Gå til innhold

Trening og sånt


Nurketmitt  **Høygravid**

Anbefalte innlegg

Jeg har fortalt nyheten til noen av mine nærmeste venninner, og de sa at jeg måtte passe på å ikke bære over 5 kg, ikke jogge og ikke gjøre sit-ups. Jeg har alltid trent mye, og dette er aktiviteter jeg gjør flere ganger i uken. På nettet leser jeg at det ikke lenger er så farlig å trene på denne måten, men så blir jeg usikker når venninnnene mine sier det motsatte.

 

Har dere noen erfaringer med det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og gratulerer...

Nå er jeg riktignok ingen ekspert men kan dele mine erfaringer..

Jeg var aktiv danser før jeg ble gravid med 1. mann, og da sa legen min at moderat trening bare er sunt for både mor og barn!

Hvis man er vant til å være fysisk aktiv vil man fort bli nedbrutt av å havne i sofa'n i 6 mnd...

Tror det er opp til hver enkelt å definere "moderat", men i mitt tilfelle innebar det å slutte å bære "feil", altså tung belastning på de rette magemusklene og slutte med harde hopp og akrobatikk...

Du kan fortsatt gjøre sit-ups en stund, men da bør du hovedsaklig trene de skrå magemusklene og pass på så du ikke overanstrenger deg ved løfting....

Som sagt: jeg er ingen ekspert, men det var de rådene jeg fikk, i henhold til mine treningsvaner den gang...

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med -vivvi-, det samme har jeg lært, hørt og lest i "faglitteratur" og hos fagpersoner.

 

Holder meg også til det prinsippet selv og det hjelper på det meste! (:

 

Det kroppen din er vant med fra tidligere, går helt fint i moderate mengder ofte helt ut mot slutten av en ukomplisert graviditet.

 

Jeg trente normalt en til to ganger i uka helt til termin med nr. 1, og det gikk veldig fint og føltes bare godt. Jeg kunne selvsagt ikke gi like mye, men trente vel ca. 80% av det vanlige. De på SATS bare lo og smilte hver gang magen min og jeg kom vaggende. Så fort jeg fikk på meg treningsklærne og kommet i gang, følte jeg like sprek som tidligere (:

 

Det verste for min del var varme bad og soling!! (;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei..

Jeg har nettopp vært å fått satt opp nytt program på treningsstudio.. Hun som satte opp dette for meg fortlalte at man kunne trene ganske så normalt hele første trimester i allefall.. Da kunne jeg ta helt normale rette sit-ups og legge på bra med vekter under styrketreningen.. Men over i 2 trimester skal jeg roe litt ned og slutte med sit-ups.. Hun sa at f.eks planken på de rette og skrå magemusklene var gode øvelser på magen nå så lenge jeg klarer..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener også og gjorde det gjennom hele forrige svangerskap også. Jeg har også hørt det som forrigemann skriver her, om at sit-ups for de rette magemusklene skal man gi seg med rundt fjerde måned, ellers kan man trene som normalt men unngå overoppheting. Jogging skal vel ikke være noe problem!

 

http://www.helsedirektoratet.no/gravid/fysisk_aktivitet/ finner du mye god info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, snille dere for alle råd! Da fortsetter jeg som før, bare med litt mindre intensitet. Ellers er det sikkert en god regel å stoppe hvis man kjenner at det strammer i magen eller er ubehagelig!

 

Det er i allefall herlig å føle at man får trent og brukt kroppen så man ikke forfaller helt.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg jogga, sykla og "sprang" til fjells heilt fram til ei veka før eg fekk han. Gjekk kjempe fint. Nå er eg gravid med andre mann og har ingen planar om å gje meg denna gongen heller. Trur det er ein kjempe fordel å trena under graviditeten, om fødselen verte lettare trur eg at ein kan diskutera, men eg kom meg kjempe fort att, var ute å gjekk times lang tur dagen etterpå eg hadde fødd og jogginga starta eg med etter tre veker.

 

Eg spurte legen min om eg kunne bære han som eg har nå i bæremeis til fjells, han vege 11kg, han sa da sku så mykje til for at ungen inni magen tok skade av trening. Men dette er om ein ikkje slit med blødningar og slike ting og svangerskapet er normalt.

 

Lukka til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å lese innlegget ditt! Du må jo virkelig føle at kroppen din fungerer optimalt samtidig som den kommer så raskt med stor treningsglede!

 

Jeg trente mye helt fram til termin med min nr. 1, men fikk dessverre ikke kommet i gang med trening før omtrent ett år etter fødselen pga. store ryggsmerter. Foruten om at smertene var fæle, var det virkelig ingen god følelse å kjenne at kroppen bare "forfalt"! Nå har jeg kommet fullt tilbake med trening og er i god form, og det er verdt utrolig mye! Jeg er 36 år, men siden jeg alltid har trent i en eller annen form, er kroppen min i like god form som de fleste 20-åringer, og DET er deilig nå når sommeren har kommet! ((;

 

Håper på å ikke få så vondt i ryggen denne gang slik at jeg mye raskere klarer å komme tilbeke i normalt god treningsform! ((:

 

Lykke til, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat trening ved graviditet er veldig sundt. Jeg anbefaler denne bloggen:

 

http://treningslaila.blogg.no/

 

Hun er ekspert på området, har en mastergrad fra NTG i trening for gravide, veldig mye bra tips og treningsopplegg der.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...