Tyra01 Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Hvor mye spiser babyene deres nå? Og får de fast føde til nesten alle måltid? Er litt usikker på hvor fort vi skal gå frem nå, har tatt det ganske rolig fra vi begynte med litt grøt da han var 4 mnd. (Han får mme) Nå kan en dag med mat se ut slik: (Ca klokkeslett) Kl 07: ca 150 ml mme kl 10: ca 120 ml mme + 1 porsjon risgrøt kl 13: ca 150 ml mme + litt middagsmat, men han spiser max f.eks et halvt glass av de små 4 mnd-glassene med gulrot/grønnsaksmos kl 16: ca 120 ml mme + avogtil et halvt beger med div fruktmos kl 19: Ca 150 ml mme + en porsjon hvete/havre/risgrøt Ca kl 04: 150 ml mme Så han spiser fortsatt en gang om natta, gjør deres babyer det? Og når introduserer dere mat med kjøtt? Ser det finnes glass med forskjellig kjøtt i for alder 5-6 mnd, visste ikke at det fantes... Mange spørsmål her! Takk om noen tar seg tid til å svare
Lemonia Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Vi begynte med grøt da gutten vår var 4 mnd. Han spiste vel en gang om natten da, ellers det var mer tidlig morgen (ca kl 6-7) og så sov han videre etterpå. Ved 5 mnd var det slutt på nattmat. Overgangen til fast føde så omtrent slik ut for oss: 4 mnd: Fire rene mme-måltider i døgnet, en porsjon grøt til kvelds. Innførte også smaksprøver på fruktmos. 5 mnd: Tre rene mme-måltider, grønnsaksmos til middag med litt fruktmos til dessert, grøt til kvelds. 6 mnd: Vi begynte med kjøtt i middagene, og tilsatte også urter, pasta/ris/couscous e.l. og flere grønnsaker blandet (hittill hadde han fått 1-3 forskjellige grønnsaker most sammen), altså skikkelig middag med varierte og sammensatte smaker, ikke bare moste grønnsaker. 8 mnd: To rene mme-måltider. Brødskive + frisk frukt til lunsj. Middag. Grøt til kvelds. Nå begynte vi også med fisk til middag. 9 mnd: Ett rent mme-måltid (tidlig frokost). Grøt eller brødskive til frokost, brødskive + frisk frukt til lunsj, middag, grøt til kvelds. 10 mnd: Slutt på mme. Ellers samme mat som ved 9 mnd, men med sterkere overgang til å spise vår middag i stedet for egen babymat (hjemmelaget riktignok). Nå begynte vi også med yoghurt. Han spiser nesten all mat selv. 12 mnd. Samme som før, men drikker nå kumelk til brød- og grøtmåltider. Spiser bare vår mat til middag. Har kuttet frokostgrøten og får brødskive i stedet, mens til lunsj prøver vi å lage noe litt mer spennende som omelett, toast, ostesmørbrød osv, slik at det ikke blir tre brødmåltider på en dag.
Tyra01 Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2010 Takk for svar! Glemte å si at han er straks 6 mnd nå, så da kan vi kanskje begynne med litt kjøtt i middagsmaten da
Lemonia Skrevet 5. juni 2010 #4 Skrevet 5. juni 2010 Det kan dere gjøre. Jeg var også litt usikker på når jeg kunne innføre hva, men jeg bare tok en titt i hyllene med glassmat og så at kjøtt ble innført i 6 mndsglassene og fisk ved 8 mnd. Man kan dessuten begynne med melk i matlaging (f.eks. hvit saus) ved 10 mnd.
Gjest Skrevet 5. juni 2010 #5 Skrevet 5. juni 2010 tulla her får: ca 07.00 : 180 ml mme ca 10.00 : 180 ml mme ca. 13.00 : 180. ml mme ca. 16.00 : 1 porsjon grøt og vann, ingen mme ca. 19.00 : 180 ml mme ingenting om natten. er ikke alltid hun drikker opp hele flasken... hun er straks 5 mnd, og tenker å begynne med ett grøtmåltid til snart, kanskje da gi grøt klokken 10 og 16... eller middag klokken 16.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 5. juni 2010 #6 Skrevet 5. juni 2010 Vi begynte med smaksprøver av avokado og banan en uke før hun ble 4 mnd. SÅ da hun var 4 mnd fikk hun det en gang om dagen, og spiste nesten opp. Etter et par uker fikk hun most potet med en grønnsak (gulrot, brokkoli og squash), dette blandet med olje. Så da byttet vi på, avokado og grønnsaksmos forskjellige dager. Ga vel samme maten 2 dager i strekk tenker jeg før vi skiftet. Etter litt begynte vi med skrapt pære, sviskemos og annen frukt. Tror det var da hun var 5 mnd, da ga vi fruktmåltidet til lunsj i 11 tiden, og grønnsaksmosen til middag i 3 tiden (avokado og banan ble da frukt, og vi byttet mellom skrapet pære, avokado/bananmosen og sviskemosen). Da hun var 6 mnd begynte vi med kjøtt (kylling, biff), og da hun var 7 mnd fikk hun smake grøt så da var hun oppe i 3 måltider per dag. Oppe i 4 måltider per dag nå i 8 mnd alder, har innført egg. Nå spiser hun slik: 0500: 210 ml mme 07/0800: kokt egg, skive m leverpostei, tomat 1100: avokado/bananmos eller grønnsaker med leverpostei rørt inn 1500: Middag (grønnsaker eller ris m kjøtt eller fisk) 1800: kvelds: grøt + 210ml mme (noe av det rørt ut i grøt, resten får hun drikke). Hun liker ikke den grøten så skal slutte med den. Heller gi avokado og banan, eller skive til kvelds, og så får hun grønnsaker og leverpostei eller fisk til lunsj tror vi. Skal se det litt an. Men to "middager" per dag er sunt, er jo da de får i seg mest næring Jeg er foresten lavkarbo tilhenger, så babymaten gjenspeiler det.
abella Skrevet 6. juni 2010 #7 Skrevet 6. juni 2010 Vi var oppe i 4 måltider med fast føde ved 6 mnd, han får mme i tillegg til flere av måltidene. Begynte å sove natten gjennom av seg selv ved 5 mnd, fikk da 1,5 porsjon fast føde. Banan/avokado fra 4 mnd Grønnsaker og litt annen frukt fra 4,5 mnd Kjøtt/fisk/kylling og linser fra 5 mnd (bare å begynne i følge helsesøster, var ikke så glad i kun grønnsaker) Grøt fra 5,5 mnd Brød og bønner fra 6 mnd (han er ikke så glad i grøt) Drikker ca 500 ml mme i døgnet. Spiser masse fast føde, jeg kunne fint greid meg på hans dagsrasjon! Han er ikke spesielt stor, men har begynt å åle masse rundt på gulvet og er et lite turbotroll, så han trenger vel mer energi regner jeg med... Han er 6,5 mnd.
myrull84 Skrevet 6. juni 2010 #8 Skrevet 6. juni 2010 Hei! Er ikke meningen å "kuppe" tråden, men synes dette er interessant siden jeg også skal starte opp med fast føde snart. Men jeg ser at alle dere som har svart har 5 måltider om dagen! Min på 4 mnd spiser nemlig kun 4 ganger om dagen (8 - 12.30, 16.30 og 20.30). Er det veldig viktig å få inn det 5. måltidet? Og hvordan legger jeg da opp dagen?
hubba2 Skrevet 6. juni 2010 #9 Skrevet 6. juni 2010 Hei. Her lille gutt også nedi 4 måltider om dagen. Etter han sluttet å spise om natten for noen uker siden. Han får foreløbig bare mme og noen smakprøver på grøt. Han er fire måneder til onsdag. Men siden han legger på seg ok og er blid og fornøyd, har jeg ikke gjort noe for å få til det femte måltide. Han er tydelig vis ikke mere sulten. Han drikker opp en flaske på 200ml nesten hver gang da.
abella Skrevet 6. juni 2010 #10 Skrevet 6. juni 2010 Mulig det ikke kom godt nok fram, men han får bare 4 måltider om dagen. Det har han fått fra han kuttet siste nattmåltid ved 5 mnd
kirsty*2barnsmamma Skrevet 6. juni 2010 #11 Skrevet 6. juni 2010 4 måltider her også, nettopp kommet oss dit og hun er snart 9 mnd... men får flaske før frokost, og etter kvelds før leggetid. Men regner ikke dette som måltider, for før fikk hun melken til måltidet (etter hun hdde spist), så har bare flyttet den liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå