Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Vi betaler 9500 inkludert strøm i mnd for 80 kvm i en tomannsbolig. Har tilgang på hage med flotte fasilieter. Likevel lengter jeg etter å eie noe eget, vi er jo mellom 26 og 30 år nå, og planlegger nr. 2 snart, og da hadde det vært greit med mer plass. Men på nåværende tidspunkt kan vi bare drømme om et boliglån som gir oss den standarden vi har som leieboere.... Om 3-4 år er jeg ferdig med nåværende jobb, og har da ingenting som binder oss her lenger. Om noen har peiling på økonomi og lån, tar jeg gjerne imot tips og råd. Det er jo kostnader forbundet med kjøp/salg, som gjør at man bør ha et slags langtidsperspektiv, ca 5 år har jeg hørt. Samtidig hadde det vært fint å kunne betale ned på lån i stedet for å hive pengene ut av vinduet i enda flere år, har leid i 9 år. Skal vi bare leie i 3-4 år til, og da vurdere å kjøpe der vi måtte få jobb, eller er det lønnsomt å kjøpe noe nå, selv om det er mulig at vi må flytte videre om under 5 år.
Gjest ->>- Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Ville kjøpt, sånn forutsatt at dere bor et sted hvor man kan regne med jevn prisstigning. En del forskjell på Oslo og Toten, sånn sett. Gjerne i borettslag, så unngår dere dokumentavgiften ved kjøp. Et salg her i strøket bruker å koste sånn 50-100,000. Det tjener man vanligvis inn i verdistigning på 3-4 år uten problemer.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Lønner seg ikke nødvendigvis å kjøpe hvis tidsperspektivet er 3-4 år. Husk at det koster ganske mye å kjøpe (avgifeter, dokumentavgift) og selge (meglerhonorar), så vinnga går veldig fort opp i svinninga.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Takk for svar! Får se om jeg kan overtale gubben og banken, hehe. Noen flere som har synspunkter?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 Jeg vet ikke så mye om dette, men kan jo fortelle om oss så langt. Vi kjøpte rekkehus til 1,6 mill for 3 år siden og de samme i området her blir nå solgt for mellom 1,8 og 1,85 mill. Så selv med utgiftene ved kjøp og salg har vi tjent på det. I tilegg har vi betalt mye ned på lånet i stede for leien. Vi hadde 300 000 i egenkapital da vi kjøpte så lånet var opprinnelig på 1,3 mill og nå er det på 1,150 mill Så da har vi betalt ned 150 000 kr på lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå