Gå til innhold

Gutt fem år. Bruker enda bleie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva søren gjør man når man har det??

Har prøvd alt mellom himmel og jord, men han nekter fremdeles å slutte med bleie.

Har aldri tisset en skvett på do. ALDRI!!!!!

Barnehagen sier ingenting

HS sier " det kommer når han er klar.."

Har virkelig prøvd ALT!!!!

Nekte ham bleie, doring, potte, belønningssystem, lokking, you name it!!!

Hadde aldri sett for meg at jeg skulle ha bleiegutt så lenge.

Neste høst begynner han jo på skolen..

Han virker litt flau for dette, men ikke flau nok til at han vil slutte.

Han sier ingen i barnehagen mobber ham, og det er jo bra, men tenker at det kanskje hadde gitt han et ekstra puff for å slutte...

Hva i huleste gjør man med slikt?????????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare frata han bleia og kjøp inn hundre understelsskift. Ikke behagelig å gå i og ikke farlig om sommeren heller. Da tvinger man det igjennom...

Skrevet

Jeg har prøvd det flere ganger, men da ender det med total forstoppelse.

Han regelrett nekter å gjøre det andre steder enn i bleia..

Ene gangen var det så ille at vi måtte til lege med totalforstoppelse og sterke magesmerter.

HI

Skrevet

Han begynner på skolen til høsten? Da må han jo bare slutte med bleie på dagtid i løpet av sommeren om ikke annet. Noen trenger nattbleie sinnsykt lenge men på skolen er det jo ikke sånn at noen bytter bleie på barna.

Jeg ville tatt gutten til fastlegen og bedt om råd, sånn i tilfelle det skulle være noe også hadde jeg gjort som den andre foreslår her - kjøpe inn hundre skift og sette i gang. Men du må jo selvfølgelig forklare ham grundig at nå må han bare slutte fordi han snart er skolegutt.

Skrevet

Ta en ting av gangen! Si at han må gi dere beskjed når han skal bæsje, da får han bleie kun for dette formålet. Slik var min 3 åring også når vi tok bleia hans i fjor sommer. Han bæsja lenge kun i bleia, som han ba om, men til slutt turte han dette også... For han får da ikke forstoppelse av urinen? Aldri hørt at noen klarer det i tilfelle, men jeg kan ikke så mye om det heller :)

Skrevet

"Har virkelig prøvd ALT!!!!

Nekte ham bleie, doring, potte, belønningssystem, lokking, you name it!!!

Hadde aldri sett for meg at jeg skulle ha bleiegutt så lenge.

Neste høst begynner han jo på skolen..

Han virker litt flau for dette, men ikke flau nok til at han vil slutte."

Det virker som du faktisk tror han gjør dette på pur faenskap?

Der ligger nok svaret på hele problemet. Han har vært litt sein og så har dere begynt å stresse med det og alt har gått i "baklås" for stakkaren. Ta heller kontakt med lege og drøft problemet.

Skrevet

Sønnen min også nekta å bæsje på do, og fikk forstoppelse. Vi kjøpe microlax og satte ham oppå, og forklarte at hvis han ikke begynte å bæsje på do så kom han til å få like vondt flere ganger. Etter det var han veldig flink og protesterte ikke i det hele tatt.

Det gjelder bare å ikke gi opp

Skrevet

Nei, han begynner neste høst. Altså om et år.

Takk og lov...

Har vært hos lege. Han feiler ingen verdens ting...

Han sier også at det kommer når han er klar.

Mammaen er i hvert fall veldig klar...

HI

Skrevet

Jeg har en gutt som er syv år og har allerede gått på skolen i ett år, og han bruker også bleie fortsatt. Og vet du hva, det synes jeg er helt greit! Barn er forskjellige, og de må få lov til å utvikle seg i sitt eget tempo.

Min sønn viser absolutt ingen tegn til å ville slutte med bleie, og han har aldri gått på do heller.

Det erneste problemet jeg har hatt i forb med dette er innblanding fra helsesøster og tildels fra skolen. Kan forresten ikke skjønne hvorfor skolen i det hele tatt bryr seg med dette, for sønnen min har med ekstra bleie og ordner alt skift helt selv når det er nødvendig i løpet av skoledagen, så jeg synes faktisk at han er kjempeflink!

Jeg tror faktisk ikke at dette med sen bleieavvenning er så uvanlig, har selv to bekjente med barn som har sluttet etter fylte fem år. Et av barna skal begynne på skolen nå i høst og har heller ikke sluttet enda.

Jeg tror dette er vanligst når det gjelder gutter.

Til dere som er så hysteriske ang dette med bleier; hva er egentlig problemet?!

Skrevet

oppmuntre ham og fortell om fordelene med å slutte :-)

ikke mas og la det bli et styr og stress, ta det rolig... mi var også sen , men klarte det til slutt...

prøv å spørre om hva det er som gjør at han ikke vil slutte ? er det for høyt opp til doen? trenger han krakk? kansje han vil at du skal være der sammen med ham? andre ting ? finn ut av hvorfor ... du skal se det løser seg :-)

er han redd for å få kjeft hvis han er uheldig kansje?

les bøker sammen og bleieslutt ?

bare noen tips, håper du finner ut av det iløpet av sommeren:-)

Skrevet

Da hadde jeg gitt gutten litt mer tid, kanskje prøvd med bleie bare til bæsjing (altså at han må si ifra når han skal bæsje for å få bleie) eller lignende.

Skrevet

Nei, nei, jeg tror ikke det er på pur faenskap, men jeg er enig i at det har blitt en "sak"..

Vi har snakket endel om dette og han vil ikke gi noen forklaring poå hvorfor han ikke får til å gå på do.

"Jeg vil ikke" er svaret hans. Eller så vil han ikke snakke om det.

Lege har vørt kontaktet. Ingen hjelp å hente der..

HI

Skrevet

Vi oppmuntrer som bar det.

Vi stresser ikke selv om det mulignes kan virke sånn å når jeg blåser ut min frustrasjon her hos dere nå..:-)

Han sier lite selv. Enten sier han bare at han ikke vil eller så vil han ikke snakke om det..

Han får ALDRI kjeft for dette med bleieslutten.. Aldri..

Han sitter på do hver kveld, mens en av oss leser bok for han, men det skjer ingenting for det,..

Skrevet

Jeg synes det blir rart når alt skal gå etter barnets vilje alltid jeg da! Kan ikke forstå annet enn at en så stor gutt må evne dette, men så lenge han får lov å fortsette gidder han ikke. Mange ganger i livet må man finne seg i å gjøre ting man egentlig ikke vil og bleieslutt, smokkeslutt osv er de første man kanskje møter på og da viktig etter mitt skjønn at foreldrene gjennomfører. Hva skal man ellers gjøre når de virkelig ikke får bestemme selv og heller ikke er rustet for å bli stilt slike krav til?

Skrevet

"Jeg synes det blir rart når alt skal gå etter barnets vilje alltid jeg da!"

Og hva synes du HI skal gjøre her? Ta gutten på do en gang i timen og holde han med makt til han ikke greier holde seg lenger? Eller la han gå uten bleie og heller gjøre fra seg i buksa rundt om kring?

Fin måte å gi et barn psykiske skader på i hvert fall.

Skrevet

Når man velger å vente så lenge er det mulig ufint at han tisser på seg i all offentlighet, men det er det jammen i meg å la et så stort barn gå med bleier å!

Trenger ikke bruke rå makt, han velger selv å gå med våte bukser...

Utover det vil jeg gjerne ha linken din som sier alt om hva som gir barn psykiske lidelser i forbindelse med bleieslutt! Gjerne opp mot den som forsker på hva det vil si for et barn å gå rundt med bleie full av tiss (og kanskje bæsj?) på skolen!

Skrevet

Synes faktisk ikke det høres så dumt ut å ta gutten med på do en gang i timen (ikke holde ham med makt da, er du dust?) samt la ham gå uten bleie og gjøre i buksa.

At en førsteklassing bruker bleie er jo bare helt forferdelig.

Skrevet

Mange gutter er litt trege, men det burde ikke stoppe oss foreldre i å lære de å gå på do. Mange ganger kan dette føre til en maktkamp, mange skift i løpet av dagen, man må kaste mange truser osv.

Jeg syns vi foreldre har et ansvar, vi kan ikke bare la barna bestemme dette selv. Hvis det ikke er noe som ''feiler'' barnet så ser jeg ingen grunn til at barnet må innfinne seg i at bleiene forsvinner fra huset og han må lære seg å gå på do.

Du litt lengre opp her som har en sønn på skolen som enda bruker bleie, klarer du virkelig ikke se problemet med det? Du skryter av at han er så flink å skifter bleie selv i løpet av skoledagen, hva i alle dager, da er gutten oppegående nol til å skjønne hvordan et do fungerer. Dette høres ut som latskap rett og slett.

Skrevet

Hva med å si at han kun får ha på seg bleie på badet? Som en mellomting.

At når han kjenner at man må bæsje eller tisse, kan han gå på badet og ta på seg en bleie, men at han da ikke får komme ut av badet før han har gjort seg ferdig og tatt av seg bleien?

Da blir det like tungvindt å bruke bleie som å gå på do.

I tillegg kan han jo få løpe litt naken i hagen nå i sommer, og kjenne litt på dette?

Skrevet

Hvordan kan du sitte å skrive noe slikt? Hvordan kan det være forferdelig? Om det er et behov barnet er, hva skal man da gjøre? Om man ikke får videre hjelp fra verken lege eller spesialist fordi ingen finner en løsning, hva skal man da gjøre?

Skrevet

Beklager, men jeg synes det er å svikte foreldreansvaret sitt og la en unge på 7 år gå rundt i bleie på skolen. Faktisk er det noe av det verste jeg har hørt innen bleieavvenningskategorien.

Forstår HI veldig godt, og kanskje dere bare må gjøre som noen andre anbefaler, gi klyster ved forstoppelse, belønn etter at han har vært på do og oppfør dere som om bleie ikke er et alternativ.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes det er helt horribelt! Og håper dette bare er tull!! Hvis ikke har du isåfall sviktet totalt som mor!

Kast alle bleiene og la han drite på seg! Det sitter i hodet på han, og så lenge du putter bleier på gutten vil han jo aldri måtte slutte.....

Skrevet

Hvor mye erfaring og kompetanse har du innen feltet? Når barnet har bleie så lenge, er det stor sannsynlighet for at det er noe "feil" hos barnet. Sier du det samme til inkontinente voksne, eller ungdommer med bleie på natta?

Skrevet

Det er mulig det er feil hos barnet, men en større sjanse for at feilen er hos mor. I tilfellet der barnet er 7 år og går med bleie på skolen. Kan nesten ikke tro det.

Søk nå hjelp, for svingende!

Skrevet

Jeg får sjokk når jeg leser dette..... Her er det bare en ting å gjøre å det er å fjerne alle bleier tvert! Blir han forstoppet et par ganger, så får bare det være. Kan love deg at det går fort over!

Kan ikke fatte og begripe at ikke barnehagen har vært mer frampå for å få han til å slutte!

Jeg er så utrolig lei av å høre om alle traumene unger kan få av å måtte gå på do! Det er no forbanna tull!!! MEN de kan få traumer av å bruke bleier til de er 5 år, for det er helt unaturlig!!!

Bæsj og tiss SKAL i do! Er du ikke enig i det? De aller fleste unger trenger litt press på seg for å slutte med bleien, og det er absolutt ingen som blir traumatisert av det.

Nei takk, hadde aldri giddet å skifte bleie på en FRISK 5åring, hverken hjemme eller i barnehage.

Mvh førskolelærer og spes.ped.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...