Gå til innhold

Noen som er bevandret i sovepillenes verden her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt zopiclone nå i noen mnd. Men for en stund siden begynte de å miste effekten, Og nå fungerer de ikke overhodet. Jeg antar da at jeg har utviklet toleranse. Jeg antar også videre at det ikke er noe poeng å prøve sovepiller som ligner på zopiclone (imovane osv.) Fordi jeg er vel tolerant mot dem også? Eller?

Spøsmålet er da, finnes det noen sovepiller som vil fungere på meg selv om jeg er tolerant mot zopiclone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og forresten. Jeg tenker mest på innsovningstabletter,

Jeg har prøvd vallergan, og det var ikke noe særlig.

Skrevet

For det første så vil jeg jo si at legen din er lite kompetent om h*n har skrevet ut imovane/zopiklon til deg over så lang tid.. Det er ekstremt vanedannende, og skal kun brukes i korte perioder, og helst ikke hver dag.

Zopiklon er bare et synonympreparat til imovane, 10 kr billigere å kjøpe, så imovane vil ikke gi deg noe bedre effekt.

Mitt råd er at du kutter ut innsovningspillene, det blir sikkert noen tøffe netter i begynnelsen, ettersom kroppen din er vane med å få sovemedisin, men før eller siden må du kutte dem ut uansett, ellers risikerer du å bli misbruker.

Det finnes andre medisinske alternativer som ikke er vanedannende, bl.a vallergan, det er allergimedisin, med trøtthet som bivirkning, skal taes ca 2 timer før leggetid. Ulempen med dem, er at man ofte opplever tungt hode dagen etterpå, og effekten henger ofte lenge i dagen derpå..

Men du bør absolutt kutte ut imovanen...

Skrevet

Ser at du har svart på det med vallergan selv før jeg postet innlegget mitt..

Av andre innsovningsmidler finnes stilnox, men de er like avhengighetsskapende, så det er ikke å anbefale...

Skrevet

Jeg har ikke brukt dem hver dag da, bare spesielt tøffe netter. Og jeg får annen behandling for å klare å sove, men ting tar tid, det er ikke gort ved å knipse i fingrene. Og mens man da "venter på" å bli frisk har zopiclone vært en livredder.

Jeg holder på å fullføre en seks års utdanning i disse dager. Og er helt og holdent avhengig av å få sove litt for å klare det. Og føler meg dermed ganske desperat i og med at mine kjære zopicloner ikke fungerer lenger.

Jeg tenker at jeg er villig til å prøve det som er, bare jeg klarer meg i tre uker til, og blir ferdig på universitetet. Så får jeg heller ta smellen etter dette.

Har som sagt prøvd vallergan. Men jeg ble så veldig dårlig dagen derpå. la meg i ellevetiden på kvelden, og klarte ikke stå opp før ett dagen etter. Og da måtte jeg krype meg inn i dusjen, og krype meg videre inn på sofaen, og der satt jeg og følte meg rett og slett drita full, til langt på kveld. Vallergang er med andre ord ikke de beste pillene når målet er å komme seg gjennom eksamener, hehe.

Skrevet

Søvnspesialist, kanskje?

Lederen ved søvnsenteret i Bergen behandler 3000 menneksker med søvnvansker hvert år, og kan telle på en hånd hvor mange av dem han har foreskrevet sovemedikamenter.

Har du primær eller sekundær insomni? Altså, lider du av søvnforstyrrelser i seg selv, eller søvnforstyrrelser som symptom på en annen lidelse?

Skrevet

Jeg har selv brukt zopiklone i snart 8 mnd, hver kveld! Først tok jeg en halv tablett (7,5), var oppe i en og en halv tablett etterhvert men nå har jeg trappet ned igjen til en. Har hatt en veldig tøff periode psykisk og vet ikke hva jeg skulle gjort uten å få sove.

Men ja de er vanedannende og jeg merker heller ikke særlig når jeg tar de lenger, mer en psykisk betryggelse.

Legen min har sagt jeg bare kan fortsette med de en stund til, men vet mange leger er strengere enn akkurat han på det området.

Nå har jeg det bedre og skal prøve å trappe ned og kutte de ut. Har tatt de nesten et år i strekk tidligere i livet, men gikke fint å slutte når jeg hadde det bedre.

Du kan prøve valerina forte som selges reseptfritt på apoteket.

Skrevet

Ok. Så jeg vil ikke være tolerant mot stilnox selv om jeg er tolerant mot zopiclone?

Jeg er klar over at disse pillene ikke er å anbefale og at de er avhengighetsskapende. Og det har vært diskutert opp og ned i mente med legen. Men jeg er så skakkjørt når det gjelder soving uansett, at vi kom til at det liksom ikke kan bli noe værre. Og nå har jeg kjempet meg med nebb og klør gjennom dette siste semesteret av utdanningen. Og da kan jeg liksom ikke "gi opp" når det er tre uker igjen.

En kamerat av meg fåreslo at jeg kunne røyke hasj for å få sove. Og jeg er så desperat at jeg er tilbøyelig til å prøve, dersom det ikke finnes en annen utvei.

hi

Skrevet

Jeg lider av post-traumatisk-stress-lidelse som gjør seg gjeldende med flashbacks og mareritt på natten. Får behandling hos psykolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...