Gå til innhold

Om å ta med barns venner på ting som koster penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av dattere min maste veldig om å få bli med datteren min hjem for noen dager siden etter skoletid. Moren, stod ved siden av og hørte på alt som ble sagt.

Jeg sa det ikke passet da men at jeg hadde tenkt til å ta med datteren min på badeland om et par dager (i går) og sa at hun gjerne kunne bli med. Det ville hun gjerne og moren synes det var greit.

Jeg sa jeg kunne hente henne og hun satte seg inn i bilen med en bag med bare badetøy og håndkle. Jeg hadde kjøpt kjeks og frukt og drikke som vi hadde med og betalte inngangen for venninnen.

Er dette vanlig?

Jeg ville nok sendt med datteren min drikke og litt mat/frukt og tilbudt å betale inngangspenger.

Jeg ble bare litt overrasket....

Kunne vært fint å høre hva dere andre mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde nok sendt med dattera mi penger til inngangen. Mat og drikke kommer vel litt ann på hvor lenge dere skulle være og hvor langt det er å kjøre.

Jeg hadde vel innerst inne forventet at hun skulle betale for inngangen selv, men hadde nok ikke blitt overrasket om hun ikke hadde penger med. Enten så er foreldrene litt sløve eller så er di gnine.

Skrevet

Folk er forskejllige.

Hadde jeg invitert, hadde jeg også tenkt å betale.

Men hadde noen invitert datteren vår med, hadde jeg nok sendt med penger til inngang og mat i kafeen.

Skrevet

Jeg pleier å sende med jr penger uansett. Legger det i sekken ellerlommeboken hans, og gir beskjed til de han er med.

Skrevet

Om du "innviterte" på den måten som det høres ut som du gjorde ville jeg gått utifra at du også betalte.

Derimot om du hadde sagt til jenta at hun kanskje kunne være med dere på noe en annen dag, så spurt moren mens datteren ikke hørte på, så hun hadde mulighet å svare på om dette var noe hun var interessert i å betale for, deretter spurt jenta, så ville jeg forvente at moren betalte.

Du burde kanskje også avtalt med henne hva hun kunne ta med av spiselige ting.

Skrevet

Jeg sa mens moren stod der at hun gjerne kunne bli med oss på badeland siden hun maste sånn om å få bli med datteren min hjem.

Hadde jeg uoppfordret spurt henne om hun ville bli med datteren min på badeland hadde jeg regnet det mer som en invitasjon,,,

Vet ikke om dere forstår hva jeg mener...

Følte meg litt "presset" til å spørre om hun ville bli med om dere skjønner.

Men takk for svar:)

HI

Skrevet

Jeg har forresten invitert andre venninner av datteren min med på kino eller lekeland før og da har venninnene hatt med penger.

Siden jeg har invitert har jeg betalt for inngangen men de har handlet seg litt popcorn el. for egne penger.

Synes det er mer greit.

HI

Skrevet

Slik jeg forstår innlegget ditt, så har du jo uoppfordret spurt om hun ville være med på badeland. Hvis du ikke hadde lyst til å invitere henne med, så hadde du jo ikke trengt å gjøre det. Du kunne jo isteden invitert henne med hjem en annen dag:)

Jeg hadde helt klart betalt for jenta. Jeg betaler alltid når vi inviterer noen med på aktiviteter. Dersom vi avtaler å gå sammen på aktiviteter med en annen familie, forventer jeg derimot at de betaler for seg selv.

På den andre siden sender jeg alltid med barna litt penger hvis de vblir invitert med på ting. Men du skal ikke se bort ifra at jeg ikke hadde tenkt på å sende med mat og drikke på en tur til badeland!

Skrevet

Når jeg inviterer med så pleier jeg å betale også, når andre foreldre inviterer jenta mi med betaler de.

Jeg har et par venninner som jeg vet har dårlig råd, hvis de inviterer til noe pleier jeg derimot å sende med penger. Hvis jenta mi blir invitert med på ferier/hytteturer gir jeg foreldrene penger for tog/bussbillett og omvendt hvis vi tar med oss andres barn på ferie.

Jeg tenker vel at i ditt tilfelle tenkte vel moren bare at du betaler denne gangen, også kan hun heller invitere med datteren din på noe en annen gang

Skrevet

tok med ei venninne av guttungen i basseng her en dag, "innviterte" ikke akkurat da, men sa at hun kunne godt gå sammen med oss, dette siden barn under en viss alder ikke får gå alene.

Hun hadde da med seg penger, var dette jeg forventet også da. Er ikke sikker på om vi kunne dratt dersom hun ikke hadde penger med seg.

Skrevet

Ok, jeg synes kanskje moren kunne spurt...De har veldig god råd og det har igrunn ikke vi akkurat nå, og det vet hun.

HI

Skrevet

Nei, det var litt sånn jeg følte det også, anno 21:03.

Ikke som en direkte invitasjon.

Skrevet

Jeg ville ha sendt med penger, men hadde ikke blitt sjokkert om andre foreldre ikke hadde gjort det.

Skrevet

Jeg er heller ikke sjokkert. Jeg bare lurte på hva som er "vanlig" siden jeg alltid sender med penger eller i det minste tilbyr å sende med penger.

HI

Skrevet

Jeg sender alltid med mine barn penger. Mener det er en selvfølge! Noen ganger kommer de hjem med alle pengene igjen, andre ganger ikke, men jeg sender da alltid penger med!

Jeg er alenemor med trang økonomi, og har opplevd at enkelte folk ikke sender med barna sine penger. (gjerne de samme om og om igjen...)

Jeg pleier alltid å invitere med barn på hyggelige ting som, kino, lekeland, museum eller hytteturer. Mener det er en selvfølge at man sender med ungene penger. Enkelte unger har vi avtaler med, slik at jeg betaler når de er med oss, og omvendet, det er selvfølgelig helt greit :-) Men om han ikke har en slik avtale på forhånd synes jeg man skal sende med penger.En gang opplevde jeg å ha med nabogutten en hel uke på hytta uten å få noe-som-helst.... Og han er ikke akkurat småspist for å si det mildt...Kan jo legge til at dette er en gutt jeg har tatt med på mye forskjellig, uten at min sønn noensinne har fått bli med dem på noe...

Jeg sender med mine unger 200kr for en helg og 500kr for en uke når de er med unger. Kino/lekeland kr 150.

Skrevet

Jeg ville sendt med barnet penger til inngangen, samt litt ekstra for evt å kjøpe seg noe å drikke og spise. Hadde aldri i verden forventet at noen andre skulle betale for barnet selv om de tilbyr seg at hun kan være med!!

Hadde nok også forventet at andre tenkte likt, men ingenting overrassker meg når det gjelder andre.

Om det derimot er sånn at dette går likt begge veier, at begge venninnene stadig får bli med den andre på ting, og at dette jevner seg ut, er det kanskje mer naturlig at man har en holdning om at "denne gangen betaler jeg, neste gang er det din tur".

Skrevet

JEG synes det er utrolig irriterende når det blir gjort på den måten du beskriver. Moren blir "gissel" her og det er ikke mulig å si nei uten å måtte finne på en unnskyldningh. Du skulle ha benyttet en anledning til å spørre MOREN (ikke datteren) om venninnen fikk lov til å bli med. Da kunne moren vurdert tid/økonomi etc.

Så jeg synes det er bare rett og rimelig at du betaler.

Skrevet

Det med hytteturen:

Familien til niåringens bestekompis inviterte sønnen min med på hyttetur en helg. Det falt meg ikke inn i det hele tatt å sende meg ham noe mer enn overnattingstøy og tannbørste? Hvor mye ekstra kan et barn prestere å spise, egentlig?

Skrevet

Til anno 22:13: Du har missforstått situasjonen, Moren ble LANGT FRA noe gissel. Heller tvert imot.

Moren har nettopp født og har et lite spedbarn, så hun føler at hun ikke får tatt med datteren sin på så mye om dagen.

Hun ble kjempetakknemlig for at jeg spurte om datteren hennes ville bli med til badeland og snakket om hvor dårlig samvittighet hun har ovenfor datteren sin som hun ikke får tatt med på slike ting om dagen.

Og JO de har veldig god økonomi.

HI

Skrevet

Dette varierer nok ganske mye. Har opplevd alle varianter. Har osgå selv glemt å sende med penger og blitt ganske flau i etterkant, men har da passet på å ta med deres barn på min bekostning senere.

Skrevet

Min erfaring er at folk med mye penger gjerne ikke sender med, mens de med lite penger alltid sender med.

Jeg tenker litt slik at de som har mye penger ikke "tenker over" at slike ting koster, mens det er de med lite penger smertelig klar over.

Jeg ville nok ha betalt for gutten min, tror jeg. Han er litt liten enda, så har ikke opplevd noe slikt...

Men jeg pleier ikke å betale hvis besteforeldrene spør ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...