Gå til innhold

Hvor mange timer bruker dere på lekser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes elleveåringen får altfor mye lekser...enkelte dager sitter vi i to- tre timer med lekser og ofte sitter han og gråter fordi han er så sliten.

Jeg har tatt opp dette på flere konferansetimer, men skolen er jo pålagt å komme gjennom et visst pensum i løpet av året.

De får også leselekser over helgen...føler at dette tar altfor mye av vår tid, savner å ha litt tid sammen uten at vi alltid har dette leksemaset hengende over hodet og jeg kjenner at jeg gruer meg til årene fremover og enda fler lekser hver dag:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha barn er krevende. Og oppfølging av lekser er en del av jobben. Det er veldig viktig å støtte opp om leksene på en positiv måte slik at det blir lystbetont helt fra starten av.

Skrevet

1.klassingen min bruker nok 1/2-1 time i uka på lekser, noe som er greit. 3.klassingen min derimot sitter 4-5 timer i uka, noe jeg syns er altfor mye! Har sagt ifra, men får bare høre: Ja det blir mer!

Det er jo ikke rart ungene blir skolelei!

Skrevet

Dette kommer nok veldig an på barna. Jeg husker jeg alltid suste raskt og problemfritt gjennom leksene, mens lillesøster trengte mye tid for å komme i mål.

De gir jo lekser som er tilpasset gjennomsnittseleven. Det noen bruker 20-30 minutter på (som bør være passelig leksetid) bruker andre 2 timer på. Men det er jo ikke så mye å gjøre med det. De skal jo lære det samme begge to...

Skrevet

signerer på den ja, har en 2 klassing her, og fått beskjed om at 30-45 min er nok med lekser for et så lite barn, lengre enn det, så har det ingenting for seg, da blir barnet slitent, lei, etc,

og at det skal være så stor forskjell på en 2 og 3 klassing? vet du hva, jeg hadde slått hardt mot hardt, halvannen time maks for en 3 klassing, og 2 timer++ for en 4 klassing, aalle er forskjellige og, noen bruker lang tid og jobber sent, og noen er raske og flinke..

snakk med lærer og skole, et slikt slit fører ingeting med seg, i verste fall kan det ende med at barnet ditt blir skolelei før endt barneskole!!!

Skrevet

det er jo også noe å tenke på om barnet sliter med enkelte ting på skolen? når det gjelder mitt barn så får hun hjelp, og alle leksene skal ikke på død å liv gjøres hvis hun sitter lenger enn 30-45 min,(2 klasse) da gjelder det å gjøre det viktigste og heller la resten være... hun har ekstra hjelp noen timer i uken på skolen, og får det til neste år og, det kan være en tanke, hvis et barn bruker 1-2 timer lengre enn flesteparten på leksene at det kansje sliter med noe ? det trenger jo ikke være det, men snakk med barnet, går det bra på skolen etc( ang oppgaver etc?)

Skrevet

Vi har nettopp vært på foreldresamtale og de var godt fornøyd med resultatene til 3.klassingen min og jeg har ikke inntrykk av at hun trenger hjelp. Hun jobber effektivt, men det tar tid. Hun har 10 sider lesing til hver skoledag+glosepugging, gangepugging/hoderegning til hver dag. Matte, engelsk og norsk skriftlige lekser til en dag i uken.

Inlegger kl.08.54

Skrevet

hei

synes d var uhorvelig mye ja, til høsten begynner mi og i 3 klasse, og kommer til å reagere hvis de får så mye. her har de ca 3 lekser hver dag, 1 liten leselekse+1 eller 2 sider med regning, evt 1 englsklekse+el no anna, kansje litt til, stort sett så er det ikke mer enn det,mandag og torsdag så har de alltid litt mindre lekser. og det vil sånn ca ikke ta mer enn 3 kvarter totalt på gjennomsnittet å gjennomføre det. andre ganger er det gjort på halvtimen. og at det skal bli et slikt hopp fra et trinn til det neste, jeg er i sjokk, og her ligger de nokså langt opp i landsgjennomsnitt av hva de skal kunne etc på skolen...

ta det opp! ikke gi opp iallefall

Skrevet

Vi har også slitt med dette med vår 2.klassing, men ikke hele tiden. Skriv opp hvor mye tid hun bruker og hvordan hun jobber, hvordan hun reagerer og om hun blir markert sliten etter en stund eller i forbindelse med spesielle lekser. Prøv å klem inn læring i dagligdagse situasjoner, slik at det ikke blir bare pugging av engelske gloser. Også andre lekser kan inkluderes i dagliglivet i tillegg til rene lekser. Les høyt sammen.

Når dere over tid har registrert hvor problemet hennes ligger tar dere en ny samtale med læreren, evt med spesialpedagog.

Bestill time hos optiker.

Pass på at hun er opplagt når hun skal gjøre lekser, gi henne noen minutters hvile, pass på at hun ikke er sulten, tørst osv. Sitt på et rolig sted der hun ikke blir forstyrret når hun jobber.

Se på hvordan hun holder blyanten, anstrenger hun seg? Viktig at grepet er godt slik at hun ikke blir sliten av en slik ting.

Det høres ikke riktig ut at unger skal sitte i helgene å gjøre lekser!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...