snille_snille Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 For en gang skyld stod det noe som fenga meg på fremsiden av bladet motor, test av bilstoler. Vi må snart kjøpe bilstol nr 2 til mini, men jeg forstår ingenting av denne testen, noen som kan hjelpe å tyde resultatene. Vi ønsker kjøpe en bakovervendt bilstol, men har ikke isofix i bilen, så vidt jeg kan se av den "normale" testen på side 12 er det jo nesten ingen stoler som er testet bakovervendt, og de som er det er jo så og si bare med isofix. Hva med testen på side 14, er det denne vi bør gå etter? Men har de brukt isofix på disse stolene da? Og på side 10 står det at acta graco Cosmic comfor er et eksempel på en av de beste stolene og kan monteres både fremover og bakovervendt, men på testen på side 14 står det at den må brukes fremme i bilen for å være godkjent i den testen. Og på testen på side 12 så er den ikke med en gang! Dette ble nok veldig rotete, men jeg er en forvirret liten sjel for øyeblikket!
Rampongi Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Klør meg i hodet selv.. dette var ikke enkelt. Vi har heller ikke isofix tror jeg (gammel bil) og vi må nok bytte stol i løpet av høsten.
Rampongi Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 hjelper denne siden deg litt kanskje? http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=19721948&mpage=1&key=
snille_snille Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 2. juni 2010 Ble ikke så mye klokere egentlig. Får vel ta en tur til butikken og snakke med de der, syns dette med bilstoler er noe styr, snakkes så mye om viktigheten av riktig sikring, men så er det håpløst å tyde både resultater av tester og finne en bra stol. Leser at flere sier at en bare må prøve ut mange stoler i bilen og velge en som passer, men hva hvis vi kjøper ny bil om en stund, må vi kjøpe nytt sete også da... grr, er vanskelig dette!
soleia Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Synes og det var litt rotete det der, men ville sett på testen på side 14, som er ein strengare test der det ma er brukt høgare fart, og der berre bakovervende sete vart godkjende. Isofix har ikkje noko å seie på sikkerheita til stolen, men gjer det lettare å montere setet rett. Ei ulempe med isofix er at det berre er godkjent til 18 kg, så det er berre dei minste stolane som har det. Trur det stort sett er HTS av seta på s14 som kan fåast med isofix (finnest i begge utgåver) For å finne det rette setet for dykk, ville eg teke med bilen til butikken og prøvd av seta du finn på s 14. Dei oppfører seg litt ulikt i dei ulike bilane, så det er lurt å prøve før ein handlar. Nokon sete tek større plass i bilen enn andre, og mannen opplevde i dag at setet han prøvde i bilen vart alt for rett i ryggen pga hellinga på baksetet. Det varierar og kor mykje beinplass barnet får. Så det er umogleg å gje eit fasitsvar på kva sete de skal handle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå