Gå til innhold

langt over snittet på symfyse-fundusmål i uke 23

Anbefalte innlegg

Skrevet

var til kontroll, og jeg ligger 7 cm over gjennomsnittet. Er det andre som har opplevd dette? hva gjorde evt legen? begynt å bekymre meg for en stor baby.

var til ordinær ul for 4 uker siden. Da ble jeg satt tilbake neste en uke på termin. Har helt fra starten av graviditeten hatt stor mage. har 2 svangerskap bak meg med mål rundt gjennomsnittsmålene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi da.. Bare kom til å tenke på at om du har testa deg for svangerskapdiabetes??? For når man har det, så kan barna bli store i mors mage. Jeg har sv.diabetes nå og blir tett fulgt opp med Ultralyder for å kontrolere veksten til bebisen. For da jeg gikk gravid med dattera mi hadde jeg også sv.diabetes og hun veide 4,4 kg og ble født 3 uker før termin.

Skrevet

har ikke testet dette. hadde du noen tegn på diabetes siden du oppdaget det?

Skrevet

Jeg tesat det pga jeg hadde det sist svangerskap. Kom tidligere denne gang. Tok sånn sukkerbelastning på sykehuset. Da fikk jeg vite at jeg har sv.diabetes.

Men legen/jordmor sa ingenting noe om det med at barnet ligger langt over snittet???

Skrevet

det virket ikke som omlegen bekymret siden han avtalte ny kontroll om 6 uker.

tror jeg skal bestille time hos privat jordor om noen uker for å sjekke mål hos henne og se om hun synes magen er stor.

Skrevet

Hm..hvis du ble satt tilbake en uke på ordinær UL virker det jo kanskje litt rart hvis baby plutselig har blitt kjempediger på knappe 4 uker.. Selvom høyt SF-mål ikke trenger å bety stor baby uansett, såklart.. Ville nok tatt turen til JM og fått henne til å måle en ekstra gang også, siden SF-mål er ganske unøyaktige greier og veldig avhengig av personen som måler.

Skrevet

ble målt av jordmor i uke 16, var da over det grønne feltet og streken. bekymra meg litt for det, men var samtidig litt irritert for hu virka så selvsikker og jeg har jobbet i 20 år som jordmor og jeg er så bra liksom. var på ultralyd i går og jordmoren der målte sf igjen siden jeg sa at jeg bekymra meg, den var AKKURAT på gjennomsnittsstreken gitt. var slurvearbeid av den første jordmoren gitt..... ville målt igjen jeg ja, ikke bekymre deg før du har fått gjort det.

Skrevet

Trenger ikke bety stor baby for det. Jeg lå over det grønne feltet hele svangerskapet.

Ut kom en baby på 47 cm og 2900g. Bar henne bare veldig høyt.

Skrevet

Trenger ikke å bety stor baby og kan være målefeil. Legen min sa senest i går at leger og JM måler litt forskjellig og alltid får forskjellig resultat.

Skrevet

Heisan

Jeg er enig med de siste innlegg her trenger ikke være stor baby. Jeg har langt over målene jeg også og vet at det er riktige mål som er blitt tatt. men var på 3d.ultralyd på fredag og der ble bebisen målt etc.og veide bare 1080 gram. greit nok ikke mye under gjennomsnitt men likevel.

Skrevet

jeg lå over det grønne feltet sist kontroll, og ble bekymret. (uke 22) var på ul 5 dager senere og babyen var akkurat der han skulle i vekt.. så trenger ikke bety stor baby..

sist gang lå jeg også over det grønne feltet, men fikk en gutt på termin på 3.4 kilo.

Skrevet

Ikke bekymre deg:)

Sist gang hadde jeg også mål laaaangt utenfor det grønne feltet og lå en mnd foran skjema på magemålet. samtidig tok de vekstkontroll med UL og der var baby 10% mindre enn gj.snittet og ut kom en baby på 3100 gram og 48 cm. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg ville forholdt meg til UL og ikke magemålet....Har samme case denne gangen også og nå bærer jeg barnet høyt sier de:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...