Gå til innhold

Dere med store barn som sitter bakovervendt i bilen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor langt er barnet og sitter det komfortabelt?

Vi testet bakovervendte seter til guttene mine for 2år siden. Skulle kjøpe nye seter siden de da begynte å sitte mer i bil enn før (var ca 1gang annenhver mnd før det). Husker ikke hvilke typer vi testet, men var innom på diverse utstyrsbutikker å fikk testlåne flere typer.

Ungene satt så ukomfortabelt i alle setene at de etter bare en 10minutters kjøretur klaget over at beina var sovnet når de skulle ut å stå/gå igjen.Barna var da 4,5år og nesten 3år,ca 100com og 94cm lange.Men ingen av de var over 18kg, som jo er grensen trygg trafikk har for å snu de.

Så at en gutt i familien vår som nå er nesten 5,5år fremdeles sitter bakovervendt og han er ca 110cm. Ser så utrolig ukomfortabelt ut og han klager veldig på at det er vondt, men mora er klar på at han skal sitte bakovervendt fordi det er tryggest.

Dere som har brukt bakovervendt lenge, når snudde dere ungene? Hvor gamle og hvor lange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste satt bakovervendt til hun var ca 105 cm (tror jeg) og 3.5 år gammel. Da vokste hun fra setet i ryggen (Akta Graco Cosmic), men hadde fortsatt danseplass til bena. Setet stod vel og merke bakovervendt i framsetet (med utkoblet airbag, selvsagt).

Har nå en 3-åring på ca 92 cm sittende bakovervendt i en Britax Hi-way. Der har vi fortsatt ett hakk til å gå på på ryggselene og masse beinplass, så hun blir i hvert fall sittende til hun er 4, om ikke lenger.

Skrevet

Vi har vår gutt på snart 3år sittende bakover i et Britax Multitech sete. Han er ca 93cm lang og sitter fortsatt veldig godt. Han bøyer beina litt nå, men ikke mer enn vi voksne gjør når vi sitter, ikke sånn at han sitter med knærne oppunder haka. Regner med han kommer til å sitte bakover i ca1år til. Da er han snart 4år og da må helt sikkert lillebror over i et større sete og kommer nok til å arve setet til storebror.

Skrevet

Har ei jente på 4,5år som fortsatt sitter bakovervendt. Hun sitter i et Britax Multitech sete. Hun er ca110cm lang nå, og sitter godt. Klager ikke i det hele tatt.

Har ikke tenkt til å snu henne med det første heller, ser ingen grunn til å velge et mindre trygt alternativ så lenge det fungere godt bakovervendt.

Skrevet

Jenta mi er 3 og 4 mnd. Hun er 110 cm lang og sitter bakovervendt. Hun sitter komfortabelt med beina bøyd, og har aldri klaget. Hun er ellers en flink klager. Hun skal sitte der til hun er minst 4 år, helst lengre.

Trygg trafikk har ingen grense på 18 kg. Det er når de er 9 kg. man har lov å snu dem, men det frarådes å gjøre det. De har en kampanje nå for å få flere til å velge å ha barna bakovervendt, helst til er 4 år eller lengre. Velger man alikevel framovervendt bør man heller kjøpe beltestol når barnet er passert 15 kg. det er tryggere enn bilsete som bruker bilsetes seler.

Skrevet

Hun har et britax multitech. Jeg byttet akta graco cosmic comfort fordi hun snart har nådd 18 kg. Dette er godkjent bakovervendt til 25 kg. Akta graco cosmic comfort som hun brukte tidligere har en grense på 18 kg. bakovervendt. Men hun satt like komfortabelt i dette. Sitter fremdeles bakovervendt i det setet når pappane kjører henne til barnehagen.

Når barnet er 5.5 år og klager hadde jeg ikke stusset på at han skulle bli snudd framovervendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...