Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Noen som jobber i PU bolig her? Har fått tilbud om jobb der, men er litt usikker, da jeg føler at jeg egentlig ikke har kompetanse til å jobbe der... Jeg har ingen helsefaglig utdannelse. Noen som kan fortelle litt om jobben sin? Er det psykisk vanskelig/krevende?
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Jeg har jobbet i PU-bolig og likte det ikke. Det er sikkert ulike opplegg fra sted til sted, men der hvor jeg jobbet besto jobben i å dusje og hjelpe beboere med morgenstell, lage frokost, rydde, vaske, vaske klær, lage middag, måkke snø osv. Vi var hushjelper for de som bodde der og pga. sykemeldinger og underbemanning så var det liten tid til det sosiale der vi fløy fra vaskebøtte til vaskebøtte. Jeg sluttet etter 1år.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Har jobbet en sommer og litt ekstravakter i PU-bolig for mange år siden. Som anonym skriver over her, så består jobben bla av å hjelpe til med personlig hygiene og holde leilighet i orden. Men det kommer jo også an på hvilken type brukere som bor der. Noen trenger veiledning og kan gjøre mye selv, andre må du gjøre ting for. Det innebærer også å følge på aktiviteter og være sosial med de som bor der. Hvis du har fått tilbud om jobb, har de nok vurdert at du kan gjøre en god jobb ut i fra inntrykk på intervju. Jeg synes du skal prøve:-) Normalt har man prøvetid på 6 mnd hvis du har fått tilbud om en fast stilling, og det er en ærlig sak å si fra seg jobben hvis dette er noe du ikke trives med eller synes er vanskelig. Du vet ikke om du liker dette før du har prøvd! PU-bolig var ikke noe for meg selv om jeg trivdes godt den perioden jeg jobbet der. Synes du skal prøve jeg da! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Kommer veldig ann på beboerne, jeg jobbet et sted der vi måtte gå med hjelm og tannbeskyttere pga mye vold. Hadde blåmerker over hele kroppen, men ble faktisk vant til å få juling på jobb. Verste var at jeg alltid var redd noen skulle snike seg innpå mens man var uoppmerksom.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 Det første du må gjøre, er å legge av deg begrepet "PU". Det er utdatert, for lengst!
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #7 Skrevet 2. juni 2010 Jeg må også bare nevne at det heter ikke PU bolig. Kall det gjerne bokollektiv eller boliger for funksjonshemmede. Jeg har arbeider med funksjonshemmede hele livet og stortrives med det. Det er umulig å beskrive jobben da hver bolig har forskjellige brukere og arbeidet er forskjellig. Ulempen er som oftest at det er en del kveldsarbeid da de fleste brukerne er på skole eller jobb på dagen og det er lite bemanning da. Det er også frustrerende til tider å måtte arbeide alle helligdagene som alle andre har fri, julaften på kvelden, nyttårsaften, 17.mai, påsken osv. Når det gjelder arbeidet så er det utrolig kjekt...synes jeg. Jeg elsker å jobbe med mennesker og føler jobben gir meg mye. De små gledene man har med egne barn kjenner jeg godt igjen i jobben. På min arbeidsplass er det en del utfordringer med utagerende atferd, men det blir man kurset i og vil føle seg trygg på etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2010 #8 Skrevet 2. juni 2010 hehe.. kjente meg plutselig igjenn her.. "Man blir vant til å få juling på jobb" Jobba en periode med autister, fikk mye juling, men elska jobben
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå