Gå til innhold

Rødnuppete utslett...


magica og lille tryll ♡

Anbefalte innlegg

Lille tryll fikk for et par uker siden et rødnuppete utslett i ansiktet, hovedsaklig panna. Jeg trodde det var solkremen og har prøvd litt ulike merker. Har i tillegg kutta ut mat som appelsin, kiwi, jordbær og melkeprodukter, og det har blitt bedre, ser ut som det begynner å tørke inn. Men idag våknet hun med samme utslett på armer og ben. Hun er full av røde nupper. Tror ikke det er varmeutslett for har ingenting i hode, nakke eller rygg.

 

Har legetime senere, men tenkte å spørre om noen av dere har opplevd lignende.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merket det samme på gutten min i går. (var borte da han våknet i dag tidlig) Var hovedsakelig på armer og legger. Har selv tenkt tanken på at det kan være eventuelt solkremen eller appelsin. Han fikk appelsin for første gang i går nemlig.....

 

Så i dag blir det ikke appelsin, er han like ens da så skal jeg prøve å bytte solkrem. Men jeg synes jo det er rart at han ikke blir sånn i ansiktet når jeg smører han der.

 

Har også tenkt at det kan være at han har fått mer sol på steder på kroppen som ikke har vært i sol tidligere. Hadde på seg shorts og kortermet i går. Og ansiktet er jo "fremme i friluft" hele året.

 

Jeg vil gjerne høre hva legen din sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atopisk eksem er foreløpig diagnose fra legen. Han var 90% sikker sa han. Et ganske vanlig problem hos små barn ettersom jeg har forstått. Han anbefalte å smøre rikelig med en fet fuktighetskrem (Apobase, Exomega el) Lille tryll hadde det veldig mildt sa han, men hvis det skulle forverres eller hun skulle bli plaget med kløe, så kunne vi smøre med kortisonpreparater. Håper ikke det blir aktuelt.

 

Ifølge han så var dette utslettet ikke allergi-utløst. Men allergener kunne forverre det etter utbrudd.

 

Vet jo ikke om det er det samme gutten din har da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa vår hadde dette i vinter/våres spesiellt mye på magen og noe rygg og lår, rød nuppete og litt tørt. Vi også fikk beskjed om å bruke fet krem men nei det funket ikke....(dette var beskjed hos helsestasjon). Tok henne til legen og der fikk jeg det perfekte svaret;

Dette er nok noe eksem, bruk hydrokortison til det går bort ikke mer en 7 dager i strekk, deretter går der over til fet krem og smører dette både morgen og kveld. Vi gjorde dette, først altså hyrdokortison i ca 5 dager da var det borte også fortsatte vi med krem noen uker. Nå smører vi sånn av og til og det har ikke kommet tilbake.

Helt ufarlig og bruke hydrokortison bare det brukes riktig!! Noe legen også sa hørtes fornuftig ut; ikke bad de små for ofte da tørker huden ut......etter at vi også kuttet ned badingen til kun ett par dager i uken har det også blitt bra.

 

Vel bare litt tips på hva vi erfarte....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...