Gå til innhold

lever vel på gaten snart...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli totalt gal!

-Vi er en familie på snart 4.

-vi har nettopp solgt ei leil i byen som vi kjøpte for rundt 400 000kr(totalen blir ca 1,7)

-fikk solgt den for 370 000kr. (mistet rundt 70 av de til megler)..altså vi er i minus.

-må kjøpe oss hus/leil nå(innen 14 dager), slik at vi ikke får forbrukslån.(blir dyrt å leie med forbrukslån)

-det finnes ikke noe på markedet.

-han blir permitert i jobben fra september av(når baby melder sin adkomst)

-her vi bor må vi flytte snart(de skal selge huset)

-jeg har ikke inntekt, da planen var at jeg skulle være hjemmeværende husmor til minste ungen blir rundt 2 år.

(alt var stabilt før)

så nå sitter jeg her da.. hjelpesløs... måtte bare få det ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du og han får søke på jobber.

Skrevet

Hvorfor får dere forbrukslån hvis dere leier? Forstår ikke helt hva du mener...

Skrevet

Du får ikke kjøpt hus for den summen, og du får ikke lån nok til hus med den økonomien. Ergo, dere må leie for de pengene dere fikk fra salget, eller er det slik at leiligheten var belånt i tillegg? (hva er de 17?)

Skrevet

Hvorfor solgte dere leiligheten? Trenger dere ikke et sted å bo?

Skrevet

selfølgelig skjønner jeg at vi må ha jobber! jeg føder i september,og har bekkenløsning.. så får meg er det liten vits.

han prøver å søke på nye jobber hver dag,men er veeeldig lite jobber å søke på.

HI

Skrevet

Men da er det vel bare å flytte, er jo ingenting som holder dere igjen akkurat der dere bor nå.

Skrevet

leiligheten solgte vi for at det var en leilighet som var meget liten, og veeldig dyr.. det var i tillegg en leil vi satt på når vi var bare 2stk. har prøvd å fått solgt den fra den tiden rett før finanskrisen, først nå noen ville kjøpe.

HI

Skrevet

Hvorfor svarer du ikke på spørsmplet mitt om hvorfor dere skulle få forbrukslån for å leie? Når man eier betaler man lån og når man leier betaler man leie....koster da penger uansett.

Skrevet

vi tok opp lån på leiligheten vi kjøpte ja(hvis det var det du mente?)

de 17? 1,7 millioner var leiligheten verdt til sammen(med fellesgjeld++)

HI

Skrevet

Da må mannen din ha en godt betalt jobb, siden han hadde råd til å forsørge dere 3 på kun hans jobb. Hvordan blir det med inntekten hans når han blir permitert?

Hvordan er det hvis han tar hele fødselspermisjonen (med unntak av 3+6 uker til mor) og du blir student?

Skrevet

Om din mann blir permittert på jobben har han da rett på dagpenger, noe som vil gi dere litt inntekt. Selv om det helt klart vil være bedre om han får seg en ny jobb, og har dere tid frem til september, så er det jo bare å sette seg ned med en eneste gang og lete etter jobber. Kanskje han også kan finne seg en ekstrajobb nå i sommer, noen timer i det minste, slik at dere kan spare opp litt til de tøffere tidene som kommer.

Du vil uansett få engangsstønad, og denne må dere ta godt vare på!

Prøv å finn en "billig" leilighet dere kan leie for en periode, kommer masse på markedet nå når studenter flytter hjem for sommeren, så muligheten burde absolutt være tilstede. Hvis det er mulig kan dere jo også høre med noe familie om dere kan bo der en stund i det minste for å få spart opp mest mulig.

Kutt ned på alt av utgifter som kan kuttes på, har dere bil så må dere se på kollektivt isteden. Selv om bilen eventuelt ikke er verdt mye så er den en stor utgiftspost som dere nå bør se om dere klarer dere uten.

Lykke til!

Skrevet

11.27:

prøver ikke å unngå å svare deg.. men jeg måtte bare prøve å bruke nøtta litt! :)

vi må betale forbrukslån fordi vi har gått i minus på leiligheten vi kjøpte.. (slik jeg har forstått det)

derfor blir det dyrt å leie leil, samtidig som vi må betale inn på forbrukslånet!

jeg må ha litt tid for å skjønne spørsmål! skjønner ikke så veldig mye av økonomi jeg for å være ærlig ;)

HI

Skrevet

Men det er jo like dyrt, om ikke dyrere, å eie. Og ingen bank gir dere lån uansett.

Bo hos familie til dere har betalt ned lånene deres.

Skrevet

vel han er industrirørlegger, så er ikke verdens rikeste.. men VAR nok for å klare oss.

for å si det sånn så blir inntekten såppas mye mindre,at han prøver alt får å få seg ny jobb.

og når det kommer til fødselspermisjonen så får han bare 14 dager,siden jeg ikke har jobb.

HI

Skrevet

Men hvis du begynner på skole til høsten så kan han ta permisjon, og da får han kanskje mer enn det han ville som permitert. Så kan du også få stipend eller lån fra Lånekassen.

Skrevet

ja vi prøver å finne ny jobb til han.

engangsstønaden vil jo gå med til mye til babyen..=/

men så er det jo slik at hvis man finner en "billig" leilighet å leie, så er jo kvadratene deretter.... på landet(som vi er nå) så får du hus til 5000 i mnd.. i byen får du et rom på 10 kvm til samme prisen.. (som blir meget vanskelig med 4personer..

noe som gjør at vi vil bli boende på landet.. som igjen gjør det greit med bil! :s

HI

Skrevet

Er vel ikke så mye dere trenger til babyen? Dere har jo babytøy og man får tak i mange billige (tom. gratis) ting på finn.no.

Skrevet

Du kan ikke bruke over tredve tusen på babyen når du ikke vet om dere har sted å bo eller mat på bordet til høsten. Da må dere heller tråle finn og se etter billige saker, og også gi bort sidene. Ønsk dere ting dere trenger fra venner og familie, gjerne også bleier.

Skrevet

Det er også en mulighet å kjøpe seg en billigere bil om dere er nødt til å ha det. Det finnes da også andre poster det går an å kutte ned på, samt å følge de andre tipsene jeg ga deg.

Skrevet

I den situasjonen dere er i kan du da ikke regne med å skulle kjøpe inn en masse til babyen. Prøv å få tak i ting som gis bort på finn.no. Hør med familie og venner om de har noe å gi bort/låne bort og heng opp lapp på butikken om at dere er i en fortvilt situasjon og trenger babytøy. Og noe må dere da vel ha igjen etter forrige barn?

Skrevet

jo de gir oss lån(sier banken) men bare ikke så mye..

ikke spør meg,jeg er egentlig blank;)

bo hos familie i 30 år? hehe:p

og de er utelukket.

min mor er død,min far er kronidiot,min søster har en skokk av unger..

svigermor er svigermor fra helvete.. =/

HI

Skrevet

hmm.. det er en tanke å begynne på skole ja.. (må finne ut hva først;) )

og vi får som skrevet en baby i september(høsten) så da går ikke det heller...

HI

Skrevet

https://www.nav.no/sbl/stillingssok/resultat.do

flytte seg dit jobbene er :-) folk har gjort det i alle tider, folk har flyttet lengre enn inenlands. på vestlandet tjener ikke industrirørleggere så verst, og det er stadig bruk for dem. lykke til :-)

Skrevet

Det er jo bare 3 spørsmål dere må ha svaret på:

HVOR MYE TJENER DERE?

HVILKE UTGIFTER HAR DERE?

HVOR KAN DERE SPARE?

Har dere 10000, 15000, 20000 i mnd?

Du har vel kontantstøtte hvis du har en 1-åring hjemme, og foreløpig barnetrygd for ett barn, fra sept 2 stk. Dvs. 5243 kr i mnd der.

Så sparer dere jo veldig på bensin hvis dere begge er hjemme fra september.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...