Gå til innhold

Sykemelding og utlandstur

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg er sykemeldt 50% og skal til Danmark på ferie. Jeg spurte om hun da hadde søkt NAV om dette,men hun påstår at man ikke trenger det for å reise i skandinavia.

Jeg finner ikke det i folketrygdeloven og mener derfor nei.

Hvem har rett?

Og om jeg har rett, er det da slik at om "noe skjer" i danmark (ny sykdom/skade/sykemelding) vil hun da miste sykepengerettighetene for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun tar feil.

Om NAV fersker henne i dette, noe som fort kan skje om hun f.eks havner på sykehus i Danmark, kan hun både miste sykepengerettigheter og i verste fall bli anmeldt (hun oppgir falske opplysninger på sykmeldingsskjemaet om hun ikke krysser av for utenlandsopphold).

Skrevet

SVAR: Utgangspunktet er at du må oppholde deg i Norge for å få sykepenger. Folketrygdlovens paragraf 8-9 regulerer dette, men sier samtidig at du etter søknad kan få innvilget sykepenger også om du oppholder deg i andre land.

Vilkårene er at utenlandsoppholdet ikke forverrer sykdomstilstanden, hindrer medisinsk behandling/oppfølging og ikke legger hinder for en oppfølging ifra arbeidsgiver eller Nav.

Slike søknader blir normalt behandlet i løpet av kort tid. Vi anbefaler imidlertid at du søker til Nav i god tid før du har planlagt reisen. Du kan få eget søknadsskjema ved å henvende deg til Nav.

Rolf Asbjørn Aase, fagansvarlig sykepenger, Nav forvaltning Karmøy

Kan virke som om du har rett ja. At hun må søke,

Skrevet

Om man er sykemeldt må man søke NAV, selv om det er innenfor skandinavia. Jeg har selv vært sykemeldt og søkt (og fått innvilget) ferietur til Danmark. Men det er strenge regler, og lege må skrive påtegning på søknaden.

Om noe skulle skje om hun drar uten å søke, så vl hun kunne miste retten til sykepenger.

Skrevet

Takk for svar:-)

Var akkurat det jeg trodde. Men ho er 30 år eldre enn meg så jeg har antagelig ikke peiling på noe (selv om jeg jobber med lønn/personal).

Så jeg måtte bare sjekke med dere.Reglene kunne jo endret seg mens jeg var i permisjon.

Må innrømme at om det skjer henne noe på tur, som feks ett bittelite beinbrudd, så ler jeg med skakk. (vet jeg er slem ja)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...