Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Når skal noen tørre å si høyt at "likelønn" er et konstruert begrep, funnet opp av grådige, late folk? Det er vel ikke kjønnsdiskriminering at folk med forskjellig utdanning tjener forskjellig??! Leste akkurat i en debatt et annet sted at begynnerlønn for en sykepleier er like i overkant av 300.000. Når jeg er ferdig utdannet, har jeg gått på skole i 6 år, og min begynnerlønn vil sannsynligvis være på rundt 380.000 - ifølge likelønnslogikken skulle jeg vel hatt det dobbelte?! Ta dere ei bolle!!!!!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Dette går jo veldig mye på at en mann og dame på samme kontor/jobb med lik utdanning tjener forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Jeg tjener 520 000 i året og har 1 år utdanning ;-) Det er kansje noe og tenke på før en sitter på skolebenken i halve evigheten for og oppnå en luselønn!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Ikke alle som er intr i å jobbe med det du driver med. Greit å like det man jobber som så man holder ut litt. Hva driver du med da?
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 20:30, det er ikke det det går på, den klassiske sammenlikningen til de som maser om mer penger er mellom yrkene sykepleier og ingeniør - "vi har like lang utdaninning, hvorfor får vi ikke like mye penger?". --> blinde for at ingeniører jobber i et privatisert marked hvor "de flinke lønnes høyest". Men ingen på motpartens side tør å bruke dette argumentet, kanskje fordi det leder rett inn på diskusjonen om privatisering av helsevesenet.... dunno?? HI
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #6 Skrevet 4. juni 2010 20:31, hvis det var meg du siktet til ang å sitte på skolebenken i evigheter: jeg klager ikke, jeg brukte meg selv som eksempel på hvor feilslått argumentasjonen til streikerne er... HI
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #7 Skrevet 4. juni 2010 Nej siktet ikke direkte til deg HI men rent generelt til mange som faktisk ikke tenker særlig langt når dem velger utdanning ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #8 Skrevet 4. juni 2010 Jeg er selvstendig næringsdrivende innen salg og service og elsker jobben min like mye nå og kansje mere til en hva jeg gjorde for 5 år siden når jeg startet ;-) Har heller ikke forventet at alle skulle være interesert i og jobbe med det samme som meg ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #9 Skrevet 4. juni 2010 .... er nemlig veldig enig med deg, og det er jo nok et poeng, at det var vel ikke akkurat noen hemmelighet for 15-20 år siden heller, at sykepleiere ikke hadde de feteste lønningene (bare for å holde meg til eksempelet). Som man reder, ligger man... og da kan man syte og klage alt man orker, men det blir for dumt at det skal gå utover en uskyldig tredjepart! (Jeg er ikke berørt, FYI.) Ekstrem spisskompetanse du har opparbeidet deg i løpet av ett år, da?? *imponert*
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #10 Skrevet 4. juni 2010 Det hadde aldri passet meg, men lønna di kan jeg godt ta
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #11 Skrevet 4. juni 2010 Tror nok heller det er medfødt evne, for det året med skole er overhodet ikke relevant til det jeg jobber med ;-)
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #12 Skrevet 4. juni 2010 Jeg hadde en begynner lønn på 300 000 - med nesten seks års universitetsutdannelse! Så jeg synes heller ikke SÅ veldig synd på sykepleierne... Men jeg støtter prinsippene deres, jeg mener de bør opp i lønn - men jeg mener også at det bør være en KLAR lønnsforskjell mellom lønnsnivå med utdannelse tilsvarende bachelor og lønnsnivå med utdannelse tilsvarende master. Men kvinneyrker er generelt dårligere lønnet enn mannsdominerte yrker. Ergo noe av årsaken til min labre begynnerlønn - et tidligere mannsdominert yrke som plutselig ble oversvømt av kvinner. Da skal jeg love deg at lønna stupte!
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #13 Skrevet 4. juni 2010 Herregud, jeg beklager virkelig den utrolige flaue orddelingsfeilen! BEGYNNERLØNN heter det. *flau* 20:57
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #14 Skrevet 4. juni 2010 Jeg tipper det var andre faktorer enn kvinneoversvømmelse som førte til at lønnen sank... at flere kvinner tar utdannelsen kan f.eks. bety at det har blitt flere som tar den, generelt, og da synker lønna som en følge av tilbud og etterspørsel. Det kan ellers være et yrke som det har blitt mindre bruk for, eller som har gått fra å være et privatanliggende til å bli offentlig finansiert. Vanskelig å si, siden du ikke sier hva det er, men nedgang i lønn er neppe et direkte resultat av at flere kvinner finner veien til yrket - bildet er nok mer komplisert enn som så. Jeg synes forøvrig ikke at sykepleiere hadde hatt vondt av en lønnsøkning, jeg har veldig respekt for jobben de gjør. Men det handler ikke om forskjeller mellom kvinner og menn, så det argumentet kan de arkivere. (Nå ble sykepleiere litt utsatt her, min feil, men det var så lett å fortsette å bruke dem som eksempel.) Forøvrig: yrket jeg holder på å utdanne meg til, har flere muligheter for videreutdanning. Det har vært utført spørreundersøkelser ang. "hvor høy status synes du denne videreutdanningen har?" - og jo høyere kvinneandel, jo lavere status. Lav lønn korrellerer like godt. Hvis jeg skulle bestemme meg for å velge en kvinnedominert videreutdanning, så skal jeg i hvert fall holde meg for god til å skylde på staten/kommunen for at jeg ikke får like mye penger hver måned som de som valgte den mannsdominerte videreutdanningen.... HI
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2010 #15 Skrevet 4. juni 2010 Vil bare nevne for orden skyld at man er nødt til å velge etter vilje, hjerte og etter hvilket område man har evner innen. Det høres nesten ut som om at man kan velge hva man vil, det tror jeg ikke hadde vært noen god ide, verken for individet eller samfunnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå