Gå til innhold

Utagerende barn i bhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som vikar i en bhg, og på den ene avdelingen har vi et barn som stort sett er veldig utagerende og ukritisk til hvordan han snakker til/oppfører seg mot andre, både voksne og barn.

Jeg ønsker ikke å være forutintatt, fordi jeg har visst om dette barnet i mange år, og sett at han har problemer med å tilpasse seg de "sosiale reglene" i bhg eller hva det kalles..

Men hvordan skal jeg reagere når han i dag holdt på å dra nesen av en ett-åring på min avdeling, for så å sparke det samme barnet i leggen? Jeg sa med klar og tydelig stemme at sånn oppførsel er ikke tolerert fra min siden, og sa at han fikk sette seg på en benk noen minutter. Da sparker han meg flere ganger, og han sparker rundt seg og treffer flere barn. Han satt også klar til å spytte på meg, men det gjorde ha heldigvis ikke. Tidligere har han sagt at han skal ta med gevær i bhg og skyte alle, og han skal ta med kniv og skjære oss opp. Ja, han er bare et barn, men det er ganske skremmende at et lite barn kan si sånt. Hva om han plutselig sniker med seg en kniv, og gyver løs på et barn da?

Jeg er ingen pedagog, og vi snakker ofte om det i bhg...men år ikke foreldra ser problemet, hva da??? Jeg vil nødig være en som kjefetr på han, fordi jeg tror ikke det er det han trenger, men han må jo settes på plass, slik at han ikke kan skade andre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ofte barn som er utagerende, trenger oppmerksomhet.

når de biter, slår o.l, får de oppmerksomhet, men på en negativ måte.

ofte trenger barn som er velding utagerende en fast person å bli trygg på eller bare kunne forholde seg til.

kansje dele avd i små grupper.. slik at han kan forholde seg til noen få?

ikke vet jeg..

Skrevet

Dette er en jobb for spes.ped. PPT bør inn i bildet og det bør settes inn ekstra ressurser på barnet om det er slik du sier.

Dette er pedleder/styrers ansvar!

Spør hvordan du skal forholde deg til ham. Det er kjempeviktig at dere voksne reagerer likt og er svært tydelige overfor ham.

Dersom foreldrene ikke ser problemet, så kan det jo også være en sak for barnevernet?

Skrevet

Pedagogene i barnehagen din burde ha en såpass god utdanning, og hatt såpass mye kontakt med PPT, at de vet hvordan man håndterer den formen for utagering. Snakk med dem, de har ansvaret. Din jobb blir å huske på at dette er et lite barn og beholde den voksne rollen. Snakk med ped leder. Det er deres ansvar. I tillegg er ikke du som asistent (skal hvertfall ikke være) informert om konfidensielle opplysninger vedrørende barn du ikke er primærkontakt for og som ikke en gang går på din avdeling. Igjen, snakk med ped leder, for alt du vet er tiltaksplaner igangsatt.

Lykke til, det er en utfording å jobbe med utagerende barn :)

Skrevet

Noter ned alt du reagerer på. Så kan du kontakte barnevernet anonymt og forhøre deg om hva du skal gjøre.

Skrevet

Jeg vet at foreldrene ikke spiller med på laget her. Faren påstår at han lærer alt det stygge snakket i barnehagen....

Jeg syns bare det er så kjipt at han kan dure frem som han vil og at ikke noen griper inn for å få han til å tilpasse seg. Det er jo nsart skolestart og hva da?? Han skremmer de andre barna med oppførselen og det er kjempetrist å se på at han sliter sånn, og må oppføre seg sånn for å "bli sett"...og da ser de andre han på en negativ måte.

Det er tema på pers.møter og nå har han jo gått her siden han var ett år, og inetet skjer. Kna ikke bhg trumfe gjennom og si at nå er det nok, nå må det skje noe?

Skrevet

Enig med lille sprelle der. jeg jobber selv som pedagog, dersom gutten sier ting som dette og foreldrene ikke tar ansvar, ville nok jeg sagt til foreldrene at jeg da kobler inn barnevernet.

samtidig er det og rett at han muligens gjør dette for å få oppmerksomhet, og det får han. men da er det kanskje lurt å ikke gi han noe oppmerksomhet, om dere får det til tar dere han stille og rolig med inn på ett rom hvor ingen befinner seg og hvor leker o.l. ikke er tilgjengelig for så å la han få rase fra seg. hvis det er sinne han går med når han handler negativt, gi han en mulighet til å få ut sinne, slå på en pute eller noe lignende, han må få lov å reagere og vise følelser, men ikke mot andre barn (eller levende skapninger i det hele tatt). Samtidig som når han gjør noe positivt, skal han få masse positiv oppmerksomhet. Finn på aktiviteter dere vet barnet mestrer bra, da får han gode tilbakemeldinger.

når det er sagt må du være forsiktig med hva du går ut med på nettet... taushetsplikt...

Skrevet

man kan ikke gå anonymt til barnevernet dersom man gjør det med barn en har i barnehagen.

Skrevet

Jeg reagerer på alt jeg, fordi det avviker så til de grader fra det jeg vil kalle normalt. Men å kontakte barnevernet syns jeg kankje styrer bør gjøre, om hun mener det er aktuelt...

Skrevet

Har man ikke meldeplikt om m jobber med barn og ser ting som avviker grovt fra normalen? Leste et sted at mange barn lider fordi bhg og skoler osv vegrer seg for å kontakte andre instanser som f eks barnevern.

Skrevet

Mitt barn kom hjem og sa han skulle skjære av meg hodet med kniv når jeg sov, for det hadde storebroren til "Hans" sagt en gang. De lærer utrolig mye stygt språk i barnehagen. At far sier at han legger all skyld for stygt språk på barnehagen er de virkelig ikke noe bevis for at foreldrene ikke spiller på lag.

Du må ta det med ped. leder. Siden du ikke er ansatt på barnets avdeling er det slett ikke sikkert du er informert om alt, du burde hvertfall ikke være det. Barnehagen kan jo selvsagt sende bekymringsmelding til barnevernet.

Skrevet

ja å kontakte barnevernet er styrer og ped.led sin oppgave, men det du kan gjøre er å be om et møte med styrer og ped.led på den avdelingen barnet går på, for så å forklare dem hva du mener. kanskje de ser det på en annen måte enn deg? kanskje ikke styrer reagerer fordi hun er lite ute på avdelingene?

Skrevet

Nei, det var det jeg tenkte også :) Hvorfor vet jeg SÅ mye om en jeg ikke omgås på privaten liksom...

Skrevet

Er det ikke noe "tiltak" på barnet da?? Dersom dette barnet er så "ille", så skulle man tro at det er det?

En viktig ting er å finne de positive sidene og gi ROS,... Barnet vet nok inderlig godt når de gjør noe galt..trenger ikke mer kjeft for det..

Er et sånt barn i barnehagen her også, og alle mulige ting er innmeldt , ppt, barnevern..ekstraressurs ..Ting har faktisk forandret seg de siste året, til det bedre..

Men det er også sånn her at det er "de andre" som er verst,.. Det barnet forteller (ord blir vel lagt i munnen på barnet) er sannhet... At barnet kan være en pest og plage for de fleste andre barna, har vel knapt foreldrene knapt innsett...

Men ros, ros og ROS.. er viktig.. og at barnet får en person som jobber tett opptil det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...