Gå til innhold

Nattavvenning?


Rampongi

Anbefalte innlegg

piraten er straks 9 mnd og våkner fortsatt på natta for å få flaske. Kan våkne fra alt mellom 0130-0530.

Hun spiser ikke så bra på dagen, så foreløbig har vi ikke gjort noen forsøk på å trappe ned maten på natta.

Kunne jo ha prøvd å nattavvenne med vann, men hun nekter å svelge vann, så fremt det ikke kommer på skje.. (har prøvd ulike tutkopper/flasker og rett fra kopp)

 

Hun drikker max mme 150 ml på natt, men sjelden mer enn 70-100 ml.

Ellers ser dagen slik ut;

0800-grøtmåltid- lager full porsjon, men spiser sjelden mer enn 3/4, og sviskemos

1100-grønnsaksmåltid. Et glass

1400-mme, blander 200 ml, men drikker sjelden mer enn 150/100, gjerne mindre.

1700: yoghurt/fruktglass

1800/1830: lager full grøt porsjon, men spiser sjelden mer enn 3/4 og sviskemos.

Innimellom får hun frukt/små brødbiter/yoghurt innimellom måltidene, om vi voksne spiser til andre tidspunkt enn henne.

 

Er dette for lite, eller er det nok til å nattavvenne? skjønner at dette er individuelt altså, men noen som har litt peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kira06

Må innrømme at det hørtes litt slitsomt ut å fortsatt gi mat hver natt når hun er så gammel. Jeg blir gal de få nettene datteren vår våkner:)

 

Frøkna her er like gammel som din lille pirat, og hun har ikke fått mat på natten siden hun var omkring 6 mnd gammel. Da var hun oppe i to måltider fast føde per dag, og la godt på seg. I tillegg var mor lei av å slenge frem puppen i både tide og utide, så vi stengte serveringen på natten. Det gikk to netter, og vips så var det greit. Hun våkner fortsatt noen ganger, men får bare litt trøst eller kos da.

Tror ikke det er noe som er rett eller galt når det kommer til å gi mat på natten, bortsett fra at man ikke begynner avvenning før barnet er omkring 6 mnd..., med mindre det avvenner seg selv!

Hvis sønnen din legger godt på seg, og du er lei av å stå opp på natten, så ser ikke jeg noe problem i å avvenne han nå. Mengden mat du skriver er ikke så lite etter min mening. Datteren min spiser cirka det samme, men fulle porsjoner grøt og mm kun morgen og kveld. Så det skulle nok gå greit:) Men det er viktig at du gjør det som føles rett for deg og din sønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å vite, nei, men i de bøkene jeg har står det babyene kan nattavvendes både ved 1 og 2 måltider fast føde. De fleste venter kanskje til 3 måltider, men det kommer selvsagt an på hvor mye og hvor ofte de spiser om natta. Du lager jo større porsjoner enn hun vil ha, så det er tydelig at hun er mett og har hun behov for mer mat kan hun jo da øke inntaket.

 

Knerten kunne sove rundt på 4 flasker melk. Litt før 5 mnd begynte han å sove rundt av seg selv med kun 1,5 porsjon fast føde på dagtid. Han har ikke spist på natten etter dette, men øket inntaket en del i uka etter at han begynte å sove rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Godt å høre at det er nok mat på dagtid, da er det bare pga av gammel vane ar hun våkner. De siste to nettene har hun våkna rundt 5.30 på morran og drukket rundt 50 ml før hun sovna igjen, så da tror jeg nesten vi starter på en slags avvenning nå.

Det er jo omtrent morgen når hun våkner, så om det skjærer seg, så er det ikke krise å ikke kunne legge seg etter halv seks igjen heller..

 

Takk takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gi deg ett tips siden hun ikke er så glad i vann, du kan vanne ut mme flasken, ta litt og litt mindre pulver i flasken, den smaker ikke så godt da ;) Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah.. smarte menneske solstrålen!

Det var jaggu lurt. Tusen takk for tips. Det skal jeg prøve. I natt ga jeg henne melk med ny tut, da ble heller ikke melka så spennende. thihi, stakkars ungen som blir lurt av mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...