Gå til innhold

vedr sykehusrutiner ved forestående død

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva slag rutiner som finnes på sykehus når en pasient ligger for døden.. jeg mener, angående hvem som får beskjed o.l. Jeg kom på dette nå da jeg skrev i en annen tråd at jeg mistet faren min for noen år tilbake uten å få beskjed. Vi fikk vite senere at han hadde ligget nesten tre uker på sykehuset, og i begravelsen hans snakket en kamerat av han om en samtale han hadde hatt med pappa, da han hadde innsett at han kom til å dø nå.... Har ikke sykehuset forbindelse med folkeregisteret og kan sjekke opp om vedkommende har barn? for å få gitt beskjed? Eller skjer dette i tilfelle bare ved ulykker der pasienten er bevisstløs? Var det min fars eget ansvar å ta kontakt med barna sine, eller har han f.eks sagt til sykehuset at han ikke ønsker kontakt med familie?

Noen som vet noe om dette? eller, som har fått beskjed av sykehuset i lignende tilfeller?

Takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nærmeste pårørende eller den pårørende som personen selv ønsker skal vite det får beskjed, videreformidling blir opp til denne pårørende.

Skrevet

I utgangspunktet er det pasienten som bestemmer hvem som skal informeres. Det er utrolig hvor mange konflikter det finnes i familier..

Vet jo ikke hvorfor du ikke har blitt informert, men vanligvis blir pasienter spurt om hvem de ønsker skal få info.

Sykehuset ringer ikke opp alle pårørende, men det er svært vanlig å ringe en i familien, som man da regner med tar ansvar for å informere resten av de pårørende. Ved bevisstløshet og noen andre (i alle fall psykiatriske tilstander) informerer man uansett. Men da gjerne de de som står oppført som nærmeste, ektefelle el. lign.

Så leit at du mistet faren din uten å få muligheten til å snakke med han.

Skrevet

HI, du skrev i den andre tråden at faren din "mistet barn og familie" og dere hadde ikke noen kontakt etter at du var 13 år. På et vis har du havnet utenfor og ikke lenger blitt regnet som nær pårørende. Tydeligvis brydde du deg om din far, men det var kanskje ingen som trodde du gjorde det lengre. På samme måte som slektninger mister kontakten og må ha hjelp av Tore på Sporet for å gjenopprette den.

Men det kan også være for sent, dessverre. I et Tore på Sporet-program var det ei som lette etter en gravstein i Spania, og det betydde veldig mye for henne å finne den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...