bubchen Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 hei,jeg lurer på om noen har prøvd denne nye smertestillende medikamentet som heter fentanyl ????
kamillepersille(78) Skrevet 3. juni 2010 #2 Skrevet 3. juni 2010 Hei. Helt nytt er det vel ikke, vi har hvertfall brukt det på dyrene i flere år (men ikke på meg selv). Dette er et opioid og anbefales ikke til gravide, se link til felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/D/Durogesic_Janssen-Cilag_83430.html Hvis det føles som krongelte "legespråk", så er sum av summarium at virkestoffet kan overføres via morkaken til babyen.
Junijente07- Junigutt10 Skrevet 3. juni 2010 #3 Skrevet 3. juni 2010 Fentanyl er langt fra nytt, det er bare synonym preparatet til plastret som opprinnelig heter durogesic. Dette er et opiodium i samme gruppe som morfin, og brukes stortsett bare i behandling av cancer smerter. Stor tilvenningsfare og er klasifisert som narkotisk stoff.
Gjest Skrevet 3. juni 2010 #4 Skrevet 3. juni 2010 Fentanyl er klassifisert i gruppen opioider sammen med morfin. Det brukes veldig mye under operasjoner når man ligger i narkose (også keisersnitt). Det er også vanlig at man bruker det i epiduralblandninger og på intensivavdelingen. Det er nok mange som fått Fentanyl uten å vite det. Fentanyl finnes også i plasterform og lignende stoffer finnes i tabl men de skal då kun brukes ved meget sterke smerter i livets sluttfase.
Grateful mom Skrevet 3. juni 2010 #5 Skrevet 3. juni 2010 Jeg fikk fentanyl sist gang jeg fødte, i -08. Fikk det gjennom et drypp i hånden. Det funket en liten stund - kanskje 10 min, men det bremset riene litt slik at jeg trengte riestimulerende i tillegg, og da var det egentlig litt waste syns jeg... Ble enda verre når jeg måtte ha rie-drypp for da ble det enda mer intenst.. Men godt de minuttene det varte. Har ei annen venninne som har veldig god erfaring med fentanyl og syns det funket greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå