Gå til innhold

Fruktmos til baby 4mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man begynne med sånn fruktmos man får kjøpt på butikken til 4 mnd gamle babyen?

Sist jeg var hos helsesøster, så ba hun meg vente med grøt til neste gang jeg skulle dit. Så grøten utsetter jeg.

Men er det lurt å begynne med fruktmosen nå da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har råd/tips?

Er i tillegg førstegangs, så er så redd for å gjøre noe "galt" som kan ødelegge magen hennes..

Hvor mye skal jeg begynne med og hvor mye skal gis?

Skrevet

Om hun viser interesse, er det jo bare å gi? Men begyn veldig forsiktig. Tøft for magen for de små. Finnes jo grønnsaksglass også, fra 4mndr. Min Helsestasjon anbefaler å prøve ut fra fire måneder, fordi de da har mer tilbøyelighet for å like ulike matvarer. Men det er jo bare snakk om en teskje, ikke noe måltid å bli mett av.

Skrevet

HI

Okei, da har jeg tenkt og introdusere fruktmos for babyen for første gang i morgen. Men når er det lurt å gi henne det?

Skal fruktmosen erstatte et måltid, eller skal det gis som et "gode" mellom mme-måltidene? (hun får kun mme)

Kan jeg starte med å prøve å gi henne det når hun er sulten, og når hun ellers pleier å få mme? Og hvor mye burde jeg gi henne? Hvis hun tar i mot en skje fint, kan jeg fortsette å gi henne to skjeer osv?

Skrevet

Start på formiddagen, tilfelle hun skulle reagere på det. Om hun får mme, ville jeg gitt før. Veeeeldig fristende å fortsette å gi når de gaper og vil ha mer, men du bør bare gi en teskje, to neste dag, tre osv. Dette for å unngå magesmerter og tilfelle hun skulle reagere alergisk. Men om hun får mme, hvorfor har du fått beskjed om å vente med grøt? Er det ikke veldig vanlig å gi fast føde fra 4 mndr når de får mme?

Skrevet

HI

Jeg fikk beskjed om å vente med grøt til tuppa var 4 mnd, hun var bare 3 sist gang jeg var på kontroll..

Skrevet

Å ja :) men om hun er fire mndr så kjør på!

Skrevet

Da ville jeg heller gitt grøt enn fruktmos. Snuppa mi fikk en halv teskje med fruktmos da hun var fire måneder, og hun ble kjempedårlig i magen. Hylte hele natta (noe hun verken har gjort før eller senere) men grøten tålte hun kjempebra. Nestle har en maisgrøt som kan blandes med mme, du kan blande den tynn til å begynne med. Den er mild og god for magen, og snuppa mi elsker den. :)

Skrevet

Er det noen spessiell grunn for at du skal begyne med annen mat nå?

De skal helst kun ha melk til de er 6 mnd.

Jeg syns nesten du burde snakke med helsesøster om dette eller lese mye mer om babyer og barn før du bare setter i gang.

Skrevet

jeg ble også anbefalt av helsesøster å introdusere grøt ol ved 4-5 mnd fordi det kunne tyde på at introdukson av mat ville går lettere fordi blant annet barn ofte viser interesse for å prøve å spise før de blir 6mnd. dette la hun fram som at det hadde blitt forsker på og at det var nye rettningslinjer for anbefalinger.

men begyn med tynn grøt eller avocado eller potet blandet med mme/mm eller tilsvarende. ikke nødvendigvis fruktmos.

Skrevet

Nei, barn som får mme kan godt begynne fra fire måneder. Gjelder bare morsmelkærnerte barn denne 6mndrs regelen. Og det er fordi de er redde for at mor slutter å amme når de opplever friheten ved å ikke være matfat.

Skrevet

20.38 her.

Enig, prøv heller grøt. Trodde det var sånn at du hadde fått anbefalt åvente med grøt fordi det var grøt.. Men om hun ikke liker det, så prøv grønnsaksmos eller fruktmos. Min reagerte ikke på noe, bortsett fra grøt som ikke var hirsegrøt.. Gjør det fortsatt, etter åtte måneder..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...