardt!

Nå er det ikke sikkert det er samme typen menneske som jeg har erfaring med, men.. Jeg ble sammen med en som begynte sånn. Han satte frem godteskåla, og jeg fikk sånne kommentarer når jeg tok meg en bit. Spiste plutselig bare halvparten av hva jeg pleier å gjøre.. Det var bare starten. Endte med psykisk terror over flere år.

Ikke la han få den makten. Gjør som DU føler er best, og kos deg for all del i ammeperioden :) Å være overvektig og vil gå ned, er et langsiktig prosjekt. Som jeg sier: Det er ikke nøye hvor mye en går ned, hvor fort. Men at en ikke legger på seg mer. Ta det sakte og rolig, ikke stress. Ikke la mannen stresse deg. Si ifra at det er ufint av han å sitte sånn. Dette er ditt "problem", din kropp! Få i det mye fiber og mye proteiner, så føler du deg mett lengre. Når du føler deg klar, så begynn å trene litt. Har du et balansert kosthold fra før da, vil du begynne å gå ned hvis du begynner å trene.

Ikke la han tråkke på deg, på den måten!!

Skrevet

Han høres ikke spesielt hyggelig ut. Han burde være din kilde til motivasjon, og det er han ikke. Hvis han vil motivere deg, så bør han være med å spise sunt og endre livsstil sammen med deg. Selv om han er slank, så er det ikke sunt å gafle innpå med mat for han heller.

Skrevet

Joda, det var vel unødvendig av ham å kommentere slik og i det hele tatt følge med på hva du spiser, men hvis du skal gå ned så bør du jo kutte ut alt fett som stivner når det er kaldt!

Hva skal du med smør? Hva skal du evt. med rømme o.l? Spis frukt og grønt, og drit i alt søppelet som følger med, og overse mannfolket så kan han heller få hakaslepp når han ser resultatet :-)

Skrevet

Mannen din er en dust, det er det ingen tvil om! Be ham om å holde kjeft og passe sine egne saker.

Men dersom du virkelig har lyst til å gå ned i vekt, vil jeg anbefale at du starter med Jillian Michaels 30 day shred :) Jeg startet for en uke siden, har tatt to økter på 20 minutter per dag og ser stor forskjell alledere. Badevekt har jeg ikke, så aner ikke hvor mye jeg har gått ned. Men magen er allerede betydelig mindre (klærne sitter mye finere), og armene og lårene er mye strammere. Kostholdet mitt er stort sett det samme som tidligere, men jeg har sluttet å bruke smør på brødmaten, og har ikke drukket brus/spist godteri midt i uka. Den dietten skal jeg virkelig klare å fortsette med :) Ønsker du å gå ned i vekt, må du forbrenne flere kalorier enn du spiser. Klarer jeg å gå ned i vekt, klarer du det også :)

Skrevet

Det kan sikkert hende at han bare prøver å hjelpe deg ved å liksom sifra når du spiser usunt, men at det kom ut på feil måte. Mannfolk er litt sånn..

Fortell ham at du ikke ønsker det, og at du vil finne utav slike ting selv.

Skrevet

Hei du!

Nei, selvfølgelig er det ikke greit for han å sitte å kommentere det du spiser. På den annen side så prøver han mest sannsynlig bare å hjelpe til på "sin måte" på de områder som er "åpenlyse" for ham, og som desverre oppleves som trist for deg. Er ikke alltid så lett for mannfolka heller, når jentene deres (som de ellers er så fornøyde i) går å klager over kroppene sine, hvor tjukke de er og alle andre feil vi syntes vi har..Tror vi må lære oss nettopp å ikke klage over våres kropper til mennene våre. Kanskje skulle du ta en snakk å fortelle han at han er mer til hjelp hvis dere bytter ut lyse produkter med grove produkter, lettmelk med ekstra lett (kalsium innholdet er det samme), ikke ha godt i huset, men heller frukt, lave salat til middag osv osv, enn å sitte på sidelinjen å kommentere.

Når det er sagt, er det å amme ingen unnskyldning for å gå redusere litt på energiinnholdet. Jeg har, i mine yngre dager hatt et annstrengt forhold til mat (i andres øyne "bulimi-jenta"), og nå har jeg gått opp ganske mye i min graviditet. Jeg er redd for å komme til det punkt når jeg igjen skal ned hvor jeg blir hysterisk og denne delen skal overta meg igjen. Min lege kjenner min historie, selv om jeg har bestemt over min kropp de siste 13 år. Jeg tok opp med henen at jeg var litt bekymret for dette. hun sa at jeg ikke var SÅÅÅ stor at jeg skulle tenke på det riktig enda (er nok mest i mine øyne), men at når min amming var igang og det var gått 2-3 mndr etter fødsel kunne vi se på det med å redusere kaloriinhholdet til 16-1800 kcal/dag (justere underveis), men at jeg da måtte være ekstra nøye med å drikke masse så ikke produksjonen stoppet opp. Men at vi kunne se på det når den tid kom og så justere det sammen. Mitt poeng er ikke at man nødvendigvis skal på diett eller ligge så lavt i kcal/dag- men la heller ikke det at man ammer være en "unnskyldning" for å bruke smør, den fete melk, ost, spise godteri og is osv osv: Selvfølgleig skal man ha i seg litt fett også, men mon ikke vi får det likevel gjennom en "alminnelig kost 2010"? Omega/tran tabletter er en sunn og fin kilde til dette.

Lykke til med det hele :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...