snart3barnsmor22 Skrevet 2. juni 2010 #1 Skrevet 2. juni 2010 Går til kontroll hver uke pga preeklampsi i begge de forje svangerskapene, hittil gått oss en fast jordmorstudent men i dag var det en ny jordmor. Alle kontrollene har vært "greie" hittil, litt varierende blodtrykk og spor av proteiner. Men i går og i dag har jeg vært mye uvell, pannehodepine, vondt under ribbeina, kastet opp og vært svimmel. Blodtrykket ble 1. gang målt til 120/86 , 2. gang 125/90, forje kontroll jeg var på var undertrykket nede på 60 noe som er ca normalt for meg. Urinprøven viste 2+ på proteiner og 1+ på glukosen! Har i tilleg lagt på meg 5 kg på 1 uke, så viser jo at jeg er full av vann i kroppen. Å dette mente jordmor var helt greit!!!? Ble sendt hjem med beskjed om å komme tilbake i helgen for ny kontroll.. Hun konfronterte ikke med vakthavende lege på sykehuset en gang! Må ærlig talt si jeg er bekymret og livredd, har ringt fastlegen å får komme dit kl 14... Krysser fingrer og tær på at alt går greit! Men kan ikke akurat si jeg er fornøyd med jordmor og vil ikke opp dit på kontroll mer! Føler jo at det settes liv i fare, er jo alvorlige ting.
mamiladi Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Hmm, dropp jordmor og bruk fastlegen. Forklar situasjonen til fastlegen. Jeg hadde heller ikke stolt på jordmors bedømming i din situasjon! Lykke til hos legen din idag :-)
Tulle06ogPrins10 Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Hei Opplevde det samme med en jordmor i mitt 1 svangerskap. Hadde BT 140/80 (mitt normale er 110/60) 3+proteiner. Super hoven i kroppen og hodepinne. Hun sa som den du har vært hos. Det går fint bare ring om du blir dårligere. Kom hjem og var kjempe redd. Ringte min fastlege som ble helt fra seg over at jordmoren hadde sendt meg hjem uten å ta blodprøver eller snakket med en lege. Fastlegen min ringte vakthavende på Riksen som ba med komme med en gang. (var da i uke 34 tror jeg det var). Fikk Ctg, ultralyd og de tok masse leverprøver. Fikk ikke dra hjem før de hadde fått svar på de noen timer senere. Alt var bra og blodtrykket ble lavere igjen etter 2 uker og proteinene ble også borte. I dette svangerskapet går jeg bare til legen min, har mistet tilliten til jormødre etter dette dessverre. Lykke til. Det trenger ikke være noe farlig, men det er jo mye bedre å være føre var.
Frk Marge Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Har hatt samme er faing jeg også, men det var legen min som var en dust!!! Preklampsien utviklet seg gradvis uten at legen gjorde noe som helst annet enn å sjekke hele tiden... hadde visst ikke høyt nok blodtrykk jeg :S Datteren min ble tatt med hastesnitt nesten 3 uker over termin og vi døde nesten begge to... Jeg kom inn på sykehuset med rier jeg, ble aldri henvist enda jeg hadde hatt diagnosen preklampsi i nesten 3 mnd... Både jeg og datteren min hold på å dø pga dette og hun fikk varige mén desverre Gitkk mest til jordmor med nr 2 og da ble jeg veldig godt ivaretatt. Blir veldig skremt over å lese at helsepersonell fortsatt ikke tar dette alvorlig!!! Ikke godta å gå til en jordmor eller lege med en slik holdning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå