Gå til innhold

Barseltvang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan jo selvsagt bestemme selv når man ønsker å dra fra sykehuset etter fødsel. Men selv om dette egentlig var mitt valg, så følte jeg at jeg ikke hadde noe valg alikevel. Det var liksom himmling med øynene når jeg dristet meg til å nevne at jeg ville hjem. Og "vi ser helst at du blir" "Det er nok best for både deg og babyen om du blir" "Ikke lurt å dra hjem"

Jeg følte meg presset til å være på sykehuset etter fødsel.

Da jeg fikk første var dette helt i orden. jeg var uerfaren, kavet med ammingen og satt pris på å få litt veiledning.

Med andremann var det ikke slik i det heletatt. Ungen tok puppen med en gang. Jeg var fisk og rask, og kunne ikke merke på kroppen at jeg hadde født. Alt var uproblematisk. Jeg bodde 1km fra sykehuset og kunne komme raskt tilbake dersom noe skulle oppstå - eller for å ta følingsprøva og legesjekken.

Å være på barsel var forferdelig slitsomt. Jeg lå på seksmannsrom, og det var alltid et av de andre barna som gråt. Alltid. Jeg ville bare hjem. Og satt og telte minuttene, til det var "akseptabelt" å dra. Jeg følte jeg ikke klarte å slappe av og nyte den nye babyen slik jeg skulle, fodi jeg mistrivs sånn der.

Jeg tenker at skal jeg ha et tredje barn, så kommer jeg ikke til å finne meg i å bli presset til å være på sykehuset mer enn nødvendig.

Hvordan opplevde dere dette? Følte dere dere presset til å være på barsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt om noen som blir presset til å bli på barsel. Har inntrykk at man blir dyttet ut døra så fort som mulig enten man er førstegangs eller ikke...

Skrevet

Jeg hatet hvert sekund på barsel, og måtte være der siden gutten min hadde gulsot. Etter 7 dager i helvete fikk jeg endelig dra hjem, selv om ammingen ikke var helt i orden ennå. De innså vel tilslutt hvor mye jeg hatet å være der, siden jeg gråt og gråt og gråt av hjemlengsel.

Denne gangen skal jeg ikke sette min fot på barsel, uansett om ungen får gulsot eller ei. Jeg skal bo på hotellet, ferdig snakka.

Skrevet

Håper ikke det er barselloftet på hotellet på Haukeland du tenker på, for det er nedlagt.

Skrevet

Med andremann var jeg frisk og babyen frisk, barsel var stappfult og jeg gikk hjem etter 15 timer. Ikke noe problem det, de skjønte meg godt sa de.

Skrevet

Jeg hadde det vel motsatt, ønsket å være en dag ekstra (altså 3 dager istedenfor 2). Det var ikke lett å få til mente de for det var mange som hadde født samme helgen. Jeg satt i rullestol etter fødselen og mannen min var en annen plass i landet for å gjennomgå operasjon, de klarte ikke forstå at jeg hadde behov for en dag ekstra til å komme meg før jeg reiste hjem alene og skulle klare meg helt selv. Endte med at jeg reiste hjem til vanlig tid fordi jeg følte jeg ikke var velkommen (fikk tilbudet om å bli, men det var litt sånn surt svar og med en tone som tydelig sa at jeg ikke burde).

Tror nok det er forskjellig fra sykehus til sykehus og hvis de ser at behovet er der så forstår jeg at de ikke vil sende folk hjem for tidlig. Spurte du om det tidlig med andremann? Hva svarte de?

Skrevet

Kanskje det er på sin plass å endre tankemønsteret sitt litt i forkant av fødsel? For tenk så heldige vi er som faktisk får god og kvalifisert hjelp?!! Skjer det noe under fødsel, så blir vi hjulpet. Ja, det hender noen ikke gjør det de skal, men det er heldigvis unntakene.

Jeg hadde en fødsel som holdt meg på barsel i 7 døgn. Og jeg var ikke alltid like happy med tingenes tilstand, men alternatovet hadde ikke vært noe bedre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...