Gå til innhold

Ang fritt sykhusvalg og fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen som har født før eller har erfarning rundt temaet kan hjelpe meg.

Vi har ett sykehus ikke så langt fra der hvor jeg bor, men jeg ønsker ikke å føde der. Da blir det nærmeste etter det en time og kjøre og 20 min med ferge.

Er det realistisk av meg å planlegge å føde der? Ville dere tatt sjansen på det? Hvordan ville det blitt mtp transport ol, hvis jeg f.eks ble hentet i ambulanse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, vet ikke helt jeg. De aller fleste fødsler tar betydelig lenger tid enn 1½ time, men det er ikke nødvendigvis så behagelig å sitte i bil med rier. Dette må du neste kjenne på selv, hva som er viktig for deg. Jeg valgte også å føde på et sykehus lenger unna enn det jeg sokner til, men forskjellen her var jo bare 20 minutter i forhold til 5 min til det nærmeste.

Skrevet

Fritt sykehusvalg er ralativt.

Du får ikke plass om det er fullt.

Førstegangsfødene har gjennomsnittlig 12 timer fødsel fra regelmessige rier(jeg hadde mye lengere) og har da veldig god tid før du må reise inn til sykehuset.

Går det båt på natten?

Uansett kan du søke plass der og skjer fødselen din mye fortere kan du komme akutt inn på det andre sykehuset.

Skrevet

Synes egentlig dette er en litt rar problemstilling da jeg bor i finnmark, og størsteparten av fylket har mer enn 2 timers vei til sykehus. Vi har da 2 sykehus i hele fylket, et fylke som er 10 ganger større enn akershus fylke, og hvor mange sykehus er det i akershus fylke?

Selvfølgelig går det fint ann å føde på et sykehus som ligger 1 time og 20 min unna uten problemer.

Du kan ikke gå hjemme like lenge som om du har 5 min til sykehuset, men dette har aldri vært noe problem for oss her oppe i allefall.

Skrevet

Jeg droppa et sykehus som var 20 minutter unna og søkte meg heller over til et som var 1 time og 45 min. unna.

Beste jeg noen sinne har gjort. Tenkte at viser det seg at det går fort så drar jeg bare til det nærmeste sykehuset alikevel.

Skrevet

Du må snakke med de du går til svangerskapsoppfølging hos.

Jeg er i samme situasjon. Jeg bor 20 minutt unna et lokalsykehus. Her nekter jeg å føde pga dårlig oppfølging ved forrige svangerskap. Sykehuset der jeg skal føde ligger 1 time og 45 min unna der jeg bor.

Jeg tenker det må kunne gå an å gå til det nærmeste sykehuset når fødselen er i gang å få sykebil til der du skal føde. Da får du hverfall hjelp dersom fødselen skjer på veien. Eller at sykebil blir sendt fra det sykehuset der du skal føde til å møte dere på veien.

Jeg vil tro at sykehuset der du skal føde har greie løsninger for hvordan dere skal gjøre dette.

Skrevet

Hvis det ikke er noe medisinsk grunn så får man da ikke sykebil til et annet sykehus bare fordi man vil det.

Sykebil er da ingen taxi heller.

Skrevet

Jeg bor 30 min fra nærmeste sykehus, men velger nå for 2.gang å føde på sykehuset som ligger 1 time + 25 min m/ferge unna.

(Venter nr.4, og nr.2 var faktisk født i ambulansen!)

Ingen spm fra lege o.l. om mitt valg, da det faktisk er MITT valg.

Og for dere som ikke er vant til ferger; fergen går om natten når ambulanse kommer.

Skrevet

Klart sykebil ikke skal brukes som taxi. Men dersom en fødsel er i gang og det er mulig at fødselen kan skje før man rekker sykehuset er det vel medisinsk grunn til å kunne få sykebil. En fødsel kan jo skje ganske brått og av og til. Mye kan skje under en fødsel, og det kan være snakk om liv og død.

Forresten blir sykebil brukt til å transportere pasienter fra et sykehus til et annet, og det ikke bare i akutte tilfeller. Pasienter blir f.eks flyttet fra større sykehus til sitt lokalsykehus. Disse har jo ikke akutt behov for sykebil. Jeg vil jo påstå at en fødsel er en akutt situasjon og bør kunne på bakgrunn av det kunne få sykebil dersom det er mulighet for det...

Det er hvertfall min mening..

Skrevet

Men hvis sykehuset har ledig kapasitet til å ta imot den fødende sender de ikke henne i sykebil til et sykehus langt unna bare fordi hun heller vil være der.

Ja det er fritt sykehusvalg, men en må komme seg dit selv.

Skrevet

Du kan søke deg inn på hvilket som helst sykehus, En fødsel tar som regel så lang tid at man kommer seg dit.

der mine foreldre bor tar det 2 timer å kjøre til nærmeste sykehus- der er fødeavd lagt ned, så hvis man skal føde på sykehus og ikke fødeavd må man kjøre i 3 timer. veldig mange i bygda drar dit.

Det som kan være lurt er å finne noen man kan være hos på stedet, evt sykehus hotellet hvis man merker at noe har startet.

Skrevet

Ang. å søke fødested, er dette en greie som er rundt de store byene som Oslo etc.

Selv bor jeg på Vestlandet, og det er ingen som må søke fødested, men blir automatisk oppnevnt til sykehuset man sogner til.

Selv skal jeg IKKE føde ved sykehuset jeg sogner til, har heller ikke søkt om å føde ved det andre sykehuset. Leverte inn et gult spørrsekjema samt var til UL ved sykehuset jeg skulle føde, og har fått informasjonsbrev derifra og alt er i orden, jeg er registrert der. Jordmor jeg har gått med her, har tatt kopier av all nøvednig informasjon om jeg ikke skulle nå frem til sykehuset jeg har valgt, og må føde ved det andre.

De kan ikke nekte en fødende kvinne plass da, hahaha :-D

Jeg skal være hos mine foreldre i tiden rundt fødsel, og det er 1,5 time og ferge til sykehuset derifra. Hedde jeg valgt å være hjemme der jeg bor, er det 3 timer, Men hadde sikkert gått greit det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...