Miamidtimellom Skrevet 3. juni 2010 #1 Skrevet 3. juni 2010 Ang. endringer i barneloven: Så vidt jeg vet er det vedtatt endringer i barneloven nylig, og noe av det gjelder fosterbarn/fosterhjem/biologiske foreldre. Noen som vet hvor man kan lese om hva endringene konkret går ut på? Jeg finner det ikke noe sted... Hilsen Mia
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 "I høringsnotat av april 2009 foreslår Barne- og likestillingsdepartementet endringer i barnevernloven og adopsjonsloven slik at det i særlige tilfeller etter adopsjon kan fastsettes rett til samvær mellom adoptivbarnet og biologiske foreldre, såkalt åpen adopsjon. Departementet foreslår også at adopsjonsloven § 19 endres slik adopsjon gjennomført i adoptivforeldrenes statsborgerland uten norsk forhåndssamtykke, ikke lenger skal være automatisk gyldig i Norge, dersom adoptivforeldrene er bosatt i Norge. Utenlandske statsborgere bosatt i Norge vil, som følge av slik endring, tilsvarende norske statsborgere bosatt i Norge, måtte søke om forhåndsamtykke og underlegges en vurdering om de er egnet til å adoptere." Hvis det er denne endringen du snakker om så ble den ikke vedtatt.
Miamidtimellom Skrevet 3. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2010 Hei! Niks, det er ikke de endringene jeg tenker på. Det er endringer som ble vedtatt og som direkte omhandler fosterbarn og biologiske foreldre. Uansett, takk for svar
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Jeg vet hva den ene endringen gikk ut på, men har ikke ordrett eller link. De forandret på en setning i loven vet jeg og det gikk ut på tilbakeføring av biologiske barn. Som du sikkert vet har biologiske foreldre lov å kjøre sak hvert år for å få tilbakeført barna sine. Forandringen som ble gjort gikk ut på at nå måtte det være vesentlige forandringer i situasjonen til biologiske foreldre for at de kunne ta opp saken på nytt. F.eks for å forhindre at en narkoman tar opp saken hvert og lager livet surt for fosterforeldrene og koster samfunnet masse ekstra når alle parter vet at det er uaktuelt med tilbakeføring og ingenting har forandret seg fra forrige dom. Dette ble rotete, men håper du forstår hva jeg skal frem til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå