Gå til innhold

ang permisjon fra 50% stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

klarer ikke finne noe på nav som kan svare meg på dette. jeg jobber i utgangspunketet i en 50% stilling som jeg nå har permisjon fra. jeg er også studnt og har fått fødselpenger fra lånekassa. nå får jeg ikke lenger fra lånekassa og går jo dermed litt mye ned i inntekt. spørsmålet er da om jeg kan ta meg en annen jobb og jobbe opptil 50% ved siden av permisjonen? slik at jobben og permisjonen blir full jobb til sammen. alle som jobber i full jobb kan jo velge å være i 50% permisjon og jobbe 50 %. noen som vet? hater og ringe nav; det er ytterst sjeldent jeg har tid og tålmodighet til de samtalene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det kan du ikke.

Skrevet

Fordi det står i de lovene du ikke orker lese.

Skrevet

nei, det kan du ikke.

Du har 100% permisjon fra den jobben du har (selv om den stillingen kun er 50%). Regelverket sier at permisjonpenger + inntekt ikke kan være større enn din opprinnelige inntekt.

Men du står jo fritt til å gå tilbake til den jobben du hadde for å spe på inntekten:)

Skrevet

hva er poenget med å svare slik? hvis du synes spørsmålet mitt er så kjedelig så ikke gidd og bry deg.

jeg hadde håpet det var noen hyggelige mennesker her som kanskje hadde vært i samme situasjon som kort kunne fortelle hva de har gjort/ikke gjort.

Skrevet

takk for svar :-)

det er ikke noe poeng å gå tilbake til gamle jobben da jeg ikke får større stilling enn de 50% jeg har, så da må jeg prøve å finne meg en ny jobb i stede.

Skrevet

Jeg tror dere tar feil. Med de nye reglene tror jeg faktisk man kan fylle ut til 100%, men skal ikke si det for sikkert. Les på NAV.

Skrevet

Ja, man kan fylle ut til 100% - det betyr 100% av det opprinnelige grunnlaget som froeldrepengene er regnet utifra. man kan derfor ikke ha 100% permisjonfra sin opprinnelige jobb og samtidig ta jobb et annet sted.

(og i tillegg er det ikke så mange arbeidsgivere som synes det er greit å gi en person permisjon fra egen jobb for så å oppdage at personene har tatt jobb et annet sted)

Skrevet

men greia er jo at jeg jobber i 50 % stilling i utgangspunktet. det vil si hele tirsdgaen, halve onsdag eller torsdag og annen hver lørdag (i butikk) hva jeg gjør de dagene jeg har fri (jeg har jo vært studet så da har jeg vært på skolen) det bryr ikke sjefen min seg om. nå som jeg ikke er student lengre, men fortsatt i pemisjon fra jobben, så mister jeg mye av inntekten min, siden je ikke får penger fra lånekassa. alternativet er jo og gå på sosialen for å ha råd til å betale regninger og å kjøpe mat. det er jo helt tullete nårjeg mer enn gjerne finner meg en annen deltidsjobb og jobber ved siden først permisjon og så den vanlige jobben min etterpå.

hvis jeg ikke får jobbe ved siden av permisjonen så gjør jo nav meg til en sosialklient, for jeg har ikke mulighet til å begynne i full jobb før permisjonen er ute.

Skrevet

Hvorfor gjør NAV dge til sosialklient??

Du tar dine egne valg i forhold til jobb: klart du KAN gå tilbake til din opprinnelige jobb eller ta deg en annen jobb hvis du ønsker det. Men det kan ha konsekvensen for den ytelsen du får fra staten.

Du KAN velge å ha dagmamma, la far overta permisjonen sov hvis du vilkelig ønsker det.

Du har jo krav å stipend fra lånekassen i 10 mnd etter fødsel, helt uavhengig av om du er ferdig med studiene dine nå eller ikke!

Skrevet

jeg takker for alle alterntivene du kommer med, men jeg har virkelig tenkt gjennom dette mange ganger for å finne en løsning da dette er en situasjon jeg synes er håpløs på så mange måter. jeg har ikke mulighet eller ønsker om å legge ut alle detaljer rundt situasjonen vår her og nå.

jeg ønsker bare å finne ut av om jeg kunne jobbe ved siden av permisjonen eller ikke. (jeg klarer ærlig talt ikke finne noe på nav sine nettsider om dette) og hvis jeg ikke kan ta en ekstrajobb ved siden v så må jeg faktisk gå på sosialkontoret for å få hjelp til å betale for meg.

Skrevet

Folketrygdeloven

§ 14-10. Generelle bestemmelser om uttak av foreldrepenger

Det er videre et vilkår for uttak av foreldrepenger at mottakeren ikke er i arbeid, se likevel § 14-16.

§ 14-16. Gradert uttak av foreldrepenger

Ved delvis arbeid ytes det graderte foreldrepenger. Uttaket skal tilsvare differansen mellom 100 prosent stilling og mottakers stillingsdel, se likevel § 14-13.

Osv.

For å få ett helt klart bilde må man lese hele og alle lovene.

Skrevet

Gradert uttak gjelder for jobb hos den arbeidsgiveren du har permisjon fra. Du kan gå delvis tilbake til jobb hos opprinnelig arbeidsgiver, og vi da få graderte foreldrepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...