Gå til innhold

Streikemotstandere: Er dere...

Anbefalte innlegg

Skrevet

like store motstandere av streik når det er DERES forbund som streiker, slik at DERES lønn og DERES rammevilkår bør og skal heves?

Jeg har inntrykk av at mange av streikemotstanderne er i mot streik når det rammer dem selv, men at de er villige til å kjempe for sin egen sak...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er mot den streiken som er i barnehagene, skolene og sykehjemmene naa er mennesker i yrker med god lonn....de vet ikke hordan det er aa leve med en inntekt paa 270 00 (full annsenitet) med 2 barn i Norge.

Skrevet

Ja, de har god lønn, men det er LIKELØNN de streiker for! Det blir for dumt å si at de har god lønn og streiker for å få bedre.

Skrevet

De som er motstandere av streik, befinner seg politisk langt ut på høyresiden. Streik er de motstandere av uansett hvem som streiker. I stedet vil de gjerne at flest mulig er uorganiserte, og at arbeidsgiver fritt kan skalte og valte med sine underordnede som best de kan. Ellers er de ofte gift med en mann som har ufortjent høy lønn, som f.eks. leger, sivilingeniører, advokater osv., altså yrkesgrupper som tjener det flerdobbelte av vanlige lønnstakere, og som dermed kan brødfø en hjemmeværende kone (og et par elskerinner i tillegg). At de i tillegg er ganske blåst i huet, sier seg selv.

Skrevet

Likelønn er bare ett pent og populært ord som er satt på dette lønnsoppgjøret for at det skal bli akseptert.

Jeg er ikke enig i at lønnen i offentlig og privat sektor skal være lik. Det er lik lønn for likt arbeid i norge, og det er bra. Når man velger å arbeide i offentlig sektor har man ofte bedre "goder" enn i privat sektor.

Men at det streikes for at mer av oppgjøret skal taes sentralt isteden for lokalt,det er jeg enig i. Det er alt for mange dårlige tillitsvalgte lokalt og det taper medlemmene på.

Skrevet

Og hvilke "bedre goder" har man i offentlig sektor framfor i privat sektor? Ellers viser forskningen ofte det motsatte, at man i privat sektor ikke bare har høyere lønn (for dem med høyere utdanning, vel å merke), men også større innslag av frynsegoder, f.eks. gratis telefon, internett, utleiehytter, gratis avis osv.

Skrevet

Min erfaring er at folk som er i mot streik ikke har noe "sitt forbund" annet enn muligens NHO.

Skrevet

Jupp jupp, jeg jobber i det offentlige for første gang i mitt liv. Ingen fast jobb i sikte, dårligere lønn, dårlig med ressurser til å få jobben gjort osv. Men spennende oppgaver da, så jeg angrer jo ikke. Men det er bedre i det private synes nå jeg :)

Skrevet

De bedre godene er:

Arbeidsgiver følger faktisk lovene

Man har stor sjans for å beholde jobben,Mindre sjans for nedbemanning i bedriften,bedriften går ikke konk osv

Ofte en IA bedrift

Stort sett tariffavtaller som blir fulgt

Gode vilkår i personalhåndbøkene.

Dette er min erfaring.Jeg har aldri hatt det så fint som etter jeg begynte å jobbe i offentlig sektor. Slippe alt det rare privat sektor finner på- nekte overtidsbetaling osv.

Skrevet

Vi blir nektet å jobbe overtid i kommunen for de har ikke råd til det...er det bedre? Ville gjerne jobbet litt overtid jeg med mulighet for mer lønn...men får ikke lov.

Hvis man er ogranisert og jobber i privat drift så kan man gå til forbundet for å få hjelp hvis de ikke følger loven.

Er mange trygge arbeidsplasser i det private også, man trenger ikke absolutt velge en bedrift med få ansatte og utrygg fremtid.

Tariffavtaler finnes i privat også.

Ser ikke at det er bedre på noen måte å jobbe i kommunen. Klart vi fortjener lik lønn som de med samme utdanning i privat sektor.

Klart det er høyrefolk og de "rike" i samfunnet som protesterer mot streiken, de må jo kanskje være hjemme noen dager med barna sine og oppdra dem selv...fysj så nedverdigene.

Skrevet

For et pisspreik innlegg. Ubrukelig argumentasjon,fordomsfullt og tåpelig. God bedring.

Skrevet

Hvorfor i all verden gjør dere det? Kommune og stat er vesensforskjellig fra privat sektor. Det er goder ved å jobbe statlig eller kommunalt, det er andre goder ved å jobbe privat. Man tar et valg.

Skrevet

Min erfaring er omvendt av deg 14:09. Etter at jeg lærte meg å styre unna useriøse bedrifter har jeg hatt det veldig bra i det private - det offentlige klarer bare ikke konkurrere innen min virksomhet. Så når mitt engasjement nå går ut er jeg nok tilbake i det private :)

Skrevet

12:29

Gratulere med dagens minst innsiktsfulle innlegg!

Jeg befinner meg ut på høyresiden et sted og forstår likevel hvorfor de streiker, og er helt enig med kravene deres. Og mannen min har verken fulle ræva av penger eller elskerinne, og faktisk så er jeg ganske så mye smartere enn at jeg kommer med lavpanna påstander om andre som jeg ikke kjenner en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...