Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmoren min skal ta en slik prøve neste gang jeg skal dit, husker ikke hva denne bakterien heter, men hun sa det var fordi hvis man har denne bakterien (som faktisk er en del av bakteriefloran i underlivet)så ble det fulgt nøye med under fødselen, slik at barnet ikke fikk svelget noe, for da var det lett for å utvikle infeksjon i luftveier og lunger...

Jag har ikke hatt dette med de to forje, noen med erfaringer, bare lurer på om det er ofte de finner denne bakterien...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken bakterie er det, strepB? Den kan finnes i alt av kroppsåpninger, og selv om du ikke har den i uke 36 kan den fint ha dukket opp før termin sa min JM. Jeg lurte fordi en venninne av meg fikk veldig prematurt barn, antakelig på grunn av strepB-infeksjon. JM tok en prøve som var negativ, men mente som sagt at det var liten vits i å stresse med det med mindre det var påvist fare - hun virket veldig avslappet...

Skrevet

jeg fikk tatt denne prøven i dag, hos jordmor. hun er den eneste her hvor jeg bor som tar den, og hun har gjort det til en vane:) får svar neste uke. alt for lillemanns beste:)

Skrevet

Jeg har født to barn som er blitt syke etter fødselen trolig pga. GBS (gruppe B-streptokokker), så jeg er nå satt på penicillin selv om jeg ikke har fått påvist bakterien i kroppen nå (er midt i uke 35 nå). I tillegg skal jeg få antibiotika intravenøst under fødselen for å hindre at barnet blir smittet (det kan bli bakterievekst etter denne behandlingen er ferdig). Min eldste ble født 1 mnd. for tidlig og fikk sepsis, mens min yngste ble født til termin og ble også syk.

GBS kan gi alvorlig sykdom, men for de aller fleste (og mine også) så går det bra selv om de blir syke. Men det beste er selvsagt om barna ikke blir syke, så derfor blir påvist GBS (og fødende med tidligere fødte barn som er blitt syke) ofte behandlet med antibiotika under fødsel. (Praksis varierer noe fra sykehus til sykehus.)

Lykke til!

Skrevet

Jeg gjør bare som jeg får beskjed om jeg...:)

Bedre å ha sjekket det enn ikke syntes nå jeg...:)

Vanlig praksis hos Jordmora jeg går hos!!!

Skrevet

Jeg har ved en tilfeldighet fått påvist denne bakterien. Siden jeg hadde mye grums i urinen, ble den sendt inn til dyrking. Da oppdaget de at jeg hadde GBS.Jeg har fått beskjed om å komme på føden i god tid så de får startet med antibiotika intravenøst. Kommer til å få det hver 6 time fra jeg er i aktiv fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...