Gjest Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Uten at det blir irriterende og vanskelig å følge? Jeg har en lei tendens til å bruke for mange ord og dermed blir det laaange setninger av det hele...
Villa Perlesukker Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Godt spørsmål. Jeg har alltid trodd det var en sammenheng mellom det at jeg snakker relativt mye og mine lange setninger. Men har ikke statistikk som bekrefter dette ennå
Gjest Skrevet 4. juni 2010 #3 Skrevet 4. juni 2010 Jeg tenker først og fremst i skriftlig sammenheng. Når jeg snakker kan jeg gestikulere sånn at folk forstår det jeg ikke klarer å uttrykke ved ord. :-P
Himmel og hav Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 I det muntlige kan den, i følge min 14 årige skravlebøtte, være tilnærmet uendelig. Det gjelder bare å putte inn nok bisetninger. Skriftlig, så synes jeg det blir slitsomt et sted på den 4.linja...
Gjest Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 Det kommer an på språket. På arabisk kan en setning gjerne vare en hel monolog bare med litt og her og der.
Villa Perlesukker Skrevet 4. juni 2010 #6 Skrevet 4. juni 2010 Var litt uklar i mitt innlegg ser jeg...jeg skriver ofte laaaaange setninger og trodde det var fordi jeg snakker uten å puste også haha
Gjest sug lut Skrevet 4. juni 2010 #7 Skrevet 4. juni 2010 Jeg telte en gang 325 ord i en setning av Thomas Mann (som jeg hater). Men jeg veit jeg har lest forskning på hvor mye man kan prosessere av faktiske innholdsord, ratio mellom funksjons- og innholdsord. Men jeg har fått blåst ut hjernen i kveld og er lykkelig med det.
Tjohoppsannhei Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Hm, kommer litt an på hvor bra språket i den setningen er da, er det bra og med god sammenheng osv så kan vel en to-tre linjer gi mening uten å være slitsomt. Men er det enkelt språk som bare stabler nye innholdselementer oppå hverandre så bør man kutte før man fyller to linjer. Syns jeg ;-)
Anne-B. Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 Du skulle ikke være sosialantropolog, vel? En gang fant jeg en setning som gikk over 1/3 av en bokside i en av fagbøkene. Fascinerende. Det er kanskje derfor oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo <-- Distrahert av tv. Glemte hva det var jeg skulle fram til i påbegynte setning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå