Gå til innhold

Noen som har opplevd å miste tenner i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har periodontitt, og må gå til oppfølging hvert halvår resten av livet. Det er ingen hygiene grunn til at jeg har fått dette, men jeg har en forhøyet tannsteinproduksjon fra naturens side. Jeg har kun hatt et hull i mitt liv, men så var det altså ikke like bra med tannkjøttet..

I følge tannlegen er det ikke fare for at jeg skal miste tenner nå når jeg er ung, men det er ikke garantert at jeg får beholde alle til jeg er gammel. Han sier at det er 50% av den norske voksne befolkning som har periodontitt, men at mange på min alder ikke har diagnostisert det enda..slik sett er jo jeg heldig som får oppfølging tidlig.

Lurer på om det er flere som meg (jeg er i begynnelsen av tredveårene) og om noen har opplevd å måtte bytte ut enkelttenner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 33 og har periodontitt. Jeg har mistet 3 tenner og flere er løse. Heldigvis har jeg arvet endel penger og jeg skal faktisk til tennlege i morgen for å diskutere å trekke alle tennene (siden de også sannsynligvis kommer til å løsne) og få satt inn implantat.

Håper av hele mitt hjerte at du ikke er, eller kommer til å bli, så plaget som meg!

Skrevet

Huff, nå fikk jeg vondt av deg, anonym 20:24! Dette er igrunn min verste skrekk, men jeg har sett endel resultater av implantat, og det ser fint ut.

Jeg er visst ikke hardt angrepet, men det er jo en kronisk lidelse som kan eskalere. Ble du oppdaget sent i forløpet? Det er ikke noe moro i alle fall. Jeg bare støtter meg til det tannlegen sa om at selv om det er periodontitt som er den største årsaken til tanntap, er det langt fra alle som opplever å miste tenner.

Håper det går bra med deg, og at det ikke blir alt for traumatisk. Du kommer nok til å få et flott smil til slutt, og det er ikke lett å se at det er implantat..

HI

Skrevet

Tusen takk for oppmunting :D

Det ble oppdaget alt for sent da jeg dessverre har slurvet litt med tannlegebesøkene og lagd ris til egen bak:( Så det er mye min egen feil også.

Er bra at du får oppfølging og tar ting etterhvert slik at du slipper å ende opp som meg. Gruer meg til i morgen, men jeg gleder meg til å få orden på dette. Skal bli deilig!

20:24

Skrevet

Jeg sender deg en stoooor klem.

Hva med dem du allerede har mistet da? Har du fåt midlertidige tenner? Er de langt bak, slik at ingen ser det?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...