Glad tobarnsmamma Skrevet 1. juni 2010 #1 Skrevet 1. juni 2010 Noen som vet hvor man kan lese mer om slike regler? Er lærer, og hadde tenkt å ha permisjon med 100 % lønn i 34 uker, for så å ta ulønnet permisjon frem til lillegutt er 1 år. Men har nå fått beskjed om at hvis jeg vil ta noe ulønnet permisjon etter den lønnede MÅ jeg ta permisjon ut hele skoleåret - altså ut juli neste år... Det er to måneder lenger enn vi hadde planlagt - og hvordan vi skal få råd til det vet ikke jeg... Kan man virkelig ikke velge selv hvor lenge man vil ta ulønnet permisjon?
ellen-propellen Skrevet 2. juni 2010 #2 Skrevet 2. juni 2010 Jeg mener reglene sier at du kan ta ulønnet permisjon i inntil ett år, altså du velger selv hvor lenge. Men, det er alltid noen litt sære regler for lærere så sjekk med fagforeningen din du:-)
solei Skrevet 2. juni 2010 #3 Skrevet 2. juni 2010 Jeg jobber i privat sektor og der velger mann selv hvor lenge. jeg har hatt både ett år og noen måneder. Har aldri hørt at en må ta hele år.
Gjest Filifjonka Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 I prinsippet kan du velge selv så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiveren din. Og så er det jo et definisjonsspørsmål hva som er "vesentlig ulempe". Ettersom du er lærer, så tenker jeg at det kan være vanskelig å få vikar for deler av skoleåret, og at de derfor ønsker å utlyse en stilling som varer hele skoleåret. Og at de kanskje ikke har råd til å ha både deg og vikaren gående i to måneder. Kanskje. Du finner reglene på NAVs nettsider, forresten, og der er det ganske greit å finne fram. Så jeg vil anbefale deg å gå inn der og lese. Og så vil jeg anbefale deg å ta en skikkelig prat med arbeidsgiveren din. Lykke til.
Gjest ->>- Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Så lenge den ulønna permisjonen begynner rett etter foreldrepermisjonen, er dette helt opp til deg. Du har rett på inntil et år, du bestemmer selv hvor lenge. Det stemmer ikke at det ikke skal være til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Den formuleringen gjelder om du har barn under ti år og av den grunn ønsker redusert stilling. Ved 100% ulønnet permisjon i direkte forlengelse av foreldrepermisjon, kan de ikke nekte deg å ta ut f.eks fire eller ti måneder om du har lyst til det. Sikkert upraktisk for arbedidsgiver, men det hadde det jo vært om du fikk barn i april og dermed kom tilbake fra lønnet permisjon et par måneder før skoleåret var over også.
Gjest ->>- Skrevet 2. juni 2010 #6 Skrevet 2. juni 2010 (Det er forresten regulert av Arbeidsmiljølovens §12-5 annet ledd, sånn om du behøver kilde).
Glad tobarnsmamma Skrevet 2. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. juni 2010 Takk for svar. Jeg fikk ikke avslaget fra rektor, men fra kommunens etat for opplæring. Hvor bør jeg henvende meg for å høre om kommunen har lov til dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå