Gå til innhold

Flis i fingeren! Råd trengs...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pjokken på 3 fikk en flis i fingeren i går. Han ble aldeles hysterisk, og vi fikk ikke røre (Det er mange muskler og mye styrke i en hysterisk 3 åring). Prøvde et par ganger med pinsett, men han var alt for urolig. den satt for dypt, uten en ende som stakk ut. Jeg kunne ikke akkurat begynne å pirke med en nål, siden han var helt vill. Videre var det umulig å få han til å holde fingeren i grønnsåpebad.

I dag er det en rød ring rundt flisa, og fingeren har blitt ømmere. Det eneste jeg får lov til er å sette plaster på.

Hvordan bli kvitt flisa? Vente til den støtes ut? Kontakte lege? (Virker liksom litt hysterisk). Kan det ha noe for sg å ha bacimycinsalve under plasteret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel som mor til en stor flokk så vet jeg at det er verre med ei flis dagen etter så her setter jeg meg oppå barna mens de andre holder armer og ben på den stakkaren som har fått flisen.

Henter pinsett og nål og pirker nok til at den kommer ut. Selv om det hyles og vræles.

Sønnen på 7 år er bestemt på å bli lege så han koser seg når han selv får flis. Han pirker den ut selv. Siste flis sa han at han gjerne ville ha en kniv for å lage lettere tilgang til flisa men da stoppet jeg ;)

Det er flaut å komme med ei flis på legekontoret synes jeg. Men har også gjort det en gang da minsten fikk i foten og jeg ikke turte å ta den ut haha....

Skrevet

Sett gutten i grønnsåpe :D

Det hjelper flisa å komme ut lettere.

Ellers kan du gjøre som meg, å si at om vi ikke fjerner flisa, må vi operere bort hele handa/ foten.. Guttungen her er da veldig grei å ha med å gjøre da :P . Flisa får jeg pirke ut.. ( Selv om han også er en overhysterisk unge, når det gjelder å få ut flis )

Men, sett han i grønnsåpe først, så kan du pirke den ut :)

Skrevet

He he. Prøvde sittepå-metoden, men jeg alene klarte ikke å holde han nede. Pappa'n jobba til midnatt og sto opp tidlig i dag, så har ikke hatt mulighet til hjelp. :-s Må få mannen til å hjelpe meg i dag, men er redd det er blitt mye ømmere inne da.

HI

Skrevet

Guttungen er forresten reddere for å fjerne flisa enn å måtte kappa av hele hånda. he he.

Hi

Skrevet

haha hi det er helt normalt....

Nei har du prøvd sitteoppå metoden så nytter det ikke....

du kan jo si at om du ikke får ta ut flisa så henter du motorsaga og kapper av armen....

dog er sjansen stor for at du blir meldt til BV om det lekker ut for det er ikke lov å true barn med noe lenger.... hihi

Skrevet

En gutt i bhg fikk flis i foten.

Da natta kom våknet han av at foten var vond, moren så på foten, og så en tydelig strek fra såret og oppover.

Flaut eller ei, de måtte på legevakta med blodforgiftning.

Så vær litt obs!

Skrevet

Haha til lege med flis. Lite flaut da...

Skrevet

Kan virke litt flaut, men blodforgiftning er ikke å spøke med.

Skrevet

Ta et litt stort plaster,smør godt på med grønnsåpe og sett plasteret på. Så skal du se den sannsynligvis er ute til i morra. :)

Hvis ikke får dere gå til legen, men jeg hadde nok prøvd å få hjelp av mannen først.

Skrevet

Kjøp medisinsk grønnsåpe på apoteket og fyll et lite kar med såpevann og leker. Få han til å leke 15 min morgen og kveld. Dette driver ut evt betennelse og urenheter. Flisa er ikke farlig i seg selv, den kommer ut av seg selv. Men du må passe på at det ikke går betennelse i såret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...