LettBris Skrevet 4. juni 2010 #1 Skrevet 4. juni 2010 Nå er jeg virkelig forvirret! Etter en undersøkelse av livmorstappen, får jeg beskjed om at den fortsatt er tykk/ lang - altså umoden - men at jeg har 1 cm åpning - eller hun "fikk inn en fingertupp" som jordmor så fint sa det. Noen som har peiling på hva dette vil si???????
lille_vims Skrevet 4. juni 2010 #2 Skrevet 4. juni 2010 Jeg fikk også denne beskjeden forrige uke, myk og ca 1 cm åpning. Jeg spurte jordmor om dette, hun sa det måtte være 3 cm føre det var modent.
LettBris Skrevet 4. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2010 Men hvor lenge kan man gå med åpning? Her er det 5 uker til termin :-/ Og når man har åpning, betyr det at slimproppen er gått også??
lille_vims Skrevet 4. juni 2010 #4 Skrevet 4. juni 2010 Tror man kan gå sånn en stund. Når jeg fikk denne beskjeden hadde jeg 3,5 uker igjen. Proppen her har ikke gått ennå, men hvor stor åpning man har når den går, vet jeg ikke om det er noen fasit på..... Har ei veninne som gikk med 3 cm åpning i ett par uker føre hun fødte nr 3...
mammaen til 2+1 Skrevet 4. juni 2010 #5 Skrevet 4. juni 2010 livmorhalsen kan åpne seg selv om den ikke er moden.. Modenhet måles på noe som heter bishop score... som gir ulike poeng ut fra plassering av "tappen" mykhet og åpning.. Slimproppen går når det blir åpning inn.. så selv om hun får inn en fingertupp er det ikke sikkert at den er åpen langt inn siden den er lang og hard enda. Du kan være moden uten åpning hvis den fks er kort og helt myk.. Ikke så lett å forklare.. men.. avanerte greier det der. Lagt med en artikkel om dette.. hvis du blar litt ned på siden så får du tabellen opp. http://www.legeforeningen.no/id/78221.0
LilleBanan blir storebror Skrevet 4. juni 2010 #6 Skrevet 4. juni 2010 Jeg er visst moden og myk uten åpning, så det går ann det altså? Trodde jeg hadde misforstått noe jeg. Tappen var litt langt oppe og det var noe igejn av den men den var sentrert og pekte ikke bakover og det lovet visst bra sa JM. Er jo i underksnt av 3 uker til termin enda da...
mammaen til 2+1 Skrevet 4. juni 2010 #7 Skrevet 4. juni 2010 ja, modenhet går på mange ting.. som lengde, åpning og mykhet.
Tullball Skrevet 4. juni 2010 #8 Skrevet 4. juni 2010 "Moden" refererer til tykkelsen på livmoren. Denne blir ganske tynn når det nærmer seg fødsel. "Åpning" refererer til om livmorhalsen har begynt å skli opp langs hodet til babyen (se for deg at du drar en polo-genser over hodet). Du kan derfor være moden uten å ha åpning, eller ha åpning uten å være moden. (kilde: mayo clinic sin bok om graviditet) Håper dette forklarer det greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå