Gå til innhold

Jeg har født :-) (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

På søndag kveld kl 23. begynte jeg å få lette rier. Gikk og la meg og lå i senga til kl 2, da måtte jeg opp. Det ble for plagsomt å ligge (ikke for smertefult, men slet med å ligge stille). Gikk opp og satte meg med dataen og tok tiden på riene. De varte 60 sek og kom med 4 min mellomrom. Kl 3.30 vekte jeg mannen og ringte føden. Syntes selv jeg ikke hadde vondt nok, men de kom tett så jeg var litt i tvil. Fikk beskjed om å legge meg i badekaret og ta to paracet og se om det gikk over. Det gjorde det ikke - det tok seg bare mer opp. Reiste på føden og var der inne kl 5. Ble undersøkt og for en skuffelse - bare 2 cm...... (Og jeg som var 2.gangs) Fikk tildelt et familierom på SUS og fikk to paracet til for å prøve å slappe av. De var sikre på at fødselen kom til å etablere seg og komme igang i løpet av dagen, og derfor fikk jeg ikke reise hjem. Men.... riene de stoppet opp. Vi ble sendt ut for å gå tur og nyte det flotte været i 10-tiden. Riene kom tilbake - med samme mellomrom og med samme lengde. I 13-tiden stoppet de igjen og jeg fikk samme resept. Ut å gå tur..... Jeg hadde da 5 cm, men hodet stod langt oppe i bekkenet.... Akk...... Jeg hadde håpet at dette skulle bli en kjapp fødsel....... Og nå hadde jeg hatt rier i 14 timer, uten at de var for vonde eller intense, men slitsomme nok. Kl 16 fikk jeg mast meg til at de skulle ta vannet. Hadde da fått litt mer kraft i riene, men langt fra kraftig nok til at det ble fremgang. Vannet ble tatt og det var misfarget. Ble fulgt ned på føden og fikk fødestue. På vei inn kom den første rien som var begynnelsen på aktiv fødsel - og gjett om jeg kjente den! Jeg fikk akupunktur, masasje av både mannen og jorrdmor, litt mer akupunktur og litt mer masasje. Siden vannet var misfarget ble det lagt elektrode på hodet til babyen og jeg måtte gå med riemåler under hele fødselen. Og fy så vondt det gjorde. Etter ca 1,5 time ropte jeg etter epidural - hadde da 6 cm og jeg så for meg en laaaaaang fase før jeg hadde full åpning. Jordmor spurte om jeg virkelig ville ha det siden jeg hadde skrevet at jeg ikke ville - og jeg ropte ja tilbake. Stønnet, peste og skrek. Mens vi ventet på epiduralen fikk jeg lystgass - den lettet litt på smertene men jeg ville fremdeles ha epidural. 30 min etter at jeg hadde fått bestilt epidural hadde jeg 8 cm åpning og følte at jeg ville trykke. Fikk lov til det. Da falt hjertelyden på babyen og lege og overjordmor kom inn. Overjm. kjente på åpningen og ba meg om å presse mens hun skyvde de siste 2 cm rundt hodet til babyen. Og plutselig stod hodet i åpningen og jeg fikk beskjed om å holde igjen en ri - og hva skjedde da. Jo, det gikk 15 min til neste ri..... De ga meg 4 sprøyter i låret så kom en liten ri, og lillegutt kom til verden kl 18.40. Rett etter at lillegutt kom ut kom en jordmor og sa at anestesilegen var på vei - så smilte hun og sa at hun kunne gå å ringe tilbake og si at han kunne snu..... :-) Jeg fødte uten epidural og gjett om jeg er glad for det. Formen etter fødselen har vært upåklagelig og jeg sitter igjen med en god opplevelse - selv om det var smertefullt. Lillegutt har hatt en del startproblemer - gulsott, bilyd på hjertet og lav blodprosent så vi er enda på sykehuset.... men nå begynner han å vise fremgang. Håper at vi får reise hjem i løpet av helga. Lykke til til alle dere andre der ute som skal i ilden snart. Belønninga er stor!

Vitale mål på gutten var 3408 gram, 51 cm lang og 36 cm om hodet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så masse meg gutten! Så flink du er til å formulere deg. En flott historie!. Håper dere snart får komme hjem. Klem fra meg.

Skrevet

Å, det var en langsom start på fødselen!

Gratulerer med gutten :-)

Skrevet

Gratulerer som nybakt mamma :) Kjempefin fødselshistorie du har delt med oss:)) Ser at du også har fått lyst gass - jeg går med tanken på å bytte sykehus bare pga at jeg skal få lystgass - viktig for meg kjenner jeg.

Selv skal jeg i ilden i slutten av juli. Kooos dere med ned lille prinsen, og god reise hjem snart:-)))

Skrevet

Gratulerer så mye, kos dere masse med gutten.

Skrevet

Gratulerer =)

Skrevet

Gratulerer:D

Skrevet

Å..... gratulerer så utrolig mye. Masse lykke til videre : )

Skrevet

Gratulerer!

Skrevet

Gratulerer så mye! Kos dere masse!

Skrevet

Godt jobbet! :) Gratulerer så mye.

Skrevet

Gratulere så mye!! Ikke kjekt at han har litt startproblemer. Håper indelig det går fort over og at dere komme dere hjem. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...